منو
آشنایی با نحوه عملکرد انواع رادیاتور
آشنایی با نحوه عملکرد انواع رادیاتور

چهارشنبه 10 مهر 1398

0 4352 856

آشنایی با نحوه عملکرد انواع رادیاتور

عملکرد انواع رادیاتور متفاوت میباشد، رادیاتور بخار، دیگ بخار آب را گرم می کند تا به بخار آب تبدیل شود و سپس بخار توسط لوله کشی به رادیاتور می رسد و رادیاتور آب گرم از دیگ موتورخانه و پکیج حرارتی آبگرم خود را دریافت میکند.
در ادامه مقاله در ارتباط با آشنایی با نحوه عملکرد انواع رادیاتور به تفصیل بیان شده است.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با آشنایی با نحوه عملکرد انواع رادیاتور با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. رادیاتور شوفاژ و عملکرد آن
  2. انواع رادیاتور و مزایا و معایب هرکدام
  3. رادیاتورهای بخار چگونه کار می کنند؟
  4. رادیاتورهای آب گرم چگونه کار می کنند؟
  5. تعادل در عملکرد انواع رادیاتور
  6. چگونه رادیاتورها را تمیز کنیم؟

​همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده برند های معتبر رادیاتور ، و مقایسه قابلیت های هر برند و کاربری هر یک از مدل های رادیاتور به لینک زیر مراجعه نمایند.

جهت مشاهده لیست برندهای رادیاتور کلیک نمایید.

 

رادیاتور شوفاژ و عملکرد آن

رادیاتور ها گرما را از آب یا بخار یا روغن می گیرند و از آن گرما برای گرم کردن هوای اطراف استفاده می کنند. با انجام این کار می توان از آنها برای گرم کردن یک اتاق استفاده کرد.
رادیاتورها از فلزات آلومینیوم و فولاد و چدن و مس ساخته می شوند زیرا این فلزات هدایت گرما بسیار خوبی دارند. آب گرم یا بخار از طریق رادیاتور عبور می کند و باله های خارجی به طور طبیعی با گذشت زمان گرم می شوند. با گرم شدن آن باله ، هوای اطراف نیز گرم می شود.
رادیاتور شوفاژ یکی از قدیمی ترین و موثرترین راه های گرم کردن خانه هستند. امروزه آنها هنوز در ساختمانهای سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. رادیاتورها به دلیل سادگی و توانایی آنها در گرم کردن یک فضا به طور مساوی و راحت ، هنوز هم مطلوب هستند. برای به دست آوردن بیشترین راندمان از سیستم گرمایش رادیاتور یا تصمیم گیری در مورد اینکه رادیاتور گزینه مناسبی برای شماست ، مهم است که بدانید که چگونه کار می کنند.

پیشنهاد مطالعه : انتخاب بهترین رادیاتور شوفاژ برای خانه

انواع رادیاتور و مزایا و معایب هرکدام

انواع رادیاتورها مختلفی وجود دارند، و هر کدام از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در زیر به برخی از انواع رادیاتورها و ویژگی‌های آنها اشاره شده است:

  1. رادیاتورهای آب گرم (Hot Water Radiators):

    • مزایا:

      • حرارت به طور یکنواخت به اتاق منتقل می‌شود.
      • قابل استفاده در سیستم‌های گرمایش یکپارچه مرکزی.
      • انواع مختلف طراحی و اندازه‌ها دارند.
    • معایب:

      • زمانی طول می‌کشد تا سیستم گرم شود.
      • نیاز به یک دیگ آب گرمی دارند.
  2. رادیاتورهای بخار (Steam Radiators):

    • مزایا:

      • سیستم سریعاً گرم می‌شود.
      • قابل استفاده در سیستم‌های گرمایش و تهویه مطبوع مرکزی.
    • معایب:

      • ممکن است باعث خشکی هوا در اتاق شود.
      • احتیاج به دیگ بخار و لوله‌کشی خاص دارند.
  3. رادیاتورهای پنلی (Panel Radiators):

    • مزایا:

      • طراحی کم‌فضایی و جذاب.
      • حرارت به طور متوسط و یکنواخت منتقل می‌شود.
    • معایب:

      • ممکن است زمانی طول بکشد تا اتاق گرم شود.
  4. رادیاتورهای آلومینیومی (Aluminum Radiators):

    • مزایا:

      • سبک وزن و سریع در انتقال حرارت.
      • مقاوم در برابر خوردگی.
    • معایب:

      • هزینه نسبت به برخی انواع دیگر بالاتر است.
  5. رادیاتورهای فولادی (Steel Radiators):

    • مزایا:

      • مقاوم و با طول عمر طولانی.
      • انتقال حرارت بهبود یافته.
    • معایب:

      • وزن بیشتر نسبت به برخی انواع دیگر.

هنگام انتخاب نوع رادیاتور برای گرمایش، مهم است که نیازها و شرایط خاص ساختمان را در نظر بگیرید تا بهترین نوع رادیاتور بر اساس موقعیت خود انتخاب شود.

رادیاتورهای بخار چگونه کار می کنند؟

رادیاتورهای بخار یکی از قدیمی‌ترین انواع رادیاتورها هستند و هنوز هم امروزه به طور رایج در سیستم‌های گرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع رادیاتورها به دیگ بخار متصل می‌شوند که وظیفه گرم کردن آب را بر عهده دارد. دیگ بخار آب را گرم می‌کند تا به بخار تبدیل شود. سپس بخار از طریق لوله‌کشی به رادیاتور منتقل می‌شود و در آنجا انرژی حرارتی به محیط منتقل می‌شود. با انتقال حرارت از بخار، بخشی از حرارت به آرامی از دست می‌رود و بخار شروع به تبدیل به آب می‌کند. در نهایت، بخار به شکل آب دوباره وارد دیگ بخار می‌شود و چرخه گرمایش و تولید بخار مجدداً تکرار می‌شود تا حرارت به سایر نقاط خانه منتقل شود.

رادیاتورهای بخار چگونه کار می کنند؟

رادیاتورهای آب گرم چگونه کار می کنند؟

رادیاتور آبگرم از دیگ موتورخانه و پکیج حرارتی آبگرم خود را دریافت میکند آب در دیگ و پکیج به دمای بالایی میرسد اما هرگز به جوش نمیاید.
فشار آب رادیاتور ها بستگی به ارتفاع ساختمان در بالا دست آن رادیاتور دارد. در ساختمان های مرتفع که فشار بالاست شاید نتوانیم از رادیاتورهای معمول استفاده کنیم.
رادیاتور آبگرم نیاز به هواگیری دارد چرا که سیال داخل آن مایع است و هوای مخلوط با آب سبب عدم کارایی رادیاتور میشود.
معمولا ورودی رادیاتور آبگرم در بالا و خروجی پایین است و بهتر است از دوطرف رادیاتور باشد.
رادیاتور های کوچک را میتوان از یک طرف ورودی و خروجی آب را متصل کرد اما در رادیاتور های بالای ۲۰ پره که طول زیادی دارند باید حتما ورودی و خروجی مخالف باشند.

آشنایی با نحوه عملکرد انواع رادیاتور

گردش آب در رادیاتورها در سیستم پکیج یا موتورخانه بوسیله پمپ انجام میشود در رادیاتور آب، گرمای خود را از دست می دهد. 
رادیاتورهای باید دارای سیستم کنترل دما باشند و پیشنهاد میشود از شیرترموستاتیک برای کنترل دما استفاده شود.
هر سیستم تهویه و گرمایشی باید قابلیت کنترل دما بصورت اتومات یا دستی را داشته باشد. در صورتی که رادیاتورهای سنتی فقط با بازوبست شیر ورودی کنترل میشوند که صحیح نیست.

تعادل در عملکرد انواع رادیاتور

برخلاف دیگر سیستم های گرمایشی ، مانند هوای اجباری ، رادیاتورها دارای تعادل گرمایی بهتری هستند و سطح خوبی از خروجی گرما را برای تمام واحدها حاصل میکنند.
 این تعادل با کنترل میزان سرعت جریان آب گرم در هر رادیاتور حاصل می شود. هرچه عبور  آب از طریق رادیاتور کندتر باشد ، گرمای بیشتری خارج می شود. اگر سرعت آب در رادیاتورها بالا باشد زمان انتقال حرارت در رادیاتور وجود ندارد و آب با دمای بالاتری به خط برگشت میرود.

اگر میخواهید بدانید که عملکرد انواع رادیاتور شما صحیح است یا خیر باید دمای لوله ورودی و خروجی را باهم مقایسه کنید.
این آزمایش ساده است. فقط کافی است دماسنج را روی لوله ورودی رادیاتور بگذارید وقتی آب از طریق آن جریان می یابد تا ببینید دما چند است و سپس آن را روی لوله خروجی قرار دهید تا ببینید دمای آب در حال خروج چند است. اگر اختلاف درجه حرارت بیش از 10 درجه سانتیگراد باشد ، آب  دارای سرعت پایینی برای عبور از رادیاتور است و گرمای خود را به این مکان تسلیم می کند. راه حل این امر این است که شیر ورودی را کمی بیشتر باز کنید تا اجازه دهید آب سریعتر وارد رادیاتور شود. اگر اختلاف دما کمتر از ۱۰ درجه بود یعنی آب خیلی سریع جاری می شود و شیر باید کمی بسته شود.

اگر یک رادیاتور گرمایش بیش از حد گرم شود تعادل در سایر رادیاتورها به هم میخورد و مکان های سرد و گرم در منزل خواهیم داشت . وقت خود را برای تعادل گردش آب بکار بگیرید تا بتوانید بیشترین استفاده را از سیستم رادیاتور خود داشته باشید.

چگونه رادیاتورها را تمیز کنیم؟

رادیاتورها باید در تمام منزل خود تمیز نگه داشته شوند تا بتوانید از آنها بیشترین بهره را ببرید. از آنجا که گرما از طریق آب یا بخار در رادیاتور به هوای بیرون منتقل می شود ، بسیار مهم است که انتقال حرارت بدون مانع انجام شود. هرگونه گرد و غبار که روی باله ها یا صفحه رادیاتور جمع می شود به عنوان عایق عمل می کند و از انتقال گرما از داخل رادیاتور به هوای بیرون جلوگیری می کند.

به سادگی به صورت هفتگی رادیاتورهای خود را پاک کنید تا از جمع شدن خاک و زباله بر روی آنها جلوگیری شود. آنها را می توان در اکثر اوقات با آب ساده شستشو داد و یا از یک محلول صابون ملایم استفاده کنید.
 رادیاتورهای تمیز بسیار کارآمد ترهستند و با  تمیز نکردن دوره ای و گذشت زمان برای از بین بردن کثیفی های سنگین ، زمان و هزینه بیشتری نیاز دارید.

چگونه رادیاتورها را تمیز کنیم؟

راهنمای خرید انواع رادیاتور

با سپاس از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه با ارائه تصاویر، اطلاعات فنی و مشخصات عملکرد متنوع انواع رادیاتور از جمله رادیاتور پنلی، رادیاتور فولادی، رادیاتور پره ای، رادیاتور آلومینیومی و رادیاتور برقی، به مشتریان گرامی امکان مقایسه و خریدی امن را فراهم کرده است. مشاوران بامین تهویه نیز آماده‌اند تا به سوالات فنی شما با دقت و تخصص پاسخ دهند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید