منو
مزایای شیرهای کنترلی و بالانس مستقل از فشار
مزایای شیرهای کنترلی و بالانس مستقل از فشار

سه شنبه 15 شهریور 1401

0 222 25

مزایای شیرهای کنترلی و بالانس مستقل از فشار

در این مقاله به بررسی مزایای شیرهای کنترلی PICV بدون محرک الکتریکی و دارای محرک الکتریکی به تفصیل پرداخته ایم.

کارکرد صحیح سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی به دو عامل مهم زیر بستگی دارد:

1.بالانس سیستم توزیع بار حرارتی و برودتی

2.کنترل ظرفیت بار حرارتی و برودتی تجهیزات

بالانس سیستم توزیع بار حرارتی و برودتی به این معنا است که میزان دما و دبی آب عبوری از هر تجهیز نظیر فن کویل، هوارسان،چیلر و پمپ‌های گردش آب مطابق نقشه طراحی و با ظرفیت دستگاه متناسب باشد.

عدم بالانس سیستم توزیع بار حرارتی و برودتی باعث بروز مشکلاتی به شرح زیر می گردد:

1.کارکرد نامناسب فن کویل‌های دور از موتورخانه: در واقع فن کویل های ابتدای مسیر که فشار ورودی آب بیشتر است دبی آب عبوری تا 5 برابر بیشتر از فن کویل های دور از موتورخانه است و این عدم توازن باعث کارکرد نامناسب فن کویل های دور از موتورخانه می شود.

2.با توجه به اینکه افت فشار مسیر لوله کشی در واقعیت با آنچه که در طراحی محاسبه شده متفاوت است.بنابراین دبی پمپ انتخابی در واقعیت،بیشتر یا کمتر از حالت طراحی شده است.

بنابراین با افزایش دبی عبوری از چیلر،دمای آب خروجی از چیلر به جای 7 درجه سلسیوس مثلا 9 درجه می شود و این عامل هم در عملکرد فن کویل تاثیر نامطلوب می گذارد.

اگر هم دبی پمپ کمتر از دبی طراحی باشد ظرفیت دبی فن کویل ها کاهش می یابد و باعث کارکرد نامناسب فن کویل می گردد.

راهکار مناسب جهت حل مشکل فوق استفاده از شیر کنترلی و بالانس مستقل از فشار PICV است.

در واقع عملکرد شیرهای PICV مشابه شیرهای رگلاتوری است به این معنا که دبی آب عبوری از این شیرها با تغییر فشار ورودی از 0.2 بار الی 4 بار ، روی مقدار تنظیم شده،ثابت باقی می ماند.

در نتیجه زمانی که دبی آب عبوری از کلیه فن کویل ها و هوارسان ها تنظیم و بالانس باشد دبی عبوری از چیلر هم تنطیم می شود و در نهایت دمای آب خروجی از چیلر رو 7 درجه سلسیوس ثابت می ماند و شرایط آب ورودی به کلیه تجهیزات فوق از نظر دما و دبی آب مناسب می گردد و این تجهیزات به راحتی شرایط آسایش را برای ساکنین آن فضا فراهم می کند.

از مزایای شیر کنترلی و بالانس مستقل از فشار می توان به این نکته اشاره کرد که عیب یابی عملکرد تجهیزات سیستم تهویه مطبوع به راحتی مقدور می شود به این معنا زمانی که دبی و دمای آب عبوری از فن کویل با استفاده از شیرهای PICV بالانس گردد ولی باز هم فن کویل عملکرد مناسبی نداشته باشد به طور قطع مشکل در دبی هوادهی فن یا سطح تبادل حرارت کویل،فن کویل است.

با استفاده از شیر کنترلی و بالانس مستقل از فشار برای هر فن کویل یا هوارسان می توان از بروز مشکلاتی که بین سازنده تجهیزات تهویه مطبوع،پیمانکار اجرایی و مشاور پروژه بابت عملکرد نامناسب سیستم تهویه مطبوع به وجود می آید جلوگیری به عمل آورد و در صورت بروز مشکل به راحتی مشکل را تشخیص داد و رفع عیب کرد.

از شیر کنترلی و بالانس مستقل از فشار به دو صورت زیر می توان در پروژه ها استفاده کرد:

شیر کنترلی PICV بدون محرک الکتریکی

در پروژه هایی تک مداره با پمپ گردش آب دور ثابت،جهت عملکرد مناسب فن کویل ها بایستی برای کلیه فن کویل ها از شیر کنترلی PICV بدون محرک الکتریکی استفاده کرد تا سیستم توزیع بار حرارتی و برودتی بالانس شود و بتوان کنترل ظرفیت بار حرارتی و برودتی فن کویل با تغیر دور فن انجام می پذیرد.

در پروژه های تک مداره با پمپ گردش آب دور ثابت،جهت بالانس سیستم توزیع بار حرارتی و برودتی و عملکرد مناسب تجهیزاتی نظیر هوارسان،مبدل حرارتی،منابع کویلی بایستی از شیر کنترلی PICV بدون محرک الکتریکی استفاده کرد و با استفاده از شیرهای کنترلی سه راهه به همراه محرک الکتریکی تدریجی،کنترل ظرفیت بار حرارتی و برودتی انجام م پذیرد.

شیر کنترلی PICV با محرک الکتریکی

در پروژه های دو مداره که مدار اولیه با پمپ گردش آب دور ثابت و مدار ثانویه با پمپ گردش آب دور متغیر است،جهت عملکرد مناسب تجهیزاتی نظیر هوارسان،فن کویل،مبدل حرارتی و منابع کویلی آبگرم بهداشتی،از شیر کنترلی PICV با محرک الکتریکی استفاده کرد تا سیستم توزیع بار حرارتی و برودتی بالانس شود و بتوان کنترل ظرفیت بار حرارتی و برودتی تجهیزات فوق با استفاده از شیر PICV و محرک الکتریکی انجام پذیرد.

در پروژه هایی که از فن کویل با دو کویل مجزا ( 4 لوله ای ) استفاده می شود،برای کلیه فن کویل ها از 2 عدد شیر کنترلی PICV با محرک الکتریکی استفاده کرد تا بتوان به صورت همزمان سیستم سرمایش یا گرمایش را برای هر فضا تامین کرد برای پروژه هایی که بار داخلی آنها در زمستان زیاد است و دیوار خارجی ندارند یا پروژه های که نمای تمام شیشه دارند که در زمستان هم نیاز به سرمایش دارند می توان از این سیستم استفاده کرد.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر