منو
محاسبات منبع انبساط چگونه انجام میشود ؟
محاسبات منبع انبساط چگونه انجام میشود ؟

چهارشنبه 20 مهر 1401

0 907 23

محاسبات منبع انبساط چگونه انجام میشود ؟

محاسبات منبع انبساط در این مقاله از سایت بامین تهویه مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد. گفتنی است که محاسبات بار حرارتی ساختمان و تجهیزات آن باید همیشه انجام شود‌.

از این رو درباره منبع انبساط نیز این کار را انجام خواهیم داد. در ادامه توضیحات ارزنده ای در اختیار شما قرار می گیرد.

انواع منبع انبساط

در راستای محاسبات منبع انبساط ، بهتر است که انواع این منبع را بشناسیم. دو‌ نوع منبع انبساط وجود دارد: منبع انبساط باز و بسته که در مقاله های دیگر این سایت مفصل درباره آن ها صحبت شده است‌.

منبع انبساط باز

منبع انبساط باز در هوای آزاد وجود دارد و بر بالاترین نقطه از مبدل حرارتی نصب خواهد شد‌. این فاصله باید حداقل ۹ فوت بالاتر باشد. منبع انبساط به خط مکش پمپ متصل می شود. این امر باعث می شود که تحت تاثیر اتمسفر قرار بگیرد و هوا به داخل سیستم نفوذ نکند. برای جلوگیری از افت فشار از وسایلی مثل صافی پمپ استفاده می شود. برای برگشت آب از منبع انبساط از دو‌ لوله رفت و برگشت استفاده می شود. منبع انبساط باز برای سیستم های حرارتی که فشار کم دارند و دمای آن حداکثر ۱۸۰ درجه فارنهایت است  به کار برده می شود.

محاسبات منبع انبساط باز به چه صورت است؟

محاسبات منبع انبساط باز را در این قسمت توضیح خواهیم داد.

 محاسبه حجم منبع انبساط باز

ابتدا با استفاده از جدول افت فشار، حجم آب داخل لوله ها را محاسبه می کنیم. برای این کار وزن آب را بر طول لوله که قطر های مختلف دارد ضرب می شود و به این طریق وزن آب در لوله ها بر حسب پوند به دست می آید، سپس باید این مقدار به دست آمده را تقسیم بر عدد ۸.۳۳ نمود‌. به این صورت حجم‌ آب بر حسب گالن به دست خواهد آمد. حجم آب داخل دیگ در کاتالوگ وسیله خریداری شده مشخص شده است. پس از آن باید به ازای افزایش دمای آب ورودی به سیستم، درصد افزایش حجم را مشخص نمود. در آخر بر طبق این فرمول حجم منبع انبساط باز مشخص خواهد شد.

درصد افزایش حجم آب × ( حجم آب داخل مبدل حرارتی + حجم آب درون لوله ها) = حجم منبع انبساط

استفاده از این فرمول حجم منبع انبساط باز مشخص خواهد شد. این یک روش از محاسبات منبع انبساط بود.

منبع انبساط بسته چه عملکردی دارد؟

در صورتی که دمای آب در سیستم‌ های گرمایشی بالا باشد و در ارتفاع محدودیت وجود داشته باشد از منبع انبساط بسته استفاده خواهد شد. این منبع ارتباطی با هوای آزاد ندارد و در هر جایی از ساختمان می توان آن را نصب نمود. در این سیستم می توان از طریق بالشتک هوا، بخار یا گازی مثل ازت فشار را تامین نمود. در این سیستم شیر اطمینان به کار برده می شود. این منبع نیز در خط مکش پمپ نصب می شود. برای محاسبات منبع انبساط بسته نیز از روشی استفاده می شود که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

محاسبات منبع انبساط بسته

برای محاسبات منبع انبساط بسته یا دیافراگمی از این فرمول استفاده می کنند.

Vt = (0.00041*T-0.0466) * Vs/((Pa/pf)-(Pa/Po))

اجزای این فرمول را نیز توضیح می دهیم. در این فرمول برای محاسبات منبع انبساط بسته، Vt نشان دهنده حجم مورد نیاز است. حجم آب سیستم گرمایشی را با Vs در این فرمول نشان می دهند. T میانگین دمای سیستم گرمایشی است و بر حسب فارنهایت اندازه گیری خواهد شد. فشار هوای موجود در مکان نصب منبع انبساط را با Pa نشان می دهند و بر حسب پوند بر اینچ محاسبه خواهد شد. فشار سیستم بعد ازپر شدن مخزن با Pf و بر حسب پوند بر اینچ حساب می شود. علامت دیگر Po است که نشان دهنده حداکثر فشار وارد شده به مخزن پس از رسیدن آب به حداکثر دما می باشد. این اندازه گیری نیز بر حسب پوند بر اینچ خواهد بود. با این محاسبه ها می توانید سیستم گرمایشی خود را بهتر مورد بررسی قرار دهید و همه جوانب را کنترل نمایید. 

سخن پایانی

محاسبات منبع انبساط باز و بسته در این دانشنامه از سایت بامین تهویه به شما ارائه شده است. با استفاده از روش های توضیح داده شده می توانید عملیات محاسبه را انجام داده و به نتیجه برسید. سوالات احتمالی خود را نیز می توانید از کارشناسان ما بپرسید.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید