منو
مقایسه فن کویل و کولر گازی
مقایسه فن کویل و کولر گازی

پنجشنبه 5 اسفند 1400

0 490 64

مقایسه فن کویل و کولر گازی

از تجهیزات تهویه مطبوع می توان به فن کویل و کولر گازی اشاره کرد که در سیستم تهویه ساختمان برای سرمایش و گرمایش کاربرد دارند. در این مقاله به طور تخصصی به نحوه ی عملکرد فن کویل و کولر گازی و مقایسه آنها پرداخته ایم.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با راهنمای خرید بهترین فن کویل و یا کولر گازی و مقایسه این دو دستگاه با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. سیستم عملکرد فن کویل
  2. سیستم عملکرد کولر گازی
  3. مقایسه فن کویل و کولر گازی

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع فن کویل سقفی، دیواری، زمینی، کاستی و کانالی و مقایسه قابلیت ها و کاربری هر یک از این دستگاه ها به لینک زیر مراجعه نمایند.

جهت مشاهده لیست انواع فن کویل کلیک کنید.
 

فن کویل و کولر گازی از تجهیزات تهویه مطبوع هستند که در سیستم تهویه ساختمان برای سرمایش و گرمایش کاربرد دارند.

 از فن کویل یا کولر گازی برای تهویه هوای ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، سالن های اجتماعات و... استفاده می‌شوند.

برای تهویه هوای یک محیط با متراژ مشخص تعداد یک یا چند دستگاه فن کویل یا کولر گازی استفاده می‌شود.

فن کویل ها معمولاً بر اساس میزان هوادهی و ظرفیت حرارتی و برودتی محاسبه می‌شوند اما دستگاه کولر گازی بر اساس ظرفیت برودتی انتخاب می شود.

سیستم عملکرد فن کویل

فن کویل ها از یک دستگاه فن به همراه یک فیلتر در قسمت مکش هوا و یک کویل انتقال حرارت تشکیل شده‌اند.

انواع فن کویل شامل فن کویل زمینی، فن کویل سقفی، فن کویل کانالی و فن کویل دیواری و...هستند که تنوع بالایی دارند و با هر نوع معماری تطابق دارند. فن کویل به تنهایی عمل سرمایش و گرمایش را نمی تواند انجام دهد و نیاز به یک سیستم پشتیبان مرکزی یا همان موتورخانه مرکزی دارد.

سیستم عملکرد فن کویل

در موتورخانه آب گرم و آب سرد مورد نیاز کویل فن کویل تامین می گردد و به وسیله پمپ های مخصوص سیرکوله که در موتورخانه تعبیه شده اند آب گرم و سرد در کویل فن کویل جریان می‌یابد.

در زمستان آب گرم و در تابستان آب سرد در کویل جاری می شود و فن هوای گرم و سرد را به محیط می دهد.

عملکرد فن کویل

بدون وجود آب گرم و آب سرد فن کویل مانند پنکه عمل می کند. متاسفانه تعداد زیادی از مشتریان که قصد خرید فن‌کویل را دارند اطلاعاتی در این زمینه ندارند و پس از خرید فن کویل متوجه مسئله خواهند شد.

وجود موتورخانه آبگرم مجهز به سیستم چیلر جهت تولید آب سرد مستلزم هزینه بالا و سیستم نگهداری مناسب است. لذا استفاده از این تجهیزات برای ساختمان های کوچک توجیه ندارد و معمولاً از سیستم فن کویل در برج ها، ادارات مرکزی و سالن ها و در کل در پروژه هایی که ایجاد موتورخانه و تجهیز آن از لحاظ اقتصادی مورد قبول است استفاده می شود.

سیستم عملکرد کولر گازی

کولر گازی به تنهایی قادر به تامین سرمایش و گرمایش است. البته برخی از انواع کولر گازی صرفاً جهت سرمایش تولید میشوند.

کولر گازی دارای دو پنل است که سیستم تراکمی برودتی را در خود جای داده است و نیاز به سیستم پشتیبان موتورخانه ندارد. پنل بیرونی کمپرسور و کندانسور و پنل داخلی اپراتور و سیستم انبساطی و فن است که با لوله کشی و سیم کشی بین دو پنل می توان کولر گازی را راه اندازی کرد.

سیستم عملکرد کولر گازی

پیشنهاد مطالعه: سوالات متداول در رابطه با کولر گازی

مقایسه فن کویل و کولر گازی

کولر گازی به تنهایی قابلیت تامین سرمایش و گرمایش دارد در صورتی که فن کویل نیاز به سیستم پشتیبان موتورخانه یا پکیج و چیلر دارد.

کولر گازی محدودیت دمای عملکرد دارد در صورتی که این محدودیت در فن کویل ها بسیار کمتر است لذا در مناطق سردسیر نمی توان از گرمایش کولر گازی استفاده کرد و همین طور در مناطق گرمسیر باید از کولر گازی های مخصوص تروپیکال استفاده کرد.

فن کویل قابلیت تولید به صورت سفارشی دارد اما کولر گازی باید از موارد موجود در بازار تهیه گردد.

تنوع مدل فن کویل ها به نسبت انواع کولر گازی و اسپیلت بیشتر است و در طراحی تطابق بیشتری با معماری دارد.

کولر گازی با گاز مبرد کار می‌کند و مصرف برق بالایی دارد اما فن کویل با سیرکوله آبگرم و سرد داخل کویل ، سرمایش و گرمایش را تأمین می‌کنند و هر دستگاه فن کویل به لحاظ ظرفیت حرارتی و برودتی در مقایسه با کولر گازی مصرف برق بسیار پایین تری دارد.

فن کویل ها محدودیت طول لوله کشی ندارند اما کولر گازی در تمامی مدل ها محدودیت طول لوله کشی دارد.

میزان حذف رطوبت در کولر گازی به دلیل دمای پایین تر روی کویل از میزان حذف رطوبت فن کویل بیشتر است.

سیستم گرمایش و سرمایش فن کویل به صورت مرکزی با موتورخانه مرکزی اجرا می‌شود اما سیستم کولر گازی مستقلاً برای هر واحد یا هر اتاق طراحی می گردد.

هزینه اجرایی سیستم کولر گازی به مراتب پایین تر از سیستم فن کویل و لوله کشی های آن و تجهیز موتورخانه خواهد بود.

به لحاظ سرویس و نگهداری فن کویل ها معمولاً نیاز به نظافت فیلتر و تعمیرات دیگر مانند رفع صدای موتور و خرابی ترموستات و موارد مربوط به موتورخانه که توسط تکنسین تاسیسات انجام می گردد.در سیستم کولر گازی سرویس سالانه پنل بیرونی و پنل داخلی و چک کردن وضعیت کار کمپرسور و میزان گاز مبرد باید چک شود.

گاها به دلیل نوسانات برق کولر گازی از کار می‌افتد که ایراد به خازن دستگاه بر می‌گردد و ممکن است به دلایل مختلف نشتی گاز در سیستم حاصل شود. که این دو موارد در استفاده از فن کویل ها وجود ندارد.

به لحاظ معماری و دکوراسیون فن کویل ها در انواع زمینی، دیواری، سقفی کاستی و سقفی توکار تولید میشوند و کولر گازی در انواع پنجره ای، دیواری، کاستی و کانالی و... هستند که معمولاً اسپیلت های کاستی در بازار ایران طرفداران کمتری دارند و هزینه خرید اولیه این دستگاه بالاست. در کل تنوع فن کویل ها در بازار بیشتر از کولر گازی است. فن کویل کاستی یک طرفه، فن کویل زمینی و فن کویل سقفی توکار جزو دستگاه‌هایی هستند که معادل آن ها در سیستم کولر گازی وجود ندارد.

در مقاله فن کویل کانالی چیست ؟ هر آنچه که لازم است در مورد فن‌ کویل کانالی بدانید را در اختیار شما قرار می دهیم.

به لحاظ موقعیت نصب، کولر گازی به دلیل ارتباط با پنل بیرونی و داخلی و محدودیت در طول لوله کشی باید در نزدیکترین فاصله به هم یکدیگر نصب شوند و ممکن است به دلیل طول لوله کشی قابلیت عملکرد دستگاه تحت تاثیر قرار گیرد. در سیستم فن کویل به دلیل عدم محدودیت طول لوله کشی می توان دستگاه را در محیط مورد نظر نصب کرد.

انتخاب فن کویل یا کولر گازی به شرایط مختلفی از جمله تعداد طبقات و واحدها، هزینه پیش‌بینی شده، کیفیت عملکرد، مصرف برق، موقعیت قرارگیری و نصب، شرایط آب و هوای منطقه و... بستگی دارد



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر