منو
راهنمای خرید منبع کویلی یا منبع کویل دار
راهنمای خرید منبع کویلی یا منبع کویل دار

دوشنبه 1 اردیبهشت 1399

2 1514 418

راهنمای خرید منبع کویلی یا منبع کویل دار

منبع کویلی یا همان منبع کویلدار برای تولید آب گرم مصرفی در منازل مسکونی، ادارات، تالارها، باشگاه‌ها و... استفاده می شود.
منبع کویلی در دو مدل افقی و عمودی به صورت تک کویل و یا دو کویل تولید می‌شود. کویل مورد استفاده در منبع کویل دار معمولاً از جنس مس است که در موارد خاص می توان از استیل و یا فولاد ویا آلومینیوم هم در تولید کویل بهره برد. جنس بدنه منبع کویلی از فولاد گالوانیزه و یا استیل ساخته می شود.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با نکات خرید منبع کویلی با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. انواع منبع کویلی
  2. حجم منبع کویل دار
  3. ضخامت ورق منبع کویلی
  4. نوع و ضخامت کویل در منبع کویلی
  5. سطح تماس و انتقال حرارت کویل
  6. دریچه بازدید منبع کویلی
  7. وزن و ابعاد منبع کویلی
  8. تفاوت مخزن کویلدار عمودی و افقی

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های منبع کویل دار، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های منبع کویل دار به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

انواع منبع کویلی

منبع کویلی یا همان منبع کویل دار برای تولید آب گرم مصرفی در منازل مسکونی، ادارات، تالارها، باشگاه‌ها و... استفاده می شود.
منبع کویلی در دو مدل افقی و عمودی به صورت تک کویل و یا دو کویل تولید می‌شود. کویل مورد استفاده در منبع کویل دار معمولاً از جنس مس است که در موارد خاص می توان از استیل و یا فولاد ویا آلومینیوم هم در تولید کویل بهره برد. جنس بدنه منبع کویلی از فولاد گالوانیزه و یا استیل ساخته می شود.

پیشنهاد مطالعه : مقایسه منبع کویل دار و منبع دوجداره

حجم منبع کویل دار

حجم منبع کویلی بسته به نوع استفاده در کاربری مسکونی و اداری و بیمارستانی و...  طبق محاسبات قبلی در جدولی گردآوری شده است که می‌توان به صورت سرانگشتی از آن استفاده کرد.

حجم منبع کویل داربرای محاسبه دقیق تر حجم منبع کویلدار علاوه ‌بر کاربری باید میزان مصرف واحدهای تعریف شده در ساختمان، و ضریب ذخیره و ضریب تصحیح و ضریب همزمانی و... نیز لحاظ شوند.

ضخامت ورق منبع کویلی

تعیین ضخامت ورق منبع کویلی به صورت مستقیم به میزان فشار وارده به مخزن بستگی دارد. برخی از ساختمانها ارتفاع زیادی ندارند و با فشار آب شهر کار می‌کنند و نهایت فشار در مخزن در این مکانها به 3 الی 4 بار می رسد. اما در برخی پروژه‌ها که ارتفاع ساختمان زیاد است و به ناچار باید از سیستم تقویت فشار آب مانند پمپ و بوستر پمپ استفاده کرد باید ضخامت ورق مورد استفاده در ساخت منبع کویلی متناسب با فشار مربوطه باشد.

نوع و ضخامت کویل در منبع کویلی

نوع و ضخامت کویل در این منابع به دو صورت کویل های u رفت و برگشتی و کویل اسپیرال است.
کویل u از جنس مس یا استیل یا آلومینیوم و کویل اسپیرال از مس یا استیل یا فولاد تولید می‌شود. ضخامت کویل به کار رفته در منبع کویلی بسته به نوع سیال گرم شونده و گرم کننده فشار آب گرم و سرد بستگی دارد.
برای مثال در منبع کویلدار آب مصرفی ؛ ضخامت کویل بخار و کویل آب گرم متفاوت است. 

کویل های u رفت و برگشتی

سطح تماس و انتقال حرارت کویل

با توجه به حجم ذخیره مخزن و میزان دبی آب گرم مورد نیاز، سطح انتقال حرارت کل تعیین می شود. معمولا این سطح تماس به واحد فوت مربع بیان می شود. برای مثال مخزن کویل دار 1000 لیتری دارای 27 فوت مربع سطح تماس حرارتی کویل است.
هر فوت مربع از سطح تماس انتقال حرارت کویل، توان انتقال حرارت مشخصی را دارد که در نهایت مجموع کویل انتقال حرارت قابلیت تامین آب گرم مجموعه را خواهد داشت.
کم کردن سطح تماس کویل دبی آب گرم خروجی را کاهش خواهد داد و زمان گرمایش آب مخزن را طولانی تر خواهد کرد و برعکس.

دریچه بازدید منبع کویلی

دریچه بازدید منبع کویلی معمولاً از ظرفیت بالای ۲۰۰۰ لیتر ضروریست. استفاده از دریچه بازدید مخزن کویلی جهت سرویس های دوره ای بسیار کارآمد است. دریچه بازدید منبع کویل دار میتواند دست رو یا آدم رو باشد.
از دریچه بازدید منبع کویل دار جهت بازدید داخل مخزن، درآوردن کویل جهت سرویس، تمیز کاری و رنگ آمیزی داخل مخزن و... استفاده می شود.

دریچه بازدید منبع کویلی

در مقاله اجزای منبع کویل دار به تفصیل به بررسی تمامی اجزای مهم منبع کویل دار و لوازم جانبی آن پرداخته ایم.

وزن و ابعاد منبع کویلی

وزن منبع کویلی رابطه مستقیم با ضخامت ورق بدنه و نوع مخزن کویلدار دارد. هر چه وزن و ضخامت ورق مخزن کویلدار بیشتر باشد مخزن گران تر خواهد شد.
ابعاد مخزن کویلدار با توجه به میزان حجم آن و امکان قرارگیری کویل و نسبت طول به عرض و ایستایی مناسب دارای ابعاد خاص است اما می‌توان به صورت سفارشی تا حدودی ابعاد را جهت سهولت اجرا و نصب تغییر داد.

تفاوت مخزن کویلدار عمودی و افقی

مخزن کویل دار افقی بدون پایه تولید می‌شود اما مخزن کویلدار عمودی جهت استقرار روی زمین به صورت پایدار تولید می‌شود. برای مهار مخزن کویل دار افقی و نصب آن باید یک پایه فولادی بالشتکی برای آن تعبیه کرد.
 کویل مخزن کویلدار افقی نسبت به کویل دار عمودی دارای قطر کمتر و طول بیشتر است به همین دلیل معمولاً در سیستم افقی از نگهدارنده کویل داخل مخزن استفاده می شود.

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات و قیمت انواع منبع کویلی را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات


2 دیدگاه یافت شد!

نظرات
احمدیان
پنجشنبه 2 شهریور 1402

سلام یک سوالی درمورد عملکرد منبع کویلی دارم، آبی که اطراف کویل هست گرم می شود ولی آبی که به طور مثال در بالای مخزن قرار دارد نه؟

بامین تهویه
مدیر سایت
پنجشنبه 2 شهریور 1402

سلام
با گرم شدن آب در اطراف کویل های موجود در منبع کویل دار، طی جریان همرفتی آب گرم به سمت بالای مخزن حرکت کرده و آب سرد به سمت اطراف کویل، با انجام چندین باره این کار تمام آب داخل منبع کویل دار به صورت کامل گرم خواهد شد.


دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر