منو
دیگ شوفاژ
دیگ شوفاژ

دوشنبه 12 شهریور 1397

2 2084 704

دیگ شوفاژ

دیگ شوفاژ به دو نوع فولادی و چدنی میباشد، دیگ شوفاژ فولادی بصورت یک تکه و دیگ شوفاژ چدنی به صورت پره ای عرضه میشود.دیگ شوفاژ ،متناسب با کاربری و زیربنا و ارتفاع ساختمان انتخاب میشود.
انتخاب مشعل مناسب با توجه به مدل و ظرفیت دیگ بسیار حائز اهمیت است ومعمولا تا ۲۰ درصد بیشتر از ظرفیت دیگ در نظر گرفته میشود.

دیگ شوفاژ جهت تامین آبگرم مورد نیاز برای گرمایش وگردش در رادیاتور ها، فن کویل ها و تامین آبگرم مصرفی و ... در پروژه های مسکونی اداری تجاری و صنعتی به بکار می رود.

دیگ شوفاژ می تواند از نوع فولادی یا چدنی باشد.

ریشه کلمه شوفاژ در زبان فرانسوی است . کلمه شوفاژ از جمله کلمات مشترک فارسی و فرانسوی است مانند کلمه شومینه و شوفر و شانس و... .

دیگ شوفاژ یا همان دیگ موتور خانه باید دارای مشعل باشد تا سوخت گاز، گازوئیل یا مازوت ، توسط مشعل سوزانده شده و حرارت حاصله به آب داخل دیگ منتقل شود.
 

انواع دیگ شوفاژ


دیگ شوفاژ به دو نوع فولادی و چدنی پره ای تولید می شود .

 

دیگ فولادی چیست و چگونه کار میکند؟


دیگ موتورخانه فولادی قابلیت ارتقا و افزایش ظرفیت را ندارد وبصورت پک کامل در کارخانه تولید میشود. در داخل دیگ موتورخانه فولادی از کوره احتراق و لوله های آتش خوار استفاده شده است . در دیگ شوفاژ معمولا آتش در درون محفظه احتراق تشکیل شده و دود حاصل از احتراق که دارای دمای بالایی است به داخل لوله های آتش خوار هدایت می شود و به سمت دودکش می رود.اطراف محفظه احتراق و لوله های آتش را آب فراگرفته و انتقال حرارت صورت میگیرد.

طراحی دیگ شوفاژ فولادی میتواند به صورت کوره برگشتی – دو پاس و یا سه پاس باشد.

نوع سه پاس دیگ موتور خانه فولادی دارای بازدهی بیشتری است و وزن سنگین تری نسبت به نوع دو پاس و یا کوره برگشتی دارد و بواسطه راندمان بالا تر ،دارای دمای دودکش پایین تری است .

دیگ شوفاژ فولادی میتواند با سوخت گاز- گازوئیل – و مازوت عمل کند . الیته در برخی از دیگ های فولادی که جدیدأ تولید می شود امکان استفاده از سوخت های مایع نیست ، لذا در هنگام خرید دقت فرمائید.

دیگ موتورخانه فولادی به دو صورت بدون استاندارد با استاندارد تولید می شود . دیگ های استاندارد معمولا گران تر از دیگ های بدون استاندارد هستند. دیگ های استاندارد و غیر استاندارد تولید شده ی بسیاری از کارخانه ها تفاوتی در متریال با یکدیگر ندارند اما به واسطه نیازبه حضور کارشناس  استاندارد و انجام تست های مورد نیاز ، این هزینه ها به مبلغ دیگ شوفاژ فولادی استاندارد اضافه می شود .

در خرید دیگ موتورخانه فولادی به امکان انتقال دیگ به محل نصب در موتورخانه توجه شود .

فشار کاری دیگ فولادی تولیدی معمولا بنا به سفارش بین ۶ تا ۲۵ بار است.

البته دیگ های فولادی صنعتی تا ۱۰۰ بار هم امکان تحمل فشار دارند.


دیگ چدنی چیست و چگونه کار می کند؟


دیگ شوفاژ چدنی بصورت پره های چدنی می باشد که در محل موتور خانه به یکدیگر وصل می شوند .ضخامت پره های دیگ شوفاژ چدنی از ۴تا ۸ میلی متر است .دیگ موتورخانه چدنی قابلیت افزایش یا کاهش ظرفیت حرارتی را در حد محدود با اضافه یا کم کردن تعداد پره های وسط دارا می باشد .

دیگ چدنی از یک پره وسط ، یک پره عقب ، تعدادی پر وسط تشکیل شده است که پس از متصل شدن به یکدیگر ، کوره احتراق ، مسیر های عبور آب و مسیر های عبور دود را تشکیل می دهند.

دیگ موتورخانه چدنی معمولا از نوع سه پاس است و دارای راندمان قابل قبول بواسطه دمای دودکش پایین هستند .

دیگ چدنی شوفاژ از سوخت مایع – گاز می تواند استفاده کند .

دیگ چدنی شوفاژ نیاز به مشعل برای تبدیل سوخت به حرارت دارد. مشعل در برخی مدل های دیگ شوفاژ چدنی بصورت سرخود روی دیگ از نوع آتمسفریک (در برخی برندهای خارجی)هستند و در اکثر مدل ها از مشعل های جداگانه باید استفاده شود.مشعل دیگ چدنی میتواند از نوع فن دار یا اتمسفریک مجزا باشد.

دیگ چدنی بدلیل قطعه قطعه بدون مشکل حمل و نقل را حل کرده و هر پره از این دیگ بین ۴۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم وزن دارد.

فشار کاری دیگ های چدنی از ۴ تا ۱۰ بار است.
 

دیگ جمع کن چیست؟


ابزاری که بوسیله آن قطعات دیگ چدنی را به یکدیگر متصل می کنند دیگ جمع کن می نامند.دیگ جمع کن در واقع یک میله بلند رزوه شده است که با قرار دادن درون پره های دیگ و بستن مهره های دو طرف ، قطعات دیگ را به یکدیگر با فشار مهره ها متصل می کند .

دیگ جمع کن به عنوان ابزار کار است و به همراه دستگاه دیگ شوفاژ چدنی تحویل نخواهد شد .

تصویر دیگ جمع کن

منبع انبساط دیگ شوفاژ


دیگ موتورخانه چدنی ودیگ موتورخانه فولادی نیاز به حجم انبساط جهت ایمنی دارند . حجم انبساط بوسیله منبع مخصوص بنام منبع انبساط تامین می شود.منبع انبساط به سه نوع – بسته فولادی – بسته دیافراگمی و باز تولید می شود .
 

تجهیزات کنترلی دیگ شوفاژ


تمامی دیگ های موتور خانه نیاز به تجهیزات کنترلی دارند. تجهیزات کنترلی شامل ترمومتر و مانومتر جهت نمایش فشار و دمای دیگ ، ترموستات مستغرق ، شیر اطمینان ، ترموستات مستغرق حد می باشد.
 

مشعل موتورخانه


مشعل شوفاژ موتورخانه باید به اندازه ی ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به دیگ شوفاژظرفیت بالاتری داشته باشد ،چرا که راندمان حرارتی مشعل ها از ۸۰ تا ۹۰ درصد است و کوچکترین تغییر در تنظیم هوا و گاز و کم شدن فشار گاز ظرفیت مشعل را تحت تاثیر قرار می دهد.

مشعل دیگ شوفاژمیتواند با توجه به نوع دیگ از مدل های اتمسفریک یا دمنده دار باشد.
 

انتخاب دیگ شوفاژ


با توجه به موارد ذکر شده نوع فولادی یا چدنی دیگ شوفاژ مشخص می شود و برای تخمین ظرفیت دیگ آبگرم موتورخانه باید در مناطق معتدل متراژ را در عدد ۱۵۰ ضرب کرد تا ظرفیت حرارتی مورد نیاز برای تامین بار گرمایش و آبگرم مصرفی بر حسب کیلو کالری بر ساعت محاسبه شود .

سپس با توجه به ظرفیت مورد نظربه کاتالوگ های شرکت های سازنده مراجه کرده و مدل مورد نظر را انتخاب می کنیم.

در نظر داشته باشید که دیگ چدنی در مدل های زیر ۵ پره گزینه های مناسبی برای انتخاب نیستند .


2 دیدگاه یافت شد!

نظرات
بهمن
شنبه 14 مرداد 1402

قیمت دیگ فولادی آب بند لطفا؟

بامین تهویه
بامین تهویه
شنبه 14 مرداد 1402

سلام
دوست عزیز قیمت دیگ فولادی آب بند ممکن است تحت تأثیر عوامل متعددی مانند اندازه دیگ، جنس و نوع فولاد، تجهیزات و ویژگی‌های خاص دیگ، نرخ تورم و شرایط بازار باشد.
برای استعلام بروز قیمت دیگ فولادی با کارشناسان فروش شرکت بامین تهویه تماس بگیرید.


دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر