منو
تفاوت اسپلیت اینورتر با اسپلیت معمولی
تفاوت اسپلیت اینورتر با اسپلیت معمولی

سه شنبه 25 بهمن 1401

0 228 23

تفاوت اسپلیت اینورتر با اسپلیت معمولی

بررسی تفاوت اسپلیت اینورتر با اسپلیت معمولی شاید بتواند هنگام خرید کمک زیادی به شخص کند‌. از این رو گروه بامین تهویه تصمیم گرفته است این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با تفاوت اسپلیت اینورتر با اسپلیت معمولی با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. شرایط آب و هوایی و انتخاب نوع اسپلیت
  2. بررسی تفاوت اسپلیت اینورتر با اسپلیت معمولی
  3. نحوه عملکرد اسپلیت معمولی
  4. عملکرد اسپلیت اینورتر

 

سیستم‌های تهویه مطبوع در خانه‌ها و مکان‌های تجاری از اهمیت بسیاری برخوردارند. اسپلیت‌ها (Split AC) به عنوان یکی از رایج‌ترین راه‌حل‌ها برای خنک کردن و گرم کردن محیط‌ها به کار می‌روند. این روزها، دو نوع اسپلیت رایج شده‌اند: اسپلیت معمولی و اسپلیت اینورتر. در این مقاله، به تفاوت‌ها و نحوه عملکرد این دو نوع سیستم اسپلیت می‌پردازیم.

شرایط آب و هوایی و انتخاب نوع اسپلیت

شرایط آب و هوایی منطقه زندگی تاثیر زیادی در نوع اسپلیت دارد. به این معنا که اگر منطقه زندگی گرم‌ و مرطوب باشد کولر گازی و اسپلیت باید در کنار خنک کردن محیط، رطوبت آن را نیز کنترل نماید.

بررسی تفاوت اسپلیت اینورتر با اسپلیت معمولی

عملکرد این دو مدل اسپلیت کاملا به هم شبیه است و فرایند سرماسازی و برودتی در آن ها به صورت یکسان انجام می شود. اما باید این نکته را بیان داشت که تفاوت این دو ابزار سرمایشی در مدار الکتریکی آن ها می باشد. در واقع در اسپلیت های اینورتر برخی از قطعه ها ارتقا یافته اند. برای آشنایی با تفاوت اسپلیت اینورتر با اسپلیت معمولی باید با عملکرد هر دو مدل آشنا شویم.

نحوه عملکرد اسپلیت معمولی

در مسیر شناخت تفاوت اسپلیت اینورتر با اسپلیت معمولی ابتدا در مورد کارکرد و عملکرد اسپلیت معمولی صحبت خواهیم کرد و نکته هایی را مورد بررسی قرار می دهیم. در کولرهای گازی یا اسپلیت های معمولی ترموستاتی در مدار الکتریکی آن وجود دارد. گفتنی است که عملکرد این ترموستات ها به صورت دیحیتالی انجام می شود.

وظیفه این ترموستات این است که هوای برگشتی را سنجش و بررسی می کند و وقتی دما به میزان مشخصی رسید، جریان برق کمپرسور وصل شده و روشن می شود. نکته مهم درباره این اسپلیت های معمولی این است که هنگام شروع به کار کمپرسورها میزان انرژی مصرفی افزایش پیدا می کند.

لازم به ذکر است که این افزایش در برخی موارد به دو الی سه برابر می رسد. باید به این مسئله دقت داشته باشید که اگر در زمان شروع به فعالیت این اسپلیت ها وسایل دیگری در حال فعالیت باشند، همگی باعث افزایش بیش از حد انرژی خواهد شد. این اسپلیت های معمولی امپر برق را بالا می کشد و پس از آن بالاترین توان برودتی را نشان می دهد. به این صورت دمای محیط به درجه بسیار مطلوبی می رسد و پس از آن خاموش می شود. با این کار و روشن و خاموش شدن های پشت سر هم استهلاک کمپرسور افزایش می یابد.

نحوه عملکرد اسپلیت معمولی

پیشنهاد مطالعه : قیمت انواع کولر گازی

عملکرد اسپلیت اینورتر

در راستای آشنایی با تفاوت اسپلیت اینورتر با اسپلیت معمولی عملکرد اسپلیت اینورتر را بررسی خواهیم کرد. امروزه این اسپلیت ها را با عنوان کولرهای کم‌ مصرف می شناسند. در اسپلیت های اینورتر که نسل جدید به شمار می روند کمپرسور دارای دور متغیر است.موتور خاموش نمی شود بلکه دور یا سرعت آن کاهش می یاید. و در مصرف برق به میزان زیادی صرفه جویی خواهد شد.

اینورتر این‌ قابلیت را دارد که کمپرسور را با سرعت کمتر و به صورت آرام تر راه اندازی می کند. ولتاژ و فرکانس برق ورودی به کمپرسور کاهش یافته و همچنین سرعت راه اندازی کمپرسور یا موتور نیز کاهش پیدا می کنند و پس از به حرکت در آمدن کمپرسور، سرعت افزایش می یابد. از این رو در لحظه استارت افت ولتاژ وجود ندارد. این اسپلیت های اینورتر برای ساختمان هایی که سیم کشی ضعیفی دارند و فرسوده هستند بسیار مناسب است.

نکته ای که برخی افراد درباره این اسپلیت ها در نظر می گیرند و شاید برای خرید آن ها نتوانند تصمیم درست بگیرند قیمت آن ها می باشد. در واقع برخی مسئله قیمت را یکی از معایب این کولرهای گازی می دانند‌. هنگام تعمیر و تعویض قطعات نیز هزینه بیشتری نسبت به مدل های دیگر باید پرداخت شود. اما در طولانی مدت متوجه می شوند که صرفه جویی در مصرف انرژی می تواند تمام این نکات را پوشش دهد و شخص به این مسئله فکر نکند.

عملکرد اسپلیت اینورتر

سخن پایانی

در این مقاله از بامین تهویه موارد مختلف تفاوت اسپلیت اینورتر با اسپلیت معمولی را مرور کردیم. آشنایی با این نکات می تواند راهنمای شما هنگام خرید داکت اسپلیت یا هر مدل دیگری از اسپلیت ها یا کولرهای گازی باشد. اطلاعات بیشتر را می توانید از کارشناسان مجرب این گروه بپرسید. هنگام خرید تمام نکات بیان شده را حتما در نظر داشته باشید.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر