منو
رسوب زدایی برج خنک کننده
رسوب زدایی برج خنک کننده

شنبه 18 بهمن 1399

0 1227 299

رسوب زدایی برج خنک کننده

رسوب در برج خنک کننده به دلیل وجود ذرات معلق سختی آب است. سختی بی کربنات کلسیم و بی کربنات منیزیم دلیل اصلی رسوب گذاری در سیستم برج خنک کننده و سیستم های تاسیسات است.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با علت رسوب گرفتگی در برج خنک کننده و رسوب زدایی آن با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. علت رسوب گرفتگی در برج خنک کننده
  2. سختی گیری آب ورودی به برج خنک کننده
  3. سختی گیر مغناطیسی برج خنک کننده
  4. نحوه رسوب زدایی برج خنک کننده

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های برج خنک کننده، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های برج خنک کننده به لینک زیر مراجعه نمایند.

علت رسوب گرفتگی در برج خنک کننده

رسوب در برج خنک کننده به دلیل وجود ذرات معلق سختی آب است. سختی بی کربنات کلسیم و بی کربنات منیزیم دلیل اصلی رسوب گذاری در سیستم برج خنک کننده و سیستم های تاسیسات است.
با بررسی عملکرد دستگاه برج خنک کننده و اساس کار آن در می‌یابیم که عملکرد این دستگاه بر اساس تبخیر است که به واسطه آن فرآیند خنک کاری انجام می‌پذیرد. در واقع برج خنک کن برای خنک کردن حجم مشخصی از آب بخشی از آن را برای خنک‌کاری تبخیر می کند تا حجم باقیمانده خنک شود. 
بر اساس این عملکرد آب خالص از برج خنک کننده خارج می‌شود و به سختی آب باقیمانده افزوده می شود. که پس از چند مدت کارکرد سختی آب برج خنک کننده بالا می رود. برای متعادل سازی سختی آب سیرکوله درون برج خنک کننده باید دستگاه در دوره‌های زمانی منظم بلودان شود. 
بلودان در برج خنک کننده به عمل تخلیه آب تشتک به میزان مشخص بر اساس حجم آب درون سیستم گفته می‌شود.برج خنک کننده

سختی گیری آب ورودی به برج خنک کننده

آب تغذیه برج خنک کننده باید زیر ۵۰ تا ۷۰ ppm با کربنات کلسیم و منیزیم سختی داشته باشد لذا برای رسیدن به این سختی باید از سیستم های رزینی استفاده شود. 
برج خنک کننده علاوه بر آب مورد نیاز برای پر کردن لوله ها و تشت برج خنک کننده، در ساعت به میزان ٠.٢ تا ٠.٣ لیتر بر دقیقه به ازای هر تن نیاز به آب جبرانی تبخیر دارد که باید از آب سختی گیری شده جبران شود.
اطمینان از ظرفیت مناسب سختی گیر رزینی، استفاده از رزین مرغوب، احیای به موقع رزین ها و سختی گیر و تامین آب نمک مورد نیاز احیا در استفاده از برج خنک کننده الزامی است. 

سختی گیر مغناطیسی برج خنک کننده

سختی گیر های مغناطیسی دائم یا الکتریکی در کاربری برج خنک کننده صرفاً از چسبیدن رسوب به جدار ها جلوگیری می کند و اگر سختی گیرهای مغناطیسی به خوبی عمل کنند این ذرات در کف برج خنک کننده یا صافی ها و محل هایی از لوله کشی که سرعت آب کم است به صورت پودر تجمع می‌کنند و باید به صورت دستی تخلیه شوند. استفاده از سختی گیر مغناطیسی به تنهایی در سیستم برج خنک کننده و دیگ های بخار جوابگوی سیستم نخواهد بود و صرفاً می توان از آنها برای سیستم کمکی سخت گیر اصلی رزینی استفاده کرد. 

نحوه رسوب زدایی برج خنک کننده

در برجهای خنک کننده که رسوب در آنها تجمع کرده چه باید کرد؟ 

در این موارد باید بدنه برج خنک کننده باز شود و پکینگ ها از دستگاه خارج شوند. برخی از پکینگ ها را می توان با ضربه های کوچک دست تمیز کرد. برخی دیگر از پکینگ ها را باید با اسید شستشو داد. 
معمولاً در برجهای خنک کننده که از پکینگ فیلم شانه تخم مرغی استفاده کرده‌اند رسوب به صورت جدار نازک روی بدنه پکینگ می نشیند که مقاومت کمی دارد و با ضربات آرام می شکند و فرو می‌ریزد. رسوب زدایی برج خنک کننده
جنس پکینگ برج خنک کننده در نگهداری آن بسیار موثر است. بسیاری از شرکت ها از مواد اولیه نامرغوب استفاده می‌کنند که با وارد آوردن ضربات خود پکینگ ها از بین می روند. که در این صورت پکینگ ها باید تعویض شوند. 
فیلتر پمپ سیرکوله برج خنک کننده باید سرویس شود. لوله های ورودی و خروجی به لحاظ میزان رسوب داخلی چک شوند. کندانسور یا مبدل که آب برج در آن جریان دارد با اسید مناسب شستشو شود.

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع برج های خنک کننده را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر