منو
علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپیلت
علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپیلت

چهارشنبه 6 اردیبهشت 1402

2 216 18

علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپیلت

در دهه های اخیر سیستم های سرمایشی و گرمایشی دچار تغییر و تحول خوبی شده اند و نسبت به سال های گذشته هم از لحاظ کارایی و کیفیت و هم از لحاظ مصرف انرژی پیشرفت های قابل قبولی داشته است.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپیلت با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. دستگاه داکت اسپیلت چیست و چگونه کار می کند؟
  2. گرمایش در سیستم داکت اسپیلت
  3. علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپیلت
  4. عدم وجود هوای کافی در یونیت داخلی و بخش کویل دستگاه
  5. محل نصب یونیت داخلی داکت اسپیلت

 

داکت اسپلیت، یکی از تجهیزات مورد استفاده در ایجاد هوای گرم و خنک است. در این نوشته از بامین تهویه، ما قصد داریم اطلاعاتی در مورد داکت اسپلیت و نحوه عملکرد آن ارائه دهیم. همچنین، می‌خواهیم علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت را نیز توضیح دهیم.

دستگاه داکت اسپیلت چیست و چگونه کار می کند؟

در این مورد می توان گفت داکلت اسپیلت همان اسپیلت خانگی است که دارای تفاوتی اندک می باشد‌. کولر گازی یا اسپیلت معمولی به صورت دیواری یا سقفی نصب می گردد. ولی در نوع داکت اسپیلت به صورت توکار و از طریق کانال کشی  به کلیه مناطق داخلی ساختمان کشیده می شود. در سیستم داکت اسپیلت یونیت (هواساز ) در قسمتی از ساختمان مانند راهرو نصب گردیده و هوای تازه بعد از فیلتر شدن و تنظیم دما توسط کانال  به سرتاسر ساختمان فرستاده می شود. با توجه به نوآوری و پیشرفت تکنولوژی امروزه دستگاه های داکت اسپیلت نیز در دو نوع معمولی( دورثابت) و اینورتر( دور متغیر)  و به صورت مصرف برق تک فاز و سه فاز تولید و عرضه می گردد. هدف ما در این نوشته بررسی علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپیلت است‌.

مزیت های دستگاه داکت اسپیلت

این دستگاه مزیت هایی دارد که عبارتند از:

  • مقرون به صرفه بودن و قیمت اولیه پایین آن

  • هوای تازه و فیلتر شده با کمک دستگاه فیلتر هوای موجود در دستگاه
  • جدا نمودن هزینه شارژ هر واحد ساختمانی در مجتمع های بزرگ
  • استفاده از سیستم اینورتر ( دورمتغیر) که موحب کاهش هزینه ها می گردد
  • کاهش رطوبت هوا
  • تامین گرمای منزل در زمستان و هوای خنک در تابستان
  • استفاده از این سیستم سرمایشی و گرمایشی بجای اسپیلت

با این توضیحات می خواهیم بدانیم علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپیلت چیست؟

علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپیلت

پیشنهاد مطالعه: تفاوت داکت اسپلیت با فن کویل

گرمایش در سیستم داکت اسپیلت

در سیستم گرمایشی داکت اسپلیت، لازم به ذکر است که در واحد داخلی، یک کویل آب گرم قرار دارد و در فصل سرما، آب گرمی که توسط پکیج یا موتورخانه تولید می‌شود، از طریق کویل عبور کرده و گرم می‌شود. در نتیجه، با چرخش فن واحد داخلی، هوای گرم به داخل محیط منتقل می‌شود. از این منظر، می‌توان گفت که عملاً واحد خارجی داکت اسپلیت در این حالت خاموش است.

علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپیلت

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای دستگاه داکت اسپیلت پیش بیاید یخ زدن لوله گاز هنگام برگشت از  یونیت داخلی به سمت موتور و کندانسور می باشد. یخ زدن لوله داکت اسپیلت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. که عبارتند از:

عدم وجود هوای کافی در یونیت داخلی و بخش کویل دستگاه

در این مورد بایستی گفت ممکن است  هوا بخوبی در بخش کویل اپراتور جریان نداشته باشد. دستگاه داکت اسپیلت هنگام ایجاد هوای خنک ممکن است به دلیل گرفتگی مشبک های جلوی پنل هوا بخوبی وارد بخش داخلی نشده و دستگاه نتواند بخوبی هوا را تخلیه کند. در نتیحه گاز خنک کننده ( فریون) کارایی لازم جهت خارج نمودن گرما را ندارد. در نتیجه سبب کاهش دمای لوله هنگام برکشت شده و موحب یخ زدگی خواهد گردید.

محل نصب یونیت داخلی داکت اسپیلت

دیگر علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپیلت مربوط به محل نصب یونیت داخلی می باشد. اگر بخش داخلی در محلی که سرما در آن جمع می شود قرار گرفته باشد و گردش هوا به خوبی صورت نپذیرد مشکل یخ زدن لوله برگشت گاز وجود دارد. تشخیص نخ نصب یونیت داخلی برعهده متخصص نصب اینگونه سیستم ها می باشد‌.

خرابی فن دستگاه یونیت(فن بلوور)

اگر دستگاه فن بلوور بخوبی کار خود را انجام ندهد موجب می گردد تا هوا جریان عادی و گردشی نرمال خود را نداشته باشد و نتواند هوا را بخوبی از دستگاه خارج کند. دمای دستگاه پایین آمده و همین امر موجب یخ زدگی لوله گاز در مسیر برگشت خواهد شد.

ورود گرد و غبار به دستگاه یونیت داخلی

در برخی موارد گرد و غبار موجود در هوا به مرور زمان موجب کثیف شدن و گرفتگی فیلتر می شود. در نتیجه عدم چرخش به موقع هوا موجب ایجاد یخ زدگی در قسمت دستگاه یونیت و نهایتا یخ زدگی لوله برگشت گاز می گردد.

سخن آخر

این نوشته از بامین تهویه به جهت بررسی علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپیلت تالیف شد‌. اما نکته آخر این که در صورت خرابی دستگاه داکت اسپیلت چه هنگام سرمایش و چه گرمایش بهترین کار اطلاع رسانی به تعمیرکار متخصص می باشد. به هیچ برای دستکاری نمودن و اقدام خودسرانه جهت تعمیر دستگاه اقدام نکنید. شاید مشکل دستگاه با حضور متخصص تعمیرکار آن به راحتی و با هزینه کم قابل برطرف شدن باشد.


2 دیدگاه یافت شد!

نظرات
عزیزی
چهارشنبه 22 شهریور 1402

چگونه می‌توانم از یخ زدن لوله‌های داکت اسپلیت جلوگیری کنم؟

بامین تهویه
بامین تهویه
چهارشنبه 22 شهریور 1402

سلام.
یکی از راه‌حل‌ها استفاده از عایق‌های حرارتی بر روی لوله‌های گرمایشی است تا جلوی انتقال حرارت به هوا و انجماد رطوبت را بگیرند.


دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید