منو
نصب منبع آب خانگی
نصب منبع آب خانگی

چهارشنبه 15 دی 1400

0 825 123

نصب منبع آب خانگی

یکی از متداول ترین روشهای توزیع آب در ساختمان ها استفاده از یک منبع ذخیره آب به همراه یک پمپ آبرسانی می باشد. نصب منبع آب خانگی باید مطابق با استاندارد تعریف شده انجام گردد.
در این مقاله جزئیات نصب منبع آب خانگی ، نحوه استفاده از منبع آب خانگی و نحوه محاسبه ظرفیت منبع آب خانگی به تفصیل بیان شده است. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با راهنمای نصب منبع آب خانگی با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. اهمیت طراحی شبکه آب مصرفی و نقش منابع ذخیره آب
  2. چرا بهتر است از منبع آب استفاده کنیم؟
  3. بهترین منبع آب خانگی چه ویژگی هایی دارد؟
  4. استفاده از منبع آب خانگی در توزیع آب با پمپ آبرسانی
  5. استفاده از منبع آب خانگی در توزیع آب در ساختمان به روش ثقلی
  6. استفاده از منبع آب خانگی در روش Down Feed
  7. استفاده از منبع آب خانگی در توزیع آب به روش زون بندی (zoning)
  8. استفاده از منبع آب و پمپ آب مجزا برای هر واحد
  9. استفاده از دو منبع آب خانگی برای توزیع  آب در ساختمان
  10. محاسبه حجم مناسب منبع آب خانگی
  11. چگونه یک منبع آب را نصب کنیم؟
  12. راهنمای خرید منبع آب

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های مخزن آب و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های مخزن آب به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

نصب یک منبع آب خانگی یکی از راه‌های موثر برای دستیابی به منبع آب پایدار و اقتصادی در خانه است. این اقدام نه‌تنها به حفظ محیط زیست کمک می‌کند بلکه به صرفه‌ترین راه برای تامین نیازهای آب خانگی نیز محسوب می‌شود. در این مقاله، به نحوه نصب یک منبع آب خانگی به عنوان یک راهکار سازگار با محیط زیست و کم هزینه می‌پردازیم.

اهمیت طراحی شبکه آب مصرفی و نقش منابع ذخیره آب

در یک ساختمان با هر کاربری مدنظر آب مصرفی بهداشتی باید بتواند فشار لازم برای تمامی مصرف کننده ها را تامین کند . برای این منظور در زمان طراحی شبکه آب مصرفی پس از بررسی افت فشارهای لازم و به دست آوردن فشار آب ورودی ، فشار لازم با فشار شبکه آب شهر که توسط سازمان تامین کننده آب ، در ورودی ساختمان ارائه میشود سنجیده میشود و اگر فشار آب شهر قادر به تامین افت فشار شبکه داخلی ساختمان نبود از سیستم های آبرسانی مرسوم برای تامین فشار و دبی مناسب آب در ساختمان استفاده میشود.

آبرسانی ساختمان میتواند با استفاده از پمپ و منبع تحت فشار و یا روش های ثقلی صورت پذیرد که در هر دو صورت استفاده از منبع ذخیره آب اجتناب ناپذیر است. نصب پمپ به طور مستقیم بر روی لوله آب شهر مجاز نیست و مشکلاتی را به بار خواهد آورد . به همین منظور از یک مخزن آب در ورودی آب شهر به ساختمان استفاده میشود . البته استفاده از منابع ذخیره آب فواید دیگری نیز دارد.

نقشه نصب پمپ آب خانگی با مخزن

چرا بهتر است از منبع آب استفاده کنیم؟

مهمترین علت استفاده از منبع آب به شرح ذیل میباشد.

  1. داشتن یک ذخیره آب مطمئن در مواقعی که آب شهر به دلیل تعمیرات یا سایر علل مشابه قطع شده است .
  2. برای جلوگیری از اعمال فشار منفی پمپ به شبکه لوله کشی آب شهر
  3. برای حذف تاثیر مصرف حداکثری آب ساختمان بر شبکه آب شهر
  4. جلوگیری از بالا بردن بیش از حد فشار آب شهر جهت تامین فشارهای مصارف خرد
  5. حفاظت آب شهری از برگشت جریان آب به شبکه
  6. به منظور توزیع آب از بالا به پایین در ساختمان های با ارتفاع متوسط
  7. جهت انجام زون بندی در تقسیم آب از بالا به پایین در ساختمانهای بلند مرتبه
  8. برای کنترل و تثبیت نسبی فشار در شبکه توزیع آب در منازل

در این مقاله جزئیات نصب منبع آب خانگی ، نحوه استفاده از منبع آب خانگی و نحوه محاسبه ظرفیت منبع آب خانگی به تفصیل بیان شده است. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بهترین منبع آب خانگی چه ویژگی هایی دارد؟

جنس منبع آب خانگی باید به گونه ای باشد که کمترین تاثیر را بر روی کیفیت آب داشته باشد میتوان از ورق استیل برای ساخت منبع استفاده نمود اما هزینه خرید این نوع منابع بسیار بالاست . اگر مخزن از ورق فولادی ساخته شود حتما باید از ورق گالوانیزه ساخته شود و اگر از ورق گالوانیزه نیست باید با پوشش مناسب مانند رنگ های اپوکسی پوشیده شود . استفاده از هرگونه ماده ای که موجب تغییر در رنگ ، بو و مزه آب شود مجاز نیست. همچنین مخزن آب باید در مقابل اثر متقابل آب و رطوبت بر آن مقاوم باشد .

یکی از متریالی که امروزه در ساخت منابع آب استفاده میشود مواد پلیمری است این منابع وزن سبکی داشته و در مقابل پوسیدگی و زنگ زدگی مقاومت بسیار خوبی دارد . این منابع به صورت تک لایه و چند لایه ساخته میشود . منابع آب پلی اتیلنی نسبت به ضربات فیزیکی و حرارت مستقیم آسیب پذیر هستند و هنگام در نظر گرفتن محل نصب آنها باید این نقطه ضعف را مدنظر داشت و برای آن تدبیری در نظر گرفت . منابع ذخیره آب پلی اتیلنی در شکل های گوناگون عمودی افقی ، مدور یا مکعب ، به شکل مورب  یا زیر پله ای برای نصب در زیر پله و دارای حفره در میان مخزن برای عبور باد تولید و ساخته میشوند . اگر از مخازن پلی اتیلنی در محلی استفاده میشود که نور خورشید به آن میتابد باید جنس منبع حتما 3 لایه باشد تا از نفوذ نور به داخل منبع و رشد جلبک جلوگیری شود .

استفاده از منابع آب خانگی در شکل های مختلفی میتواند صورت پذیرد که چندین روش استفاده از این منابع در ادامه تشریح خواهد شد .

استفاده از منبع آب خانگی در توزیع آب با پمپ آبرسانی

یکی از متداول ترین روشهای توزیع آب در ساختمان ها استفاده از یک مخزن آب به همراه یک پمپ آبرسانی است . در این روش آب شهر به داخل مخزن آب خانگی ریخته شده و ذخیره سازی میشود سپس یک یا چند  پمپ آبرسانی ، آب را از مخزن مکش کرده و در ساختمان توزیع میکند . فرمان دادن به پمپ به وسیله یک کلید کنترل فشار انجام میشود . خالی شدن کامل مخزن آب و کارکرد پمپ میتواند موجب بروز آسیب به پمپ شود به همین دلیل میتوان برای ایمنی بیشتر از یک کلید کنترل سطح پایین استفاده نمود . استفاده از مخزن آب به همراه پمپ میتواند با منبع تحت فشار و یا بدون آن باشد و نحوه استفاده از پمپ در توزیع آب نیز میتواند به شکل های مختلف صورت پذیرد که جزئیات این روش در سایر مقالات به تفصیل بیان خواهد شد .

استفاده از منبع آب خانگی در توزیع آب با پمپ آبرسانی

پیشنهاد مطالعه: کاربرد منبع انبساط در سیستم گرمایش

استفاده از منبع آب خانگی در توزیع آب در ساختمان به روش ثقلی

اگر فشار آب شهر برای تامین فشار در ساختمان کافی نباشد میتوان از یک منبع آب در ارتفاع استفاده نمود . معمولا این منبع را بر روی بام ساختمان نصب میکنند و بهتر است ارتفاع آن از روی آخرین مصرف کننده کمتر از 8/1 متر نباشد . در این روش توزیع آب ، آب شهر ابتدا به داخل منبع آب منصوبه بر روی بام ریخته میشود و سپس از بالا به سمت پایین توزیع میشود .

 باید توجه نمود که فشار ورودی آب شهر باید به حدی باشد که بتواند به ارتفاع منبع آب نصب شده بر روی بام برسد . ممکن است فشار آب شهر در مواقعی از شبانه روز کم (مثلا در زمان پیک مصرف ) و در مواقعی زیاد باشد (مثلا شب ها ) و در این صورت منبع در زمان بالا بودن فشار پر میشود و در زمان های کم فشاری به مصرف میرسد .

استفاده از منبع آب خانگی در توزیع آب در ساختمان به روش ثقلی

 در این روش فشار آب در طبقات پایین معمولا زیاد میشود و این مساله موجب بروز صدا و بروز مشکلات دیگری در شبکه آبرسانی ساختمان خواهد شد . به همین منظور ضروری است اضافه فشار توسط شیرهای فشار شکن کنترل و تنظیم گردد . فشار کاری و حداکثر فشار مجاز شبکه آبرسانی در ساختمان ها بسته به نوع لوله و اتصالات به کار رفته متفاوت است اما بهتر است فشار شبکه آبرسانی ساختمان ها در زمانی که جریانی وجود ندارد (No Flow) بیش از 4 بار نگردد

. زمانی که از این روش استفاده میشود تاثیر مصرف ساختمان بر شبکه توزیع به طور کامل از بین میرود به این معنی که اگر مصرف ساختمان کم یا زیاد باشد بر شبکه توزیع آب مصرفی تاثیری نخواهد داشت و آب همه مصرف کنندگان از شبکه توزیع تامین میشود .

ظرفیت مخزن آب خانگی ثقلی باید به گونه ای انتخاب شود که حداقل میزان ذخیره برای مدت 12 ساعت مصرف ساختمان را داشته باشد . در روش ثقلی توزیع آب گاهی اوقات میتوان طبقات پایین را به روش مستقیم و با فشار آب شهر تغذیه نمود و توزیع آب در طبقات بالایی را با استفاده از منبع آب خانگی منصوبه در روی بام انجام داد .

اگر فشار آب شهر برای رسیدن به منبع آب روی بام مناسب نباشد میتوان از یک پمپ برای این منظور استفاده نمود.

استفاده از منبع آب خانگی در روش Down Feed

در این روش از دو منبع آب استفاده میشود . یکی از این منابع در تراز کف یا منفی نصب میکنند (suction Tank) و منبع دیگر را بر روی بام ساختمان نصب میکنند (Reserve Tank) آب شهر در مخزن پایین ریخته میشود و سطح آن به وسیله یک فلوتر کنترل میگردد سپس آب ذخیره شده در این منبع توسط یک پمپ به منبع نصب شده بر روی بام ریخته میشود .

فرمان پمپ به وسیله کلید کنترل سطح الکترونیکی که درون مخزن روی بام نصب میشود صورت میپذیرد . ارتفاع نصب منبع آب روی بام باید به گونه ای باشد که فشار لازم برای مرتفع ترین مصرف کننده که معمولا در آخرین طبقه است را تامین کند .

معمولا در این روش از دو پمپ به موازت استفاده میشود که یکی از پمپ ها به صورت استند بای آماده به کار است . در زمان استفاده از این منابع باید توجه نمود که هر چه به سمت طبقات پایین برویم فشار آب بیشتر میشود و باید تمهید لازم برای جلوگیری از اعمال فشار بالا به شبکه لوله کشی دیده شود . برای این کار میتوان در طبقات پایینی شیر فشار شکن قابل تنظیم با فشار متناسب با شبکه استفاده نمود این روش تغذیه آب Down feed  نامیده میشود .

استفاده از منبع آب  خانگی در روش Down Feed

استفاده از منبع آب خانگی در توزیع آب به روش زون بندی (zoning)

گاهی اوقات اگر تعداد طبقات و ارتفاع ساختمان زیاد باشد میتوان از یک مخزن suction Tank در پایین و چندین مخزن در ارتفاع Reserve Tank استفاده نمود. استفاده از این روش در ساختمانهای بلند مرتبه و برج های مسکونی، اداری و تجاری متداول است.

استفاده از منبع آب خانگی در توزیع آب به روش زون بندی ( zoning)

 در این روش ساختمان را در ارتفاع به چندین قسمت تقسیم میکنند و هر قسمت دارای یک مخزن Reserve Tank مجزا خواهد بود معمولا این مخزن دو طبقه بالاتر از زون مربوط به خود نصب میشود.

این روش برای ساختمانهای بسیار بلند کاربرد دارد  و موجب میشود اولا فشار به صورت متعادل توزیع شود و فشار در طبقات پایین افزایش نیابد و ثانیا به جای یک مخزن Reserve Tank بزرگ و مشکلات مربوط به بار ثقلی آن از چندین مخزن کوچک تر با ظرفیت مساوی مجموع با مخزن اصلی استفاده نمود . این روش تغذیه آب روش تقسیم بندی یا zoning نامیده میشود.

استفاده از منبع آب و پمپ آب مجزا برای هر واحد

در ساختمان های مسکونی که کنتورهای آب به صورت مجزا برای هر واحد در نظر گرفته شده است معمولا از پمپ ها ی مجزا برای هر واحد استفاده می شود. اصولا باید قبل از پمپ و بعد از کنتور هر واحد منبع ذخیره برای هر واحد در نظر گرفته شود که بدلیل کمبود فضا معمولا انجام نمی شود و پمپ ها متاسفانه روی خط اصلی آب شهر نصب می شوند.

در مواردی که از کنتورهای مجزا استفاده می شود سازندگان محترم باید تمهیدات لازم را برای اجرای روش اصولی تغذیه آب تامین کنند.

استفاده از منبع آب و پمپ آب مجزا برای هر واحد

نصب مخزن سبب وجود حجم ذخیره در زمان قطعی آب، جلوگیری از آسیب دیدن پروانه پمپ و جلوگیری از خشک کار کردن پمپ و نشتی آن می شود و همچنین پمپ مستقیما از شبکه آب شهر مکش نکرده و شبکه را با اختلال مواجه نمی کند.

استفاده از دو منبع آب خانگی برای توزیع  آب در ساختمان

علاوه بر موارد فوق گاهی اوقات و به دلایل مختلف ، برای توزیع آب در ساختمان ها از دو یا چند مخزن ذخیره آب استفاده میشود .

در این صورت مجموع ظرفیت دو مخزن با ظرفیت کل مورد نیاز برابر خواهد بود . استفاده از دو منبع ذخیره آب در شکل های مختلفی صورت میپذیرد. در حالت اول یک مخزن در طبقه پایین نصب میشود و مخزن بعدی در طبقات میانی یا روی بام نصب میشود .

آب شهر در مخزن پایینی ریخته و به وسیله یک پمپ به مخزن دوم هدایت میشود و به صورت ثقلی و از بالا به پایین توزیع میشود . این تدبیر باعث کاهش ظرفیت و حجم منبع آب روی بام و کاهش بار ثقلی آن بر روی بام میشود.

 در حالت دیگر که از پمپ استفاده نمیشود میتوان آب را مستقیم به داخل مخزن منصوبه بر روی بام ریخت و با نصب یک منبع در طبقه میانی از افزایش فشار در طبقات پایین جلوگیری میشود .

در حقیقت آب پس از چندین طبقه نزول از مخزن بالایی به درون مخزن منصوبه در طبقه میانی ریخته میشود و فشار ایجاد شده در لوله آب بر اثر ارتفاع گرفته میشود از اینجا به بعد فشار منبع میانی توزیع کننده آب خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه : منبع انبساط پمپ

محاسبه حجم مناسب منبع آب خانگی

حجم مناسب برای انتخاب یک منبع آب خانگی به چه صورت محاسبه میشود؟

برای انتخاب منبع آب با حجم مناسب دو عامل مهم را باید در نظر گرفت.

  1. میزان مجموع مصرف آب واحد ها و ساکنین
  2. مدت زمان ذخیره آب در صورت قطع آب شهر

 مصرف آب تابع الگوهای مختلف مصرف و اقلیم و جغرافیایی محیط متغییر است اما به طور عمومی میتوان میزان ذخیره آب را برای هر فرد در شبانه روز 150 لیتر در نظر گرفت و به طور میانگین برای هر واحد مسکونی 4 نفر ساکن منظور نمود . میزان ساعات ذخیره آب نیز بسته به قابلیت اطمینان مد نظر میتواند متغییر باشد اما باید حداقل 12 ساعت در نظر گرفته شود . البته داشتن ذخیره بیشتر مانعی ندارد اما مسائل اقتصادی پروژه نیز باید در نظر گرفته  شود .

با احتساب مسائل ذکر شده حجم مناسب منبع آب را میتوان از فرمول زیر محاسبه نمود:

محاسبه حجم مناسب منبع آب

که در این فرمول :

v : مصرف روزانه آب برای هر نفر (در شرایط معمول 150 لیتر)

N : تعداد واحدهای آپارتمانی

: n تعداد افراد ساکن در ساختمان

 : حجم کلی منبع بر حسب لیتر

خواهد بود .

چگونه یک منبع آب را نصب کنیم؟

نصب منبع آب خانگی باید مطابق با استاندارد تعریف شده در این رابطه باشد. برخی از نکات مربوط به نصب منبع آب خانگی به شرح ذیل میباشد.

  1. ورودی آب به منبع که از آب شهر منشعب میشود باید دارای یک شیر قطع کن مجزا باشد و همچنین لوله آب متصل شده به منبع نیز باید دارای یک شیر کنترل سطح (فلوتر) مکانیکی یا برقی باشد . اگر از شیر کنترل سطح برقی استفاده میشود بهتر است یک کنترل کننده حد مضاعف نیز پیش بینی شود تا در صورت عمل نکردن فلوتر و شیر برقی منبع سر ریز نکند . جنس مواد به کار رفته در فلوتر باید مقاوم در مقابل خوردگی و زنگ زدگی بوده و تاثیر نامطلوبی بر آب شرب باقی نگذارد.
  2. خروجی آب از منبع نیز باید دارای یک شیر قطع کن باشد اگر حجم مخزن آب بیش از 1000 لیتر انتخاب شود ، بهتر است ورود و خروج آب از دو سمت مخالف باشد تا بخشی از آب درون منبع راکد نماند.
  3. هر منبع آب باید به یک لوله سر ریز مجهز باشد محل نصب این لوله بالاترین قسمت منبع و حداقل 4 سانتی متر بالاتر از سطح آب است . قطر این لوله باید حداقل دو برابر لوله ورودی به منبع باشد . این لوله تا نزدیکی کف شوی محل نصب امتداد میدهند و در صورتی که احتمال یخ زدگی آن وجود دارد باید حتما عایق کاری شود.
  4. منبع آب باید دارای یک لوله سر ریز در پایین ترین قسمت منبع باشد تا بتوان عندالزوم منبع را تخلیه نمود  قطر این لوله نیز باید حداقل دو برابر قطر لوله ورودی آب به منبع بوده و از یخ زدگی محافظت شود.
  5. اگر منبع آب مستقیما به هوای اتمسفر ارتباط ندارد باید به وسیله یک لوله هواکش که دارای قطری حداقل دو برابر لوله ورودی آب است ، به هوای اتمسفر ارتباط پیدا کند.
  6. در ظرفیت های بالاتر از 4000 لیتر بهتر است به جای یک منبع از دو یا چند منبع به موازات استفاده شود . در این شکل در صورت خرابی یک منبع ، میتوان از سایر منابع استفاده نمود.
  7. منبع ذخیره آب باید در محلی نصب شود که در معرض نفوذ سیل و آبهای زیر زمینی نباشد و لوله فاضلاب از روی آن عبور نکند.
  8. محل نصب مخزن باید به گونه ای باشد تا فضای کافی برای بازدید اطراف مخزن و تعمیرات احتمالی وجود داشته باشد. همچنین مخازن باید دریچه ی بازدید در بالای منبع داشته باشد.

راهنمای خرید منبع آب

فروشگاه آنلاین بامین تهویه، انواع منابع آب با تصاویر، اطلاعات فنی، مشخصات و قیمت‌های متنوع را برای مقایسه و خرید ایمن مشتریان گرامی فراهم آورده است. همچنین، جهت دریافت مشاوره و خرید منبع آب، با کارشناسان بامین تهویه تماس بگیرید.

سخن پایانی

در نهایت، نصب یک منبع آب خانگی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اجرای مراحل به ترتیب صحیح است. همچنین، توصیه می‌شود با مشاوره از متخصصان آب، اطمینان حاصل کنید که نصب شما بهینه و مطابق با استانداردهای بهداشتی و محیط زیستی است. با این اقدام، نه‌تنها به محیط زیست کمک خواهید کرد بلکه از منابع آب خود نیز به بهترین نحو استفاده خواهید کرد.
بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه