منو
آشنایی با ساختمان موتورخانه
آشنایی با ساختمان موتورخانه

دوشنبه 13 دی 1400

0 1379 144

آشنایی با ساختمان موتورخانه

ساختمان موتورخانه با توجه به ارتفاع موتورخانه، درب ها، پنجره ها، کف موتورخانه، دیوارها، محل استقرار دیگ با رعایت مسائل ایمنی فنی و در نظر گرفتن فاصله لازم برای تعمیرات و نگهداری ساخته می شوند.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با ساختمان موتورخانه با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. ساختمان موتورخانه
  2. آشنایی با تهویه موتورخانه
  3. فضای لازم در موتورخانه
  4. هوای لازم برای موتورخانه

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع سیستم های حرارتی و تجهیزات موتورخانه، و مقایسه قابلیت های هر دستگاه و کاربری هر یک از تجهیزات موتورخانه به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

در صنایع پیشرفته و مدرن، ساختمان موتورخانه یکی از مهم‌ترین و بارزترین بخش‌هاست که نقش اساسی در تأمین قدرت و انرژی برای تولید و اجرای فعالیت‌های صنعتی دارد. در این مقاله، به طور جامع با ساختمان موتورخانه آشنا می‌شویم و عناصر اصلی و عملکرد آن را بررسی می‌کنیم.

ساختمان موتورخانه

محل نصب موتورخانه باید به گونه‌ای انتخاب شود که حتی الامکان به پرمصرف ترین قسمت ساختمان نزدیک باشد. همچنین محل قرارگیری موتورخانه باید به گونه‌ای انتخاب شود که با کمترین دقت و هزینه بهره برداری از آن ممکن باشد.. به عبارت دیگر باید مکان موتورخانه کوتاهترین فاصله را با ساختمان مصرف کننده داشته باشد و دسترسی به تجهیزات آن ساده باشد. برای محقق شدن موارد فوق باید معیارهای زیر در طراحی ساختمان موتورخانه مورد توجه قرار گیرد.

آشنایی با ساختمان موتورخانه

ارتفاع موتورخانه

ارتفاع موتورخانه باید به اندازه‌ای باشد که مرتفع ترین تجهیزات به راحتی در آن قرار گیرد و در عین حال فضای کافی بالای آن وجود داشته باشد برخی از استانداردها حداقل فضای مرتفع‌ترین دستگاه در موتورخانه تا سقف آن 2 متر پیشنهاد می کنند. این ارتفاع اضافی از آن جهت است که امکان حرکت جرثقیل برای نصب دستگاههایی ممکن است در آینده نصب شوند وجود داشته باشد و در ضمن هوای کافی به راحتی در موتورخانه گردش نماید. به تجربه ثابت شده است که معمولاً ارتفاع ۴ و ۶ متر برای موتور خانه مناسب است.

درب های موتورخانه

درب موتورخانه باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا عبور تجهیزات از آن به راحتی ممکن باشد اگر قرار است درب موتورخانه درقسمت استقرار بویلر ها باشد باید این درب در محلی که جلوی بویلرها است نصب شود بهتر است درب موتور خانه کشویی در نظر گرفته شود.

همچنین می توانید در مقاله 3 برند برتر دیگ بخار ایرانی در سال 1402 درباره ی نحوه عملکرد بویلر و نحوه انتخاب یک دیگ بخار ایمن، قابل اعتماد و کارآمد اطلاعات کسب کنید.

پنجره های موتورخانه

در موتورخانه برای گردش طبیعی هوا و خروج هوای گرم و کثیف که معمولاً در بالای موتورخانه و زیر سقف آن جمع می‌شوند باید در صورت امکان در دیوار های طولی موتورخانه نصب نمود. بهترین نوع پنجره، پنجره‌ای است که در زیر سقف و ارتفاع حداکثر 1 متر و به‌طور نواری در طرفین موتورخانه نصب می شود و باید تعدادی از آنها بازشو باشند.
برای حالتی که موتورخانه در طبقات زیر همکف قرار دارد و امکان نصب پنجره به هوای خارج وجود ندارد از طریق اگزوز فن هوای موتورخانه به بیرون هدایت می شود و اگر امکان استفاده از اگزوز فن وجود نداشته باشد در پایین درب موتور خانه یک دریچه جهت گردش هوا تعبیه می‌شود.

کف موتورخانه

معمولاً کف موتورخانه از بتن غیر مسلح ساخته می‌شود و بهتر است در محل نصب دیگ ها یک شبکه آرماتور نصب گردد. مشخصات و ابعاد شبکه آرماتور با توجه به وزن دیگ ها وقتی پر از آب هستند تعیین می شود.

دیوار های موتورخانه

دیوار های موتورخانه معمولاً آجری یا پلاستر سیمان و یا کاشی هستند.

محل استقرار بویلرها (دیگ ها) در موتورخانه

قبل از تعیین محل استقرار دیگ های بخار یا بویلر باید تعداد و ابعاد آنها را مشخص کرد همچنین ابعاد مخزن سوخت روزانه و دستگاه های تصفیه آب نظیر سختی گیر ها باید مشخص شوند. سپس بویلرها با رعایت فاصله بین خودشان و دیوارهای اطرافشان به گونه‌ای قرار گیرند که جلوی آنها ای در یک امتداد قرار گیرد. به طوری که اگر طول دیگ ها متفاوت باشد با یکنواختی باید پشت دیوار قرار گیرد. به عنوان یک اصل کلی حتی المقدور باید از نصب تجهیزات در جلو و پشت دیگ ها اجتناب کرد.

ویژگی های فضایی که بویلر در آن نصب می شود :

  1. در پایین ترین سطح از ساختمان قرار گرفته باشد.
  2. دارای فضایی متناسب با تجهیزات مورد نیاز باشد.
  3. دارای تهویه طبیعی باشد.
  4. دارای دودکش مناسب باشد.
  5. چنانچه بیش از یک دستگاه بویلر در موتورخانه نصب می شود، برای هر بویلر دودکش مستقل وجود داشته باشد. چنانچه از دودکش مشترک استفاده می شود، سطح مقطع کانال مشترک بایستی متناسب با نیاز تمامی دیگها و کار همزمان آنها باشد.
  6. در کف موتورخانه مجرای خروج آب فاضلاب پیش‌بینی شده باشد.
  7. در محل نصب هر دیگ سکویی متناسب با ابعاد دیگ پیش‌بینی شده باشد.
  8. فاصله ی دیگ ها از هم و سایر تأسیسات به حدی باشد که تردد در اطراف دیگ پس از نصب امکان پذیر باشد.
  9. در مجاورت دیگ ها مواد آتش‌زا و... وجود نداشته باشد.
  10. فضای موتورخانه مسقف باشد و از نفوذ باران، باد، گرد وغبار و... به داخل آن جلوگیری شود و دارای هوای خشک باشد.
  11. تمامی لوله ها، مخازن آب گرم و... به خوبی عایق شوند.

آشنایی با تهویه موتورخانه

کانال های کف موتورخانه : کلیه لوله ها غیر از لوله های فاضلاب باید در بالای کف در ارتفاع مناسب نصب شوند. در کف موتورخانه از یک کانال آب رو جهت هدایت و تخلیه آب های زاید استفاده خواهد شد. این کانال باید حدود 1 درصد شیب داشته باشد و روی آن نیز باید توسط ورق آجدار به ضخامت ۵ میلیمتر پوشانده شود. لوله های تخلیه باید درون کانال کف موتورخانه بوده و در زمین دفن شوند زیرا دستیابی به آنها در هنگام پوسیدگی یا گرفتگی مشکل خواهد داشت.

فضای لازم در موتورخانه

آرایش یک موتورخانه با رعایت مسائل ایمنی فنی و در نظر گرفتن فاصله لازم برای تعمیرات و نگهداری و بنا به نظر طراح مشخص می شود و به طور کلی در یک موتورخانه اجزایی از قبیل بویلرها، چیلر ها، منبع آب گرم ، منبع سوخت روزانه، سختی گیر، منبع انبساط بسته در صورت وجود و تعدادی پمپ قرار می گیرد. فاصله تجربی استاندارد بین بویلرها یا چیلرها 1 متر است.

پمپ سیرکولاتور موتورخانه بخش مهمی از سیستم گرمایش مرکزی ساختمان می باشد که آب گرم را بسیار سریع تامین می کند.

هوای لازم برای موتورخانه

مقدار هوای لازم برای موتورخانه جهت احتراق سوخت ها به ظرفیت حرارتی مشعل بستگی دارد. معمولاً برای هر کیلووات آن 0.5 لیتر در ثانیه در نظر گرفته می‌شود که باید بطور طبیعی و از طریق شبکه‌های تعبیه شده بر روی درب یا پنجره موتورخانه و یا دریچه ورود هوا تامین شود. سرعت ورود این مقدار هوا به موتورخانه نیز بین ۱ تا ۲ متر بر ثانیه باشد که در این صورت می‌توان به طور تجربی به ازاء هر مگاوات ظرفیت حرارتی مشعل ۶ متر مربع سطح مفید برای دریچه هوای ورودی در نظر گرفت. هوای مورد نیاز جهت تهویه موتورخانه و جلوگیری از بیش از حد گرم شدن آن نیز برابر مقدار هوای لازم جهت احتراق سوخت است و سطح مفید لازم برای دریچه های ورودی نیز برابر ۶.۰ متر مربع می باشد. دریچه های ورودی هوا به موتورخانه باید در سطح پایین و نزدیک کف کار شده ولی دریچه های لازم جهت خروج هوای تهویه و اگزوز آنها باید در نزدیکی سقف موتورخانه نصب شوند.

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع تجهیزات گرمایشی و موتورخانه را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.
 

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر