منو
نگهداری و تعمیر ایرواشر
نگهداری و تعمیر ایرواشر

سه شنبه 18 آبان 1400

0 1619 187

نگهداری و تعمیر ایرواشر

ایرواشر همانند تمامی سیستم های تهویه مطبوع به اصول نگهداری صحیح، سرویس و تعمیر نیاز دارد. در این مطلب مشکلاتی مانند: کثیفی فیلتر ایرواشر، مشکلات فن ایرواشر و... که کارکرد صحیح ایرواشر را مختل می‌کنند مورد بررسی قرار داده ایم و جهت برطرف نمودن مشکلات مربوطه و تعمیر ایرواشر راهکارهایی را ارائه نموده ایم. با مطالعه این مقاله می توانید با تعمیر ایرواشر در زمان صحیح کیفیت کارکرد و راندمان دستگاه را افزایش دهید.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با اصول نگهداری و تعمیر ایرواشر با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. ایرواشر چیست؟
  2. اجزای تشکیل دهنده ایرواشر
  3. کاربرد ایرواشر
  4. چه مشکلاتی کارکرد صحیح ایرواشر را مختل می‌کنند؟

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های ایرواشر، مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری انواع ایرواشر به لینک زیر مراجعه نمایند.


ایرواشر همانند تمامی سیستم های تهویه مطبوع به اصول نگهداری صحیح، سرویس و تعمیر نیاز دارد. در این مطلب مشکلاتی مانند: کثیفی فیلتر ایرواشر، مشکلات فن ایرواشر و... که کارکرد صحیح ایرواشر را مختل می‌کنند مورد بررسی قرار داده ایم و جهت برطرف نمودن مشکلات مربوطه و تعمیر ایرواشر راهکارهایی را ارائه نموده ایم. با مطالعه این مقاله می توانید با تعمیر ایرواشر در زمان صحیح کیفیت کارکرد و راندمان دستگاه را افزایش دهید.

ایرواشر چیست؟

ایرواشر یک هواساز است که دارای یک بخش سرمایش تبخیری مثل کولر آبی است. یعنی در واحد هواساز یک قسمت کولر آبی تعبیه شده است.

اجزای تشکیل دهنده ایرواشر

حال به معرفی قسمت های مختلف ایرواشر می پردازیم.

بدنه

بدنه ایرواشر ها که به صورت مکعب مستطیل بزرگی است که از مونتاژ قسمت ها (سکشن Section) متفاوت با هم به وسیله پیچ و مهره به‌صورت فلنجی تشکیل شده است و در داخل بدنه قسمت های مختلف قرار گرفته است. 

ایرواشر

دریچه دمپر ها

در این قسمت که شامل دمپرهای بزرگ است و به صورت دستی یا موتور درایو از 0 تا 100 درصد قابل باز و بسته شدن است.

یک دریچه دمپر در جلوی هواساز و در خروجی فن قرار گرفته که به آن دمپر دهش و دو دریچه در پشت محفظه فن قرار گرفته که به آنها دریچه دمپر برگشت هوا - دریچه دمپر هوای تازه گفته می‌شود. 

دریچه دمپر ایرواشر
هوای ورودی به ایرواشر و هواساز از طریق این دو دریچه یعنی برگشت و هوای تازه وارد میکسینگ باکس (Mixing Box) (اتاقک اختلاط) شده و بعد از تغییرات کیفیت هوا (سرد شدن، گرم شدن، تامین اکسیژن، رطوبت) توسط فن وارد کانال های پخش کننده می شود.

فیلتر ها 

فیلتر های ایرواشر و هواساز می تواند از مدل پیش فیلتر های فلزی یا فیلترهای کیسه ای و ... باشد.

فیلتر ایرواشر

افشانک ها

این نازل های پخش کننده آب که آب کف تشت ایرواشر را که توسط پمپ آب ایرواشر با فشار وارد می شود را اسپری کرده و با عبور هوا از روی این آب اسپری شده و فرآیند تبخیر آب گرمای هوا کاسته شده و هوا خنک می گردد.

افشانک ایرواشر
 چون هوای عبوری گرمای خود را صرف تبخیر کردن آب می کند به آن سرمایش تبخیری گفته می‌شود. و چون حجم آب اسپری شده باعث شستشوی هوا می‌شود به این دستگاه ایرواشر می‌گویند.

پمپ ایرواشر

پمپ ایرواشر یک پمپ افزایش فشار بوده که آب را از کف تشت ایرواشر (مخزن مکعبی کوچک کف ایرواشر) مکش کرده و با فشار به لوله هایی که افشانک ها به آن متصل هستند ارسال می‌کند. این پمپ ممکن است یک پمپ زمینی باشد که بیرون دستگاه نصب شده و با لوله کشی به ایرواشر متصل شده است و یا یک پمپ کفکش رون تشت ایرواشر باشد.

پمپ ایرواشر

فن ایرواشر

فن ایرواشر فن سانتریفیوژ اکثرا از نوع بکوارد (انحنا به سمت عقب) است. و توسط شفتی که با یاتاقانها اجازه چرخش آسان فن را می‌دهد توسط پولی و تسمه به الکتروموتور متصل است.

فن ایرواشر

کویل ایرواشر

چنانچه ایرواشر در فصل گرما در سرویس قرار بگیرد دارای یک کویل گرمایشی است. که آب گرم آن از طریق سیستم گرمایشی ساختمان توسط پمپ های سیرکوله مربوطه تامین می گردد.

کویل ایرواشر

تشت ایرواشر

این مخزن که مثل مخزن کولر آبی مجهز به فلوتر کنترل کننده سطح آب است از طریق سیستم لوله‌کشی آب پر می شود. آب اسپری شده اضافه افشانک ها مجدداً به تشت باز می گردد.

تیغه های قطره گیر

این تجهیز که شبکه ای لاستیکی است و به صورت آکاردئونی می‌باشد مانع عبور قطرات آب به سمت فن و الکتروموتور شده تا از آسیب های پاشش آب جلوگیری شود و هم آب مستقیم وارد نشود و خوردگی به وجود نیاید.

تیغه های قطره گیر در ایرواشر

کاربرد ایرواشر

همانطور که گفته شد آب اسپری شده در محفظه ایرواشر باعث شستشوی هوا و فرآیند سرمایش تبخیری می‌شود به همین جهت برای خنک کردن هوا به روش تبخیری و کاهش گرد و غبار و ذرات ریز موجود در هوا و رطوبت زنی از این دستگاه استفاده می‌کنند.

چه مشکلاتی کارکرد صحیح ایرواشر را مختل می‌کنند؟

کثیفی فیلتر ایرواشر

همانند هواسازها فیلتر در ایرواشرها هم قبل محفظه اسپری آب وظیفه جلوگیری از ورود گرد و غبار و ذرات ریز و حشرات را به داخل محفظه دارد. چون در صورت ورود این ذرات باعث افت فشار هوای عبوری از سطح کوئل و افزایش مصرف انرژی و کاهش راندمان خواهد شد. 

تمیز بودن فیلترها تا ۱۰ درصد باعث کاهش مصرف انرژی خواهد شد. 
فیلترهای ایرواشر اغلب از نوع پیش فیلترهای فلزی (توری فلزی)G4 است.  البته امکان دارد از فیلترهای کیسه ای و ... هم استفاده شود. 
با خارج کردن فیلترهای فلزی که قابل شستشو هستند، یا تعویض فیلترهای کیسه‌ای به بهبود کارکرد دستگاه کمک می شود.

شستشو یا تعویض فیلتر ایرواشر

مشکلات فن ایرواشر

فن مانند تمام وسایل متحرک می تواند دچار خرابی گردد. با بازدید به موقع صدمات احتمالی کاهش می‌یابد. در بازدیدهای دوره‌ای باید آنها را کاملاً گریس کاری کرده به صورتی که گریس قدیمی از کناره‌های یاتاقانها خارج گردد.

تسمه های متصل به فولی فن باید از کشش مناسبی برخوردار باشد تا هنگام حرکت سر نخورد و از شیار فولی خارج نشود. سفت بودن تسمه هم باعث آمپر کشیدن الکتروموتور فن می‌شود.
بالانس فن ایرواشر
چنانچه فن هنگام حرکت لرزش داشته و لنگر روی شفت وجود دارد فن از حالت بالانس خارج شده است.

شفت متصل به فن در اثر وجود رطوبت در ایرواشر احتمال زنگ زدگی و خوردگی دارد باید در بازدید‌ها به این نکته توجه کرد تا در صورت لزوم اقدامات اصلاحی انجام گردد.

پیشنهاد مطالعه :  تعمیر فن

خرابی کویل ایرواشر

همانطور که گفته شد اگر ایرواشر در فصل زمستان در سرویس باشد و یا به منظور رطوبت زنی در فصل زمستان مورد استفاده قرار بگیرد باید حتما روی سطح کویل ایرواشر که به سمت اتاقک اختلاط  (Mixing Box)است یک ترموستات آنتی فریز نصب گردد تا در صورت قطع شدن جریان آب گرم داخل کویل مسی ایرواشر با عمل کردن آنتی فریز، فن خاموش شده و کویل از یخ زدگی و ترکیدن محافظت شود. 

خرابی کویل ایرواشر
جریان سیال داخل کوئل به دلایلی مثل خرابی پمپ سیرکوله یا خاموش شدن پمپ، خاموش شدن مشعل، افت فشار گاز شبکه و ... می تواند اتفاق بیفتد. 
سطح کویل باید بازدید شود تا در صورت نیاز با شستشوی آن و زدودن گرد و غبار و کثیفی ها جریان هوای مناسبی از بین فین های کویل بتواند عبور کند. 

سرویس ایرواشر

لزوم مراقبت از کویل مسی زمانی که در زمستان از هوای تازه (فرش ایر) استفاده می‌شود بیشتر و بیشتر می گردد.

ایراد قسمت تشتک، پمپ و افشانک ایرواشر

  1. از عدم وجود نشتی در تشت و هدر رفت آب اطمینان حاصل کنیم.
     
  2. عملکرد شناور پرکن آب ورودی به ایرواشر را بررسی نمایید.
     
  3. آب درون تشتک باید عاری از هرگونه سختی باشد در غیر اینصورت نازل ها به سرعت دچار رسوب گرفتگی میشوند.
     
  4. در فصل تابستان باید فلوسوئیچ شناور که در صورت کمبود آب تشت ایرواشر مانع کارکرد پمپ می شود به صورت دستی چک شود تا قطع شدن و خاموش شدن پمپ اتفاق نیفتد و مانع خشک کار کردن پمپ شود و از صحت کارکرد فلوسوئیچ شناور (فلوتر شناور برقی) مطمئن شویم.
     
  5.  افشانک ها باید قبل از شروع فصل گرما مورد بازدید قرار گرفته و در صورت گرفتگی آنها را تمیز کنیم. می توانیم با فرچه سیمی مناسب یا باز کردن نازل ها و قرار دادن در اسید رسوب گرفتگی را برطرف کنیم.
     
  6. تیغه های قطره گیر (Eliminator Balds) را بصورت دوره ای چک کنیم در صورت فرسودگی و خرابی اقدام به تعویض آنها کنیم.
     
  7. الکتروموتور فن و الکتروپمپ را از نظر الکتریکی با آمپرگیری دوره ای از کارکرد صحیح آن مطلع شویم و به صورت دوره‌ای مثلا در ابتدا و انتهای هر فصل کاری آچارکشی تابلو برق انجام شود.
     
  8. تست کارکرد صحیح فلوسوئیچ فرمان پمپ آب ایرواشر انجام گردد تا مانع خشک کار کردن پمپ شود. در صورت افزایش آمپر الکتروموتور فن و یا الکتروپمپ حتماً نسبت به چک کردن آنها اقدام شود. مثلاً در الکتروموتور فن، تسمه ها خیلی سفت یا خیلی شل نباشند.
     
  9. بلبرینگ ها به صدا نیفتاده باشند چون باعث آمپر کشیدن و تخریب شفت فن می‌شوند.
     
  10. اگر در فصل زمستان از قسمت تبخیری و شستشوی هوای ایرواشر استفاده نمی شود بهتر است آب تشتک تخلیه شود و همچنین آب درون محفظه پمپ به وسیله شیر تخلیه تعبیه شده در مسیر یا پیچ تخلیه آب روی حلزونی پمپ تخلیه شود تا مانع یخ‌زدگی و ترکیدگی این قسمت ها شویم. 

در انتها توصیه می‌شود با داشتن چک لیست تعمیرات و نگهداری، هزینه‌ها را کاسته و طول عمر دستگاه را افزایش دهیم.

فروش انواع ایرواشر با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی، مشخصات و قیمت انواع ایرواشر را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر