منو
تفاوت هواساز و فن کویل
تفاوت هواساز و فن کویل

دوشنبه 2 اسفند 1400

0 745 68

تفاوت هواساز و فن کویل

هواساز و فن کویل هردو دارای کویل و فن و فیلتر هستند، این دو دستگاه از لحاظ ظرفیت حرارتی و برودتی، کاربری، میزان هوادهی، امکانات، نصب، اپراتوری و نگهداری و لوله کشی و کانال کشی دارای تفاوت هایی هستند که در ادامه به تفصیل توضیح داده ایم.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با راهنمای انتخاب و خرید بهترین هواساز و یا فن کویل با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. تفاوت هواساز و فن کویل به لحاظ ظرفیت حرارتی و برودتی
  2. تفاوت هواساز و فن کویل به لحاظ کاربری
  3. تفاوت فن کویل و هواساز به لحاظ میزان هوادهی
  4. تفاوت فن کویل و هواساز به لحاظ امکانات
  5. تفاوت هواساز و فن کویل به لحاظ موقعیت نصب
  6. تفاوت هواساز و فن کویل به لحاظ اپراتوری و نگهداری
  7. تفاوت هواساز و فن کویل به لحاظ لوله کشی و کانال کشی
  8. خرید هواساز و فن کویل

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع هواساز، هواساز هایژنیک، هواساز ایرواشر و هوارسان و مقایسه قابلیت ها و کاربری هر یک از این دستگاه ها به لینک زیر مراجعه نمایند.

تفاوت هواساز و فن کویل در ظرفیت حرارتی و برودتی، کاربری، میزان هوادهی، امکانات متعلقات ، اپراتوری، موقعیت نصب، لوله کشی و کانال کشی و … است.

هواساز و فن کویل دارای کویل و فن و فیلتر هستند، هوای ورودی پس از عبور از روی فیلتر از سطح کویل عبور می کند و گرم یا سرد می شود و از دریچه خروجی خارج میشود.

فن کویل ها دستگاه های ساده ای هستند که برای محیط های کوچک  مانند منازل ، مغازه ها، لابی ها و رستوران های کوچک  با ارتفاع سقف نرمال مناسب هستند.

فن کویل

هواسازها دستگاه های صنعتی با ابعاد بزرگتر و امکانات بیشتر هستند .فن ،کویل و فیلتر حداقل قطعات یک هواساز است. دستگاه هواساز یک سیستم تهویه مطبوع کامل است که قابلیت انجام تمامی فرآیندهای تهویه مطبوع را دارد.

تجهیزاتی اعم از فیلترهای خاص، سیستم ایرواشر، فن های مخصوص، دمپرهای تنظیم شونده ورودی خروجی، سیستم های رطوبت گیری و رطوبت زنی، سیستم های ضدعفونی و ازن و … جزء مواردی هستند که تنها در دستگاه های هواساز می توان داشت. 

هواساز

تفاوت هواساز و فن کویل به لحاظ ظرفیت حرارتی و برودتی

فن کویل ها در ظرفیت های محدود تولید میشوند. بالاترین میزان ظرفیت حرارتی را می توان در فن کویل های کاستی و کانالی داشت که معادل 200,000 بی تی یو بر ساعت است. اما دستگاه های هواساز که طبق نیاز پروژه محاسبه و طراحی می شوند محدودیتی در ظرفیت حرارتی و برودتی ندارد و طبق نیاز, میزان هوادهی و ظرفیت حرارتی و برودتی آن ها  محاسبه می گردد.

تفاوت هواساز و فن کویل به لحاظ کاربری

از فن کویل ها برای تهویه منازل مسکونی، ساختمانهای اداری، فروشگاه ها و … که دارای محیط های کوچکتر و تفکیک شده هستند، استفاده می شود.

از دستگاه های هواساز برای تهویه سالن های تولید، اتاق‌های تمیز، لابی، سالن ها، سوله ها، مراکز تجاری و... که دارای محیط های فلت بزرگ هستند و یا دارای مناطق تفکیک شده با متراژ بالا هستند استفاده می شود.

با استفاده از سیستم هواساز یکپارچه و توزیع هوا با کانال کشی مناسب می توان تهویه با کیفیت تری به نسبت استفاده از چند دستگاه فن کویل در همان فضا داشت.

استفاده از فن کویل به دلیل داشتن فن های ضعیف تر نسبت به هواساز دارای محدودیت پوشش فضا است هم به لحاظ مساحت و هم به لحاظ ارتفاع نصب. برای مثال برای توزیع مناسب هوا به وسیله فن کویل باید دستگاه را در ارتفاع مناسب نصب نمود پس اگر سقف سازه بلند باشد مانند یک سوله ورزشی امکان استفاده از فن کویل وجود ندارد و باید از دستگاه های هواساز استفاده کرد.

یا برای یک ساختمان مسکونی که دارای فضاهای تفکیک شده است امکان استفاده از یک دستگاه هواساز برای تمامی مجموعه وجود ندارد چرا که جریان هوا دائمی است و کنترل دمای هر واحد تنها با تنظیم دریچه های هوا امکان پذیر است و با باز و بست هر دریچه، میزان هوای عبوری از سایر دریچه ها تغییر می کند.

تفاوت فن کویل و هواساز به لحاظ میزان هوادهی

فن کویل ها دارای ظرفیت هوادهی از ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ فوت مکعب بر دقیقه هستند این محدودیت هوادهی در دستگاه هواساز وجود ندارد. 

میزان تعویض هوا برای تهویه نرمال هر فضا با توجه به کاربری آن متفاوت است درصد هوای برگشت و هوای تازه در محیط های مختلف تفاوت دارند لذا در محیط‌های بزرگتر میزان تقاضای هوادهی بالاست و استفاده از فن کویل ها توجیه ندارد.

تفاوت فن کویل و هواساز به لحاظ امکانات

فن کویل تشکیل شده از فن، کویل و فیلتر اما برای یک دستگاه هواساز این تجهیزات حداقل موارد ممکن است .

موارد زیر جزو تجهیزات و متعلقات و امکاناتی هستند که می توان در یک دستگاه هواساز داشت.

  1. فیلتر هپا، فیلتر پلیتد، فیلتر کربن 
  2. کویل های مخصوص با ظرفیت حرارتی و برودتی بالا و تعداد ردیف های بالا
  3. فن های مخصوص با افت فشار بالا  و پلاگ فن هافن های فوروارد و یا بکوارد
  4.  سیستم هوا شوی یا ایرواشر جهت سیستم رطوبت زنی و سرمایش تبخیری
  5. تجهیزات ضد عفونی مانند لامپ های uv یا سیستم تزریق ازن
  6. سیستم رطوبت زن بخار یا رطوبت گیر با مواد شیمیایی یا کویل های مخصوص
  7. دمپرهای تنظیم شونده در ورودی و خروجی هوا
  8. سیستم بازیافت حرارتی یا همان هیت ریکاوری
  9.  تولید با متریال خاص و ضد خوردگی جهت اتاق های تمیز به صورت هایژنیک
  10. استفاده از سیستمهای کنترلی و هوشمند پیشرفته و...

تجهیزات هواساز

تفاوت هواساز و فن کویل به لحاظ موقعیت نصب

دستگاه فن کویل در داخل محیط نصب می‌شود اما هواساز در خارج از محیط مورد نظر نصب می‌شود. هوای فرآوری شده در دستگاه هواساز به وسیله سیستم کانال کشی به محیط می‌رسد و توزیع می گردد.

ابعاد دستگاه هواساز بزرگتر است و معمولاً روی بام، روی شاسی کنار ساختمان و یا اتاق هواساز نصب می شود.

نصب هواساز

موقعیت نصب هواساز شرایط خاصی دارد که باید قبلا در نظر گرفته شده باشد :

  1. فضای مورد نیاز برای سرویس دستگاه و دسترسی به دریچه های بازدید
  2.  امکان کانال کشی و اتصالات اطراف دستگاه
  3.  ارتعاش دستگاه و عدم انتقال آن به سازه
  4.  مسیر آبرو در اتاق هواساز
  5.  امکان لوله کشی و عایقکاری لوله ها در محل قرارگیری هواساز
  6.  تمهیدات لازم برای جلوگیری از اتلاف انرژی، محافظت از باران و...

در کل دستگاه هواساز به دلیل حجم، وزن و ابعاد بالا نیاز به محاسبات و بررسی دقیق قبل از خرید و نصب دارد.

در صورتیکه فن کویل تنها با دو خط لوله رفت و برگشت آبگرم و یک خط لوله درین قابل نصب است. فن کویل ها به دلیل تنوع در انواع زمینی، دیواری، سقفی توکار و روکار، کاستی، کانالی و... تولید می‌شود که با توجه به طراحی پروژه محدودیت انتخاب و نصب را کاهش داده است.

در مقاله راهنمای نصب و راه اندازی هواساز به تفصیل درمورد نصب انواع هواساز، هواساز هایژنیک، هواساز ایرواشر و هوارسان توضیح دادیم.

تفاوت هواساز و فن کویل به لحاظ اپراتوری و نگهداری

در سیستم فن کویل تنها قسمتی که نیاز به بررسی و نگهداری دارد، فیلتر دستگاه است که باید طی دوره های مرتب بررسی و نظافت گردد. 

در مقابل دستگاه هواساز باید سرویس های زیر را در دوره های منظم دریافت کند.

  1. نظافت فیلتر های هواساز (در صورتی که قابل نظافت نیستند باید تعویض شوند)
  2. گریس کاری قطعات متحرک مانند یاتاقان ها
  3. بررسی و بازدید تسمه ها به لحاظ سلامت و تست ارتجاعی
  4. شستشوی کویل ها
  5. آمپر گیری و کنترل دمای موتور
  6. زیر آب کشی ایرواشر (در صورت وجود ایرواشر)
  7. نظافت قسمت ایرواشر
  8. اسید شویی نازل های ایرواشر

نگهداری هواساز

تفاوت هواساز و فن کویل به لحاظ لوله کشی و کانال کشی

فن کویل ها در یک مسیر با یک خط لوله و انشعاب برای هر دستگاه نصب می‌شوند و به صورت منظم مسیر لوله کشی درین با شیب مناسب اجرا می‌گردد.

لوله کشی فن کویل

در سیستم هواساز یک خط لوله رفت و برگشت وظیفه تغذیه کویل هواساز را به عهده دارد و ادامه مسیر در سالن و ساختمان بوسیله کانال کشی امتداد می یابد.

کانال کشی هواساز

کانال کشی جهت توزیع هوا دارای قطر بالا برای تأمین دبی و فشار دریچه های خروجی است. در مسیر کانال کشی باید به مواضع و موانع توجه شود و کانال ها به وسیله ساپورت های مخصوص مهار شونده و در کل مسیر عایق شوند.

هوای برگشتی و هوای تازه پس از ترکیب در دستگاه هواساز از طریق کانال تغذیه به دریچه ها و محیط می رسند.

در سیستم فن کویل تامین هوای تازه تنها برای فن کویل های سقفی امکان پذیر است که می‌بایست تمهیدات لازم برای تامین هوای تازه مانند فن های تغذیه یا فن باکس های مربوطه و کانال کشی برای هر فن کویل انجام شود.

برخی دستگاه‌های فن کویل قابلیت اتصال هوای تازه ندارند پس اگر در پروژه برای فن کویل ها هوای تازه در نظر گرفته شده است باید قابلیت پشتیبانی از این امکان در دستگاه فن کویل وجود داشته باشد و بار حرارتی حاصل از هوای تازه نیز در ظرفیت حرارتی و برودتی فن کویل باید در نظر گرفته شود.

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که فن کویل بهتر است یا رادیاتور ؟ برای پاسخ به این سوال مقاله 4 تفاوت فن کویل با رادیاتور را مطالعه نمایید.

خرید هواساز و فن کویل

فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر، اطلاعات فنی، مشخصات و قیمت انواع فن کویل و هواساز در مدل ها و ظرفیت های مختلف را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان عزیز قرار داده است.

همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره و خرید فن کویل و هواساز با کارشناسان بامین تهویه تماس حاصل نمایید.

 

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر