منو
پمپ سیرکولاتور موتورخانه
پمپ سیرکولاتور موتورخانه

سه شنبه 16 آبان 1402

0 568 22

پمپ سیرکولاتور موتورخانه

پمپ سیرکولاتور موتورخانه عمدتاً در منازل برای تامین آب گرم استفاده می شود. آب گرم برای نیازهای مختلف مانند شستشو، استحمام و ... در خانه های ما مورد نیاز است. همچنین برای تامین آب گرم در کاربردهای مختلف صنعتی استفاده می شود.

پمپ سیرکولاتور بخش بسیار مهمی از سیستم گرمایش مرکزی یا موتورخانه شما است. توصیه می شود از نقش آن و همچنین مشکلات رایج عیب یابی که ممکن است رخ دهد آگاه باشید تا مطمئن شوید که عملکرد درستی دارد.

در زیر جنبه های کلیدی پمپ سیرکولاتور موتورخانه و مزایا و معایب مربوط به این جزء مهم سیستم گرمایش مرکزی یا موتورخانه را با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

پمپ سیرکولاتور موتورخانه چیست؟

پمپ سیرکولاتور موتورخانه

پمپ سیرکولاتور موتورخانه در واقع یک پمپ تقویت کننده فشار آب است که وظیفه حرکت آب گرم را در یک سیستم گرمایشی دارد و در نتیجه اطمینان حاصل می شود که هر زمان که شیر آب باز شود، آب گرم تقریباً فوراً تامین می شود و در غیر این صورت بدون چنین پمپی باید منتظر بمانید تا آب گرم در کل سیستم جریان یابد تا به آن شیر آب برسد.

آب از دیگ بخار یا دیگ آبگرم موتورخانه از طریق لوله هایی که به وسایل مختلف مانند گرمایش از کف، رادیاتورها و حوله خشک کن متصل است، منتقل می شود. سپس، آب به دیگ برمی‌گردد، بنابراین اطمینان حاصل می‌شود که جریان ثابت آب گرم در سراسر ساختمان حفظ می‌شود.

انواع پمپ های سیرکولاتور موتورخانه عموماً در نزدیکی دیگ، داخل آن یا در نزدیک لوله های آب گرم قرار دارند.

پمپ های سیرکولاتور در اشکال و اندازه های مختلف تولید می شوند که از انواع پمپ های گریز از مرکز درون خطی هستند، یعنی ورودی و خروجی آنها در یک راستا قرار دارند و آب توسط نیروهای گریز از مرکز حرکت می کند.

انواع پمپ سیرکولاتور موتورخانه در سیستم های گرمایش مرکزی یا همان موتورخانه منازل، برج های مسکونی و ادارات یافت می شوند.

پمپ های سیرکوله در سیستم های گرمایش بزرگتر نیز به منظور تامین گرما به قسمت ها یا مناطق مختلف یک ساختمان استفاده می شود.

مزایای پمپ سیرکولاتور موتورخانه

مزایای اصلی استفاده از پمپ سیرکولاتور موتورخانه به شرح زیر است:

  1. آب گرم را فورا تامین می کند و زمان انتظار را حذف می کند.

  2. هدر رفت آب را تا حد زیادی کاهش می دهد. 

  3. از رکود آب جلوگیری می کند و در نتیجه آب را تمیز و بدون آلودگی نگه می دارد.

  4. با گرم کردن آب تا دمای مورد نیاز، باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا در سیستم تامین آب خانگی از بین می روند.

  5. بدون تعمیر و نگهداری و هزینه های عملیاتی کمتر.

این نوع پمپ ها دارای معایبی همچون هزینه اولیه نصب بیشتر از سیستم های آبی بدون پمپ سیرکوله و نیاز عایق حرارتی مناسب به جهت جلوگیری از اتلاف گرما از طریق لوله ها را دارا می باشند.

مشکلات و راهکارهای رایج پمپ سیرکوله موتورخانه

سیستم پمپ سیرکوله موتورخانه

در زیر برخی از رایج ترین مشکلات پمپ سیرکولاسیون یا پمپ سیرکوله موتورخانه به همراه نکات و روش هایی برای تعمیر یا رفع آنها آورده شده است.

مشکلات ایجاد شده در پمپ گاهی راه حلی ساده داشته و در بعضی موارد، ممکن است نیاز باشد توسط یک متخصص سرویس شود تا مشکل جداگانه‌ ای در سیستم موتورخانه یا دیگ بوجود نیاید.

  1. پمپ پر سر و صدا است.

  2. پمپ مسدود شده است.

  3. پمپ نشتی پیدا کرده است.

  4. عبور آب از طریق سیستم دچار مشکل شده است.

  5. رادیاتورها گرم نمی شوند.

  6. برق پمپ دچار مشکل شده است. 

راهکار برای سر و صدا پمپ

 اغلب پمپ های سیرکوله موتورخانه فقط به دلیل هوای اضافی یا گیر کردن شیئی در پمپ صداهای غیر عادی تولید می کنند.
برای حل این مشکل، منبع برق پمپ را خاموش کنید و با استفاده از یک پیچ گوشتی، پیچ کوچک خروجی پمپ را بچرخانید تا هوا خارج شود.
پس از اتمام کار، آن را دوباره سفت کنید و منبع برق را دوباره روشن کنید.
اگر سر و صدایی که قبلا متوجه شده بودید از بین رفته است، واقعاً به دلیل هوای اضافی بوده است.

در غیر این صورت، بهتر است از یک متخصص مشورت بگیرید زیرا یکی دیگر از دلایل احتمالی صداهای عجیب می‌تواند این باشد که ممکن است یاتاقان در پمپ شل شده باشد، یا ممکن است مشکل جداگانه ای در دیگ وجود داشته باشد.

راهکار برای مسدود شدن پمپ

یکی دیگر از مشکلات رایج پمپ سیرکولاتور موتورخانه این است که ممکن است پمپ مسدود شده باشد و نشانه این است که گرمایش مدتی طول می کشد تا به دمای کامل برسد یا اصلاً گرم نمی شود.

مسدود شدن پمپ ممکن است به دلیل تجمع لجن و گاهی ذرات فلزی باشد، چنین کثیفی می تواند به راحتی در اجزای پمپ سیرکولاتور گیر کند که در صورت لزوم یک سیستم پاکسازی را برای حل مشکل انجام می دهید.

راهکار برای نشتی پمپ

اگر متوجه نشت آب از پمپ شده اید، به احتمال زیاد پمپ به خودی خود شل شده است، یا در غیر این صورت آب بندی دچار مشکل شده است، سعی کنید مشکل نشتی را با سفت کردن تمام اتصالات با آچار حل کنید.

تمام اتصالات را بررسی کنید تا ببینید آیا قطعاتی که به نظر می رسد خورده هستند یا خیر.

همچنین ممکن است بخواهید محل اتصال پمپ را بررسی کنید زیرا ممکن است نشت از آنجا ناشی شود، در چنین حالتی ممکن است نیاز به تعویض مهر و موم باشد.

راهکار برای عدم عبور آب از طریق سیستم

اگر پمپ سیرکولاتور موتورخانه روشن است و کار میکند اما می بینید که آب در اطراف سیستم جریان ندارد، احتمالا شفت یا پروانه گیر کرده است.

گاهی اوقات ضربه زدن روی پمپ به آزاد کردن اجزای گیر کرده کمک می کند، اما اگر این مشکل اغلب رخ می دهد، بهتر است که یک متخصص آن را بررسی کنید.

راهکار برای گرم نشدن رادیاتورها

برای گرم نشدن رادیاتورها ممکن است بخواهید بررسی کنید که آیا مشکلی در سرعت و جریان وجود دارد یا خیر.

اگر اینها قابل تنظیم هستند، ممکن است نیاز به تنظیم مجدد داشته باشد.

راهکار برای مشکلات برق

ممکن است سیم کشی برق مشکل داشته باشد و پمپ ممکن است در حال از دست دادن توان باشد و در این صورت یک متخصص باید آن را بررسی کند.

سخن پایانی

پمپ سیرکولاتور موتورخانه بخش کلیدی سیستم گرمایش شما است که در برندهای مختلفی تولید می شوند از بهترین برندها می توان به پمپ سیرکولاتور گراندفوس، آزاد البرز، بلند کاست، لوارا و ابارا اشاره نمود، همچنین در مقاله 5 پمپ سیرکولاتور ارزان و با کیفیت با برند های مقرون به صرفه نیز آشنا شوید.

درک کلی از نحوه کار و اجزای سازنده آن به شما این امکان را می دهد که از مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد آگاه باشید تا بتوانید به سرعت و به درستی عمل کنید.

در حالی که برخی از مسائل ممکن است جزئی باشند، اما موارد جدی تر بهتر است به دست یک متخصص سپرده شود.

اگر مشکلی با گردش آب یا فشار در سیستم های گرمایشی ساختمان خود دارید، امروز با مشاورین بامین تهویه تماس بگیرید.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر