منو
نحوه عملکرد ترموستات مرحله ای چیلر
نحوه عملکرد ترموستات مرحله ای چیلر

چهارشنبه 6 اردیبهشت 1402

0 425 26

نحوه عملکرد ترموستات مرحله ای چیلر

امروز تجهیزات سرمایشی و گرمایشی متفاوتی وجود دارد که کار انجام تهویه هوای مطبوع را عهده دار می باشند.

برخی فقط در امر خنک کنندگی مانند انواع کولر ها و برخی در زمینه گرمایش مانند انواع بخاری ها. یکی از تجهیزاتی که فرایند خنک کنندگی را انجام می دهند چیلر ها می باشند. در مقاله پیش رو در مورد چیلرها و نحوه عملکرد ترموستات مرحله ای توضیحاتی خواهیم داد.

دستگاه چیلر چیست و چگونه کار می کند؟

یکی از پرکاربردترین تجهیزات که برای خنک کنندگی محیط های داخلی خصوصا مجتمع های بزرگ تجاری، اداری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد چیلر نام دارد. چیلر دستگاهی است که وظیفه تولید آب خنک و فرستادن این آب را به تجهیزات تهویه مطبوع مانند فن کویل ها و هواسازها در ساختمان ها جهت ایجاد هوای خنک برعهده دارند. در ادامه می خواهیم نحوه عملکرد ترموستات مرحله ای چیلر را بررسی کنیم.

نحوه عملکرد ترموستات چیلر

ترموستات یکی از بخش هایی است که در دستگاه های گرمایشی و سرمایشی وسیله کابردی است که برای تنظیم دمای محیط داخلی ساختمان بکار می رود. ترموستات به عنوان یک تنظیم کننده دما در انواع دستگاه های گرمایشی و سرمایشی مانند چیلر، پکیچ، موتورخانه،  هواساز و خیلی دیگر از لوازم خانگی حتی لباسشویی ها و ظرفشویی ها، سیستم تهویه خودروها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع ترموستات

مانند دیگر ابزارهایی که در تحهیزات مورد استفاده قرار می گیرد جزو ابزار دقیقی می باشد که کنترل ایمنی را بر عهده دارد. ترموستات انواع مختلفی دارد و می توان دسته بندی زیر را در نظر گرفت:

  • بر اساس دما

  • عملکرد دما

  • بر اساس فصل سرد و گرم
  • سنسور
  • بر اساس محدوده کاری
  • تعداد دفعات مراحل عملکرد

درمورد نحوه عملکرد ترموستات مرحله ای چیلر بایستی گفت این قطعه بصورت اتوماتیک عمل می کند و اصولا به عنوان دستگاهی شناخته می شود که میزان گرمایش و سرمایش محیط را تنظیم می کند و وظیفه قطع و وصل نمودن کار دستگاه را برعهده دارد. بصورت دقیق تر بایستی گفت ترموستات وظیفه قطع و وصل نمودن مدار دستگاه

هواساز، فن کویل، پکیج و دیگر تجهیزات را برعهده دارد. این دستگاه مانع افزایش و یا کاهش دمای مطبوع بیش  از حد مجاز می شود. کارکرد ترموستات موجب صرفه جویی در مصرف برق نیز می گردد.

نحوه عملکرد ترموستات مرحله ای چیلر

نحوه عملکرد این نوع ترموستات شبیه ترموستات های قطع و وصل تابستانی زمستانی می باشد و تنها تفاوت آن در چند مرحله ای بودن می باشد. بدین معنی که این گونه ترموستات ها دارای دو، سه و یا چهار مرحله میکروسوییچ کردن می باشند. هر میکروسوییچ دارای درجه حرارت مشخصی جهت قطع و وصل دستگاه می باشد. در این نوع ترموستات ها هر مرحله برای کنترل درجه حرارت تنظیم می گردد. در سیستم برودتی و چیلرهایی که دارای سیستم تغییر ظرفیت هستند بهترین گزینه استفاده از ترموستات چند مرحله ای می باشد. با استفاده نحوه عملکرد ترموستات مرحله ای چیلر کمپرسورهای زیر بار کنترل بهتری می شوند و همین امر باعث کاهش ظرفیت برودتی می گردد. امروزه ترموستات های چند مرحله ای در انواع الکترونیکی و میکروسوییچی تولید می گردد.

ترموستات مرحله ای دارای یک سنسور حساس و تعدادی کلید می باشد که در درجه حرارت های مختلف عمل می کنند.

خرید چیلر و دقت به ترموستات

هنگام خرید چیلر بهتر است در زمینه نحوه عملکرد ترموستات مرحله ای چیلر این نکات را در نظر بگیرید و بهتر بشناسید:

  • پیچ تنظیم میزان کار مشترک می باشد و تنظیم آخرین مرحله قطع می باشد.

  • برای تمامی میکرو سوئیچ ها فقط از یک حسگر استفاده می شود.
  • اختلاف بین قطع و وصل یک کنترل کننده، درجه حرارت، رطوبت و فشار می باشد.

سخن آخر

هنگام خرید چیلرها حتما در مورد نحوه عملکرد ترموستات مرحله ای چیلر و مشخصات فنی تحقیق کنید‌‌. در مورد کیفیت چیلرها و کارایی آنها با کارشناسان و متخصصان این امر تحقیق کنید.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر