منو
راهنمای انتخاب و خرید بهترین پمپ آب خانگی
راهنمای انتخاب و خرید بهترین پمپ آب خانگی

یکشنبه 26 دی 1400

0 886 122

راهنمای انتخاب و خرید بهترین پمپ آب خانگی

انتخاب و خرید بهترین پمپ آب خانگی از میان انواع پمپ های آبرسانی با دبی و هد متفاوت در برندهای گوناگون کاری سخت و نیازمند دانش فنی و تجربه می باشد.
برای انتخاب بهترین پمپ آب خانگی باید پارامترهای متعددی را در نظر گرفت که مهمترین پارامتر، دبی و هد پمپ است. در این مطلب به بررسی پارامترهای مهم انتخاب و خرید بهترین پمپ آب خانگی و همچنین نصب و بهره برداری پمپ ها پرداخته ایم.
با مطالعه این مطلب می توانید بهترین پمپ آب خانگی را انتخاب و خریداری نمایید.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با راهنمای انتخاب و خرید بهترین پمپ آب خانگی با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. انتخاب بهترین پمپ آب خانگی
  2. بوستر پمپ چیست؟
  3. بوستر پمپ دور ثابت
  4. بوستر پمپ دور متغیر
  5. مقایسه بوسترپمپ دور متغیر و بوستر پمپ دور ثابت آبرسانی
  6. آرایش و چیدمان استفاده از بوستر پمپ در ساختمان ها
  7. نکات مهم در انتخاب بهترین پمپ آب خانگی و نصب و بهره برداری پمپ ها
  8. راهنمای خرید بهترین پمپ آب خانگی

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع پمپ آب، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های پمپ آب به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

انتخاب و خرید بهترین پمپ آب خانگی از میان انواع پمپ های آبرسانی با دبی و هد متفاوت در برندهای گوناگون کاری سخت و نیازمند دانش فنی و تجربه می باشد.

برای انتخاب بهترین پمپ آب خانگی باید پارامترهای متعددی را در نظر گرفت که مهمترین پارامتر، دبی و هد پمپ است. در این مطلب به بررسی پارامترهای مهم انتخاب و خرید بهترین پمپ آب خانگی و همچنین نصب و بهره برداری پمپ ها پرداخته ایم. با مطالعه این مطلب می توانید بهترین پمپ آب خانگی را انتخاب و خریداری نمایید.

انتخاب بهترین پمپ آب خانگی

انتخاب بهترین پمپ آب خانگی در واقع انتخاب پمپ با هد و دبی مناسب با کمترین صدا و کمترین توان الکتریکی از انواع پمپ آبرسانی شامل پمپ های طبقاتی، تک پروانه، محیطی، بشقابی و یا استفاده از بوستر پمپ ها می باشد. 

برای آبرسانی در ساختمان ها میتوان از روشهای گوناگونی نظیر استفاده از فشار آب شهر ، استفاده از منابع ثقلی، استفاده از منابع تحت فشار به همراه پمپ های آبرسانی و ترکیبی از این موارد بهره جست. یکی از روشهای متداول در آبرسانی ساختمان ها استفاده از پمپ های آبرسانی به همراه منبع ذخیره آب و منبع تحت فشار برای تامین فشار و دبی شبکه آبرسانی ساختمان است. 

پمپ ها تجهیزاتی هستند که برای انتقال و گردش مایعات مورد استفاده قرار میگیرند و اگر نیروی محرکه پمپ جریان الکتریکی باشد به آن الکترو پمپ گفته میشود. در صنعت تاسیسات از پمپ ها در محل های متعدد و با کاربری های مختلفی استفاده میشود که یکی از این موارد آبرسانی در ساختمانهای مسکونی تجاری و ... است . در این نوشتار به بررسی پمپ های آبرسانی خانگی و طرق مختلف استفاده از پمپ و راهنمای انتخاب بهترین پمپ آب خانگی پرداخته میشود.

بهترین پمپ آب خانگی

انتخاب پمپ مناسب برای آبرسانی در یک ساختمان باید به گونه ای باشد که بتواند فشار آب را در بالاترین و دورترین مصرف کننده را در ساعات پر مصرف تامین نماید. برای انتخاب بهترین پمپ آب خانگی باید پارامترهای متعددی را در نظر گرفت. 
مهمترین این پارامترها دبی و هد پمپ است. علاوه بر آن ثابت بودن یا متغیر بودن دبی و فشار مورد نیاز در سمت مصرف کننده و میزان تغییرات، شرایط محیطی محل نصب و استفاده، مقدار مینیمم و ماکزیمم مصرف و ضریب اطمینان مد نظر برای کارکرد بهینه سیستم همگی از موارد مهم برای طراحی و انتخاب یک سیستم پمپ آب خانگی میباشد که یک مهندس با تجربه بسته به نوع پروژه با در نظر گرفتن این عوامل می تواند بهترین پمپ آب خانگی را از میان انواع پمپ انتخاب نماید.
دو عامل بسیار مهم در انتخاب پمپ آب ، دبی و هد پمپ است . دبی پمپ عبارت است از مقدار سیالی که در واحد زمان از آن خارج میشود و برحسب متر مکعب بر ثانیه، لیتر بر ثانیه، متر مکعب بر ساعت یا گالن بر دقیقه بیان میشود و هد پمپ حداکثر فشار خروجی از پمپ است که معمولا بر حسب واحد متر ستون آب و فوت بیان میشود .

نمودار کارکرد پمپ ها به صورت زیر است که برای هر مدل پمپ متفاوت است. در قسمت افقی دبی و در قسمت عمودی هد پمپ نمایش داده میشود.

نمودار هد و دبی پمپ آب
پس از تعیین دبی و هد مورد نیاز یک پمپ که از دفترچه محاسبات تاسیسات مکانیکی یک ساختمان استخراج میشود میتوان با مراجعه با کاتالوگ سازندگان پمپ ، بهترین پمپ آب خانگی را انتخاب نمود. 

پمپ آبرسانی معمولا به همراه سیستم کنترلی و متعلقات مربوطه و به صورت یکپارچه عرضه میشوند که به این مجموعه واحد بوستر پمپ گفته میشود . البته که در بازار فروش تجهیزات بوستر پمپ به مجموعه دو یا چند پمپ که روی شاسی سوارشده اند و بوسیله کلکتور به یکریگر متصل شده اند گفته میشود.

پیشنهاد مطالعه : پمپ های گراندفوس ساخت کدام کشور است ؟

بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ مجموعه ای متشکل از دو یا چند پمپ به همراه کلکتور و شیر آلات و متعلقات مربوطه است که معمولا به صورت موازی نصب میشوند و با اخذ فرمان از سیستم کنترلی پس از کاهش فشار آب سیستم پمپ ها به ترتیب وارد مدار شده و فشار و دبی سیستم را تامین میکنند و پس از افزایش فشار و عدم نیاز به پمپ نیز به ترتیب پمپ ها را از مدار خارج میکند.

بوستر پمپ ها برای تامین فشار آب در ساختمانهای بلند مرتبه و با نیاز به فشار و دبی های بالا و متغیر استفاده میشود. بوستر پمپ ها میتوانند از چندین پمپ اصلی تشکیل شوند که در این صورت پمپ ها با فرمان اخذ شده از سنسور فشار به ترتیب روشن و خاموش خواهند شد. 

بوستر پمپ
یکی از روشهای ساخت بوستر پمپ ، استفاده از یک پمپ کوچک به نام جوکی پمپ با دبی پایین و یک یا چند پمپ اصلی با دبی و هد اصلی سیستم است. پمپ های اصلی وظیفه تامین هد و دبی سیستم را بر عهده دارند و پمپ جوکی در مواقعی که نیاز به دبی و هد کمتر است مورد استفاده قرار میگیرد. در صورتی که از پمپ های دور متغییر استفاده شود نیازی به جوکی پمپ نیست. پمپ جوکی معمولا در سیستم بوستر پمپ آتش نشانی استفاده میشوند که دارای پمپ های با توان بالا هستند.

یک مجموعه بوستر پمپ شامل کلکتور مکش، کلکتور دهش، تابلوی برق و سیستم کنترلی، پریشر سوئیچ کنترل فشار و یک منبع تحت فشار است. شیرآلات مربوطه به همراه سه راه صافی و شیر یکطرفه ما بین پمپ و کلکتور نصب میشوند و همه تجهیزات فوق بر روی یک شاسی نصب قرار میگیرد. بوستر پمپ ها در دو نوع دور ثابت و دور متغیر ساخته میشوند.

بوستر پمپ دور ثابت

در این نوع از بوستر پمپ ها،  شبکه لوله کشی آبرسانی همواره تحت فشار تنظیم شده نگه داشته میشود و زمانی که بر اثر مصرف آب در شبکه مقداری آب از شبکه خارج شده و فشار سیستم افت میکند پمپ ها به ترتیب روشن شده و فشار مورد نیاز شبکه را تامین میکنند.

به جهت بالا بردن طول عمر شبکه و جلوگیری از اعمال فشار مضاعف و بی مورد به شبکه معمولا یک پمپ کوچک به نام جوکی پمپ در مدار قرار میگیرد که این پمپ دبی کمتری نسبت به سایر پمپ ها دارد و پس از خروج آب از سیستم و افت فشار و مصارف جزئی ابتدا این پمپ روشن شده و فشار شبکه را تامین نموده و سپس پمپ های بزرگتر وارد مدار میشوند. در سیستم بوستر پمپ از منابع تحت فشار نیز به صورت موازی با پمپ استفاده میشود. وظیفه این منبع نیز تامین فشار و آب کسر شده از سیستم در مصارف جزئی برای جلوگیری از روشن شدن مکرر جوکی پمپ است. علاوه بر این منبع تحت فشار باعث یکنواخت شدن فشار سیستم در محل مصرف شده و وظیفه حذف ضربات فیزیکی ناشی از روشن و خاموش شدن پمپ ها را بر عهده دارد.

الکترو موتورهای مورد استفاده در سیستم بوستر پمپ دور ثابت معمولا در دورهای 1500 و 3000 دور در دقیقه وجود داشته اما در تاسیسات آبرسانی عمدتا از نوع ۳۰۰۰ دور بر دقیقه و در برخی موارد ۱۵۰۰ دور نیز استفاده میشود. این نوع پمپ ها دارای دور ثابت بوده و توان مصرفی آنها نیز تقریبا ثابت است و نمیتوانند با تغییرات مصرف دور موتور را کم یا زیاد نمود.

بوستر پمپ دور متغیر

در یک موتور الکتریکی اگر بتوان فرکانس را تغییر داد میتوان دور موتور را کاهش یا افزایش داد و اگر بتوانیم دور موتور را با توجه به مقدار مصرف و نیاز شبکه آبرسانی کنترل کنیم میتوانیم یک سیستم بوستر پمپ دور متغیر داشته باشیم که دور موتور در الکترو پمپ با توجه به تغییرات فشار و دبی شبکه خواهد بود. 

دیاگرام زیر تفاوت عملکرد نوع دور ثابت و دور متغیر را نشان میدهد.

تفاوت عملکرد بوستر پمپ دور ثابت و دور متغیر
در سیستم های آبرسانی بوستر پمپ دور متغییر ، یک سنسور فشار تدریجی بر روی کلکتور خروجی (کلکتور دهش ) بوستر پمپ نصب میشود و تغییرات فشار رخ داده در شبکه را  حس میکند و سپس فرمان کم یا زیاد شدن دور موتور را به اینورتر میدهد. اینورتر با تغییر فرکانس دور موتور را کاهش یا افزایش خواهد داد. 

استفاده از بوستر پمپ با موتور دور متغیر باعث صرفه جویی چشمگیری در مصرف انرژی میشود این صرفه جویی از دو جهت حاصل میشود اولا اینکه تغییر فرکانس و کاهش دور موتور آمپر مصرفی را کاهش میدهد و ثانیا تعداد روشن و خاموش شدن پمپ ها کاهش خواهد یافت که موجب حذف آمپر راه اندازی بالا خواهد شد.

مقایسه بوسترپمپ دور متغیر و  بوستر پمپ دور ثابت آبرسانی

هزینه خرید بوستر پمپ دور متغیر و تجهیزات مربوطه مانند اینورتر و سنسور فشار در مقایسه با بوستر پمپ دور ثابت بیشتر بوده ولی پمپ های دور متغیر مزایای بسیاری دارند.

در پمپ های دور متغیر به دلیل امکان کارکرد پمپ در دور پایین توان مصرفی پمپ کاهش پیدا کرده و در نتیجه مصرف انرژی کمتر میشود.

در پمپ های دور متغیر تعداد روشن و خاموش شدن پمپ بسیار کمتر از پمپ های دور ثابت خواهد بود به همین جهت اولا عمر مفید پمپ و شبکه لوله کشی افزایش خواهد یافت و ثانیا شبکه لوله کشی کمتر در معرض شوکهای مکانیکی خواهند بود.

در پمپ های دور متغیر به دلیل امکان برنامه ریزی برای استارت موتور به صورت سافت استارت، نیازی به مدارات راه اندازی متعارف نظیر ستاره مثلث وجود ندارد و در نتیجه تجهیزات کمتری در تابلو برق استفاده خواهد شد ضمن اینکه آمپر راه اندازی که در موتورهای دور ثابت باعث شوک به شبکه میشود در موتورهای دور متغیر حذف میشود.

در زمان استفاده از پمپ های دور متغیر امکان تغییر دبی و هد با توجه به تغییرات مصرف از صفر تا صد وجود خواهد داشت اما پمپ های دور ثابت چنین امکانی را ندارند و این مساله باعث میشود در ساختمانهای بلند مرتبه تعداد زون بندی کاهش یابد و مدیریت بهتری نسبت به توزیع فشار در شبکه اعمال نمود. 

پیشنهاد مطالعه: تعمیر پمپ آب خانگی

آرایش و چیدمان استفاده از بوستر پمپ در ساختمان ها

استفاده از بوستر پمپ های دور ثابت یا متغیر برای ساختمانهای مختلف بسته به ارتفاع و فشار مورد نیاز ، میزان مصرف، نوع لوله کشی و شبکه توزیع ، فرهنگ مصرف و نظر و خواست مشتری میتواند به سه صورت بررسی گردد.

  1. استفاده از یک عدد پمپ برای آپارتمان های کوچک
  2. استفاده از یک سیستم بوستر پمپ با تعداد دو یا چند پمپ برای یک آپارتمان 
  3. استفاده از یک پمپ مستقل به ازای هر واحد آپارتمانی

استفاده از یک عدد پمپ برای آپارتمان های کوچک

اگر در یک ساختمان تعداد واحدهای مصرف کننده کم و مقدار مصرف و تغییرات مقدار مصرف نیز متعادل باشد میتوان از یک پمپ به همراه متعلقات مربوطه استفاده نمود . در این حالت پمپ به کار گرفته شده هم وظیفه اصلی خود یعنی تامین دبی و فشار ساختمان را انجام خواهد داد و هم کار جوکی پمپ را به عهده دارد.

به عبارتی با هر بار مصرف آب از شبکه و کاهش فشار، ابتدا حجم آب درون مخزن تحت فشار ( مخزن دیافراگمی ) به مصرف میرسد و سپس پمپ روشن شده و پس از رسیدن به مقدار فشار ست شده خاموش میشود . انتخاب مخزن دیافراگمی با حجم مناسب در این شکل استفاده از پمپ بسیار حائز اهمیت است.

حجم مخزن تحت فشار باید به گونه ای انتخاب شود که بتواند مصارف جزئی را پوشش داده و از روشن شدن مکرر و بی مورد پمپ چلوگیری نماید  از طرفی انتخاب مخزن بزرگ و غیر متناسب با سیستم باعث میشود پمپ در هر بار استارت مدت زمان بیشتری را برای تامین فشار شبکه و پر نمودن مخزن روشن بماند.  

مخزن تحت فشار

به طور کلی استفاده از بوستر پمپ با یک پمپ یک پیشنهاد اقتصادی بوده ولی پیشنهاد قابل اطمینانی برای تامین آب ساختمان نیست و بهتر است حداقل یک پمپ دیگر با همان مشخصات به عنوان رزو و موازی با این پمپ به کار گرفته شود تا در صورت خرابی پمپ اصلی ، تامین آب ساختمان با مشکل مواجه نگردد. این سیستم برای ساختمانهای کوچک و با تعداد واحد کم و ترجیحا تک مالک پیشنهاد میشود. 

مزایا و معایب استفاده از یک عدد پمپ برای آپارتمان 

استفاده از این طرح مزایایی از جمله کاهش هزینه خرید اولیه ، اشغال فضای اندک از ساختمان و سادگی و ارزان تر بودن نصب و اجرا را به همراه دارد و معایبی از جمله پایین بودن قابلیت اطمینان سیستم و از کار افتادن کامل سیستم در صورت خرابی پمپ و تجهیزات وابسته، استارت مکرر پمپ و شوک های الکتریکی وارده به شبکه برق و شوک های مکانیکی به شبکه لوله کشی را داراست.

استفاده از یک سیستم بوستر پمپ با تعداد دو یا چند پمپ برای یک آپارتمان 

اگر تعداد واحدهای ساختمان زیاد و مقدار مصرف و تغییرات مصرف نیز زیاد باشد، از یک سیستم بوستر پمپ با تعداد دو یا چند پمپ که به صورت موازی بسته شده اند استفاده میشود. در این سیستم پس از مصرف آب و کاهش فشار با فرمان سنسورهای فشار، پمپ ها به ترتیب  وارد مدار شده و پس از رسیدن فشار به میزان ست شده نیز به ترتیب خاموش میشوند. همانطور که قبلا اشاره شده این نوع بوستر پمپ ها معمولا دارای یک پمپ پیشرو (جوکی پمپ) بوده که مصارف جزئی را پوشش میدهد و از روشن شدن متعدد پمپ های اصلی جلوگیری میکند.

در این شکل استفاده از بوستر پمپ، میتوان از پمپ های دور متغیر نیز استفاده نمود که سیستم های دور متغیر در این شکل استفاده عملکرد بسیار بهتری خواهند داشت. 

بوستر پمپ دور متغیر

ترتیب روشن شدن بوستر پمپ های دور متغیر در این آرایش میتواند به این صورت باشد که ابتدا اولین پمپ و به صورت تدریجی وارد مدار گردد و پس از افزایش مصرف و بالا رفتن و نهایتا حداکثر شدن دور موتور، پمپ های بعدی نیز وارد مدار گردد. البته آرایش های دیگری در ترتیب روشن شدن پمپ ها بسته به تغییرات مصرف و نوع برنامه داده شده به پمپ نیز میتواند متصور باشد. استفاده از این نوع آرایش بوستر پمپ در مجتمع های مسکونی که تاسیسات مرکزی داشته و مقدار مصرف آنها بالاست بسیار متداول است.

مزایای استفاده از بوستر پمپ به صورت مشترک برای آپارتمان

  1. پایین آوردن دبی پمپ به دلیل اعمال ضریب همزمانی
  2. امکان پایین آوردن ظرفیت مخزن ذخیره به دلیل اعمال ضریب همزمانی
  3. بالا رفتن قابلیت اطمینان سیستم به دلیل استفاده از چند پمپ به طوری که با خرابی یک پمپ سایر پمپ ها در مدار خواهند بود.
  4. هزینه خرید اولیه و نگهداری پایین تر نسبت به دلیل استفاده از منبع مشترک تجمیع و تمرکز تاسیسات

معایب استفاده از بوستر پمپ به صورت مشترک برای آپارتمان

  1. عدم تفکیک هزینه های آب مصرفی و انرژی هر واحد
  2. اعمال تاثیر مصارف واحد ها بر یکدیگر 
  3. نیاز به بالا بردن فشار شبکه لوله کشی جهت تامین فشار لازم در دورترین مصرف کننده 
  4. نیاز به زون بندی جهت کنترل فشار  و هزینه های ناشی از آن

استفاده از یک پمپ مستقل به ازای هر واحد آپارتمانی

در سالهای اخیر و به دنبال افزایش هزینه های انرژی ، بحث تفکیک کنتورهای آب ، برق و گاز واحدهای مسکونی بسیار متداول شده است. در ساختمان هایی که این تفکیک صورت میگیرد معمولا واحدهای مسکونی از سیستمهای سرمایش و گرمایش مستقل و غیر مرکزی نظیر پکیج های حرارتی، کولرهای آبی و گازی استفاده میکنند و سیستم آبرسانی این ساختمان ها نیز به صورت مستقل از یکدیگر خواهد بود.

در این حالت یک سیستم پمپ آبرسانی به همراه متعلقات کامل برای هر واحد در نظر گرفته خواهد شد و این سیستم پس از کنتور اختصاصی واحد نصب میگردد.

پمپ آبرسانی

تغذیه برق پمپ نیز میتواند از کنتور مختص هر واحد  انجام شود و به این ترتیب هر واحد صرفا هزینه آب و برق مصرفی خود را پرداخت خواهد کرد. آب ورودی پس از عبور از کنتور وارد مخزن ذخیره مستقل به واحد شده و سپس از طریق الکتروپمپ به واحد پمپاژ میشود. مخزن ذخیره آب برای بوستر پمپ مستقل مطابق با میزان مصرف و ذخیره هر واحد انتخاب خواهد شد و ضریب همزمانی در انتخاب مخازن اعمال نخواهد شد و دبی و هد پمپ نیز برای مسیر لوله کشی همان واحد انتخاب خواهد شد.

شرط اول برای داشتن چنین سیستمی تفکیک لوله کشی هر واحد و داشتن انشعابات مجزا خواهد بود. استفاده از پمپ های جدا برای هر واحد مانند هر سیستم دیگر مزایا و معایبی را خواهد داشت.

مزایای استفاده از سیستم پمپ آبرسانی مستقل برای هر واحد

  1. در ساختمان هایی با کاربری چند گانه و مختلط مثلا ساختمان های مسکونی تجاری، با توجه به تفاوت قیمت فاحش تعرفه آب و برق مصرفی واحدهای تجاری و مسکونی، میتوان با استفاده از این نوع آرایش نسبت به توزیع و تسهیم عادلانه هزینه ها اقدام نمود.
  2. در این سیستم میتوان پمپ و منبع ذخیره و تحت فشار هر واحد را مطابق با نیاز واقعی هر واحد انتخاب نمود  اگر تعداد و مقدار واحدهای مصرف کننده آب در یک واحد بیشتر از سایر واحد ها باشد طبعا پمپ با توان بالاتر و تجهیزات متناسب با خود را خواهد داشت.
  3. استفاده از این سیستم باعث میشود مصرف هم زمان آب توسط واحدهای یک ساختمان تاثیری بر یکدیگر  و بر شبکه توزیع آب شهر نداشته باشد. 
  4. استفاده از این نوع آرایش پمپ ها باعث میشود تا مساله زون بندی ساختمان جهت توزیع فشار حل شده و مشکلات ناشی از اعمال فشار مضاعف به برخی از قسمت های ساختمان به طور کلی از بین برود.
  5. فشار متناسب هر واحد ساختمانی با شبکه لوله کشی مستقل توسط بوستر پمپ تامین خواهد شد و جمع فشار ها به شبکه لوله کشی اعمال نمیشود. 

معایب استفاده از سیستم پمپ مستقل برای هر واحد

استفاده از آرایش بوستر پمپ مستقل برای هر واحد معایبی هم دارد از جمله آنکه :

  1. هزینه اولیه بالاتری نسبت به چیدمان های دیگر خواهد داشت و با توجه به تعدد تجهیزات مکانیکی و غیر مکانیکی ، هزینه تعمیرات و نگهداری آن نیز مضاعف خواهد شد.
  2. سروصدای ایجاد شده توسط پمپ ها که گاها ۴ یا ۵ پمپ با هم روشن میشوند.
  3. به دلیل افزایش تعداد منابع و پمپ ها ، فضای زیادی از ساختمان اشغال میشود.
  4. مصرف انرژی نسبت به حالت چیدمان پمپ مشترک (حالت شماره 2 ) در مجموع بیشتر است.
  5. روشن و خاموش شدن پمپ ها و مساله آمپر راه اندازی و شوک وارده به شبکه برق  و استهلاک و خرابی پمپ ها و تجهیزات نسبت به حالت پمپ مشترک بیشتر خواهد بود. 
  6. حجم و تعداد خطوط لوله نسبت به حالت پمپ مشترک بیشتر خواهد بود ولی سایز لوله ها پایین تر خواهد بود.

نکات مهم در انتخاب بهترین پمپ آب خانگی و نصب و بهره برداری پمپ ها 

  1. برای انتخاب بهترین پمپ آب خانگی علاوه بر مسائل فنی پارامترهای طراحی و هد و دبی پمپ باید به محل کارکرد و نصب پمپ توجه نمود و پمپ سازگار با محیط محل نصب را انتخاب نمود مثلا برای محل های مرطوب و نقاطی که امکان نفوذ رطوبت و آب به پمپ وجود دارد از پمپ های مقاوم با کلاس حفاظتی بالا (IP  بالا ) استفاده شود.
  2. نصب پمپ به طور مستقیم بر روی شبکه آب شهر مجاز نیست و باعث اعمال فشار منفی به شبکه شده و احتمال برگشت جریان آب آلوده به شبکه آب شهری وجود دارد. لذا میبایست از منبع ذخیره آب مناسب در ورودی ساختمان استفاده نمود و  شیرهای یکطرفه را در محل های مناسب استفاده نمود.
  3. در زمان انتخاب منبع ذخیره آب علاوه بر در نظر گرفتن ظرفیت مناسب منبع  ساختمان باید به این نکته توجه نمود که مدت زمان تخلیه کامل منبع با توجه به دبی پمپ چقدر است . ممکن است در اثر مدتی کارکرد پمپ منبع به طور کامل تخلیه شود و این مساله میتواند باعث بروز ایراد در پمپ شود. در این موارد معمولا با قرار دادن یک کلید کنترل سطح پایین در منبع ، میتوان کارکرد پمپ را در زمان تخلیه متوقف نمود.
  4. محل نصب پمپ باید دارای تهویه مناسب بوده به طوری که دمای موتور از حد مجاز و مشخص شده بر روی پلاک بالاتر نرود و اگر محل نصب در زیر زمین است بر روی یک فوندانسیون مسطح و بالاتر از سطح زمین نصب گردد.
  5. در هنگام انتخاب پمپ باید به حداکثر فشار مجاز شبکه لوله کشی دقت نمود و از انتخاب پمپ با هد بالاتر از این مقایر اجتناب نمود.
  6. استفاده از شیر یکطرفه در خروجی پمپ ، سه راه صافی در ورودی پمپ و شیرهای قطع و وصل برای هر پمپ ضروری است. همچنین بهتر است بر روی کلکتور مکش و دهش هر پمپ فشار سنج مناسب نصب گردد.

راهنمای خرید بهترین پمپ آب خانگی

فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر، اطلاعات فنی، مشخصات و قیمت انواع پمپ آبرسانی، پمپ آب خانگی، پمپ آب کشاورزی و... در مدل ها و توان های مختلف را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است.همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره و خرید پمپ آب با کارشناسان بامین تهویه تماس حاصل نمایید.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر