منو
کاربرد بوستر پمپ آتش نشانی
کاربرد بوستر پمپ آتش نشانی

سه شنبه 2 مهر 1398

0 1621 583

کاربرد بوستر پمپ آتش نشانی

کاربرد بوستر پمپ آتش نشانی حفاظت از ساختمان در برابر آتش سوزی است که این کار را با پمپاژ آب برای سیستم لوله آتش نشانی یا سیستم آبپاش اتوماتیک اطفای حریق انجام میدهد. در این مقاله به بررسی عملکرد بوستر پمپ آتش نشانی افقی، بوستر پمپ توربینی عمودی آتش نشانی، بوستر پمپ خطی - زمینی آتش نشانی و بوستر پمپ دیزلی آتش نشانی پرداخته ایم.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با کاربرد بوستر پمپ آتش نشانی و انواع آن با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. کاربرد انواع بوستر پمپ آتش نشانی
  2. عملکرد بوستر پمپ آتش نشانی
  3. بوستر پمپ افقی آتش نشانی
  4. بوستر پمپ توربینی عمودی آتش نشانی
  5. بوستر پمپ خطی - زمینی آتش نشانی 
  6. بوستر پمپ دیزلی آتش نشانی
  7. انتخاب پمپ برای بوستر پمپ آتش نشانی
  8. انرژی راه اندازی و بهره برداری از بوستر پمپ آتش نشانی
  9. آیین نامه های بوستر پمپ آتش نشانی

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های بوستر پمپ، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های بوستر پمپ به لینک زیر مراجعه نمایند.

جهت مشاهده لیست انواع برندهای بوستر پمپ کلیک نمایید. 

کاربرد انواع بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ های آتش نشانی وظیفه حفاظت از ساختمان را در برابر آتش سوزی به عهده دارند. آن ها آب را برای سیستم لوله آتش نشانی یا سیستم آبپاش اتوماتیک اطفای حریق پمپاژ می کنند. پمپ ها با پمپاژ آب تحت فشار این اطمینان را می دهند که سیستم ها بطور موثر علیه آتش سوزی عمل کنند. سیستم های اتوماتیک آتش را شناسایی کرده، آلارم را به صدا در می آورند، عملیات اطفای حریق را آغاز می کنند. و سرانجام آتش را مهار و خاموش می کنند.بوستر پمپ آتش نشانی

عملکرد بوستر پمپ آتش نشانی

باید پمپ های آتش نشانی متناسب با ارتفاع، اندازه، نوع و میزان خطر ساختمان ها باشند. خدمات مهندس حفاظت در برابر آتش به چگونگی، زمان و مکان عملکرد پمپ آتش نشانی، لوله اصلی آب، مخزن تحت فشار، مخزن ثقلی، مخزن مکش آب رودخانه و غیره مربوط می شود. اگر حجم لوله آب فعلی کافی باشد، پمپ می تواند فشار لازم را ایجاد کند. پمپ ها فشار آب را افزایش می دهند و طراحان می توانند اندازه لوله ها را بر اساس آن تعیین کنند. پمپ آتش نشانی به تجهیزات الکتریکی و منبع آب نیاز دارد. الزامات بیمه ای خواهان نصب کامل پمپ آتش نشانی هستند. 
پمپ های آتش نشانی به بوستر پمپ معروفند؛ زیرا آنها فشار آب را در یک سیستم تقویت می کنند. ساختمان های بلندمرتبه به چنین سیستمی مجهزند.
ذخیره سازی بلند کالا در یک ساختمان با خطر زیاد مواجه است. آتش سوزی انبار به سرعت گسترش می یابد و گرمای زیادی را تولید می کند. آبپاش ESFR به سرعت ذوب شده و آب زیادی را بر روی آتش تخلیه می کند. سوراخ (اوریفیس) و آب پخش کن بزرگ آب را بصورت پاشش گسترده بر روی آتش تخلیه می کنند. این کار با فشار و حجم کافی آب صورت می گیرد. این آبپاش ها با چگالی آب زیاد به انبار ها اختصاص دارند. پمپ آتش نشانی فشار کافی را برای آن ها فراهم می کند.

بوستر پمپ افقی آتش نشانی

رایج ترین الکتروپمپ آتش نشانی از یک موتور الکتریکی و یک پمپ سانتریفیوژ تک مرحله ای با شفت افقی تشکیل می شود. بوستر پمپ بطور اتوماتیک به کار می رود. بوستر پمپ با محفظه دو نیمه افقی به واسطه مسیرهای عبور آب، بازدهی و دسترسی آسان به قطعاتش مورد توجه زیاد است. جریان آب از یک یا دو طرف دیسک برنزی (پروانه) قسمت مکش بوستر پمپ وارد می شود. توان موتور به پمپ منتقل می شود تا پروانه پمپ را با سرعت زیاد به حرکت دراورد. آب با نیروی سانتریفیوژ (گریز از مرکز) از قسمت دهش پمپ خارج می شود و فشار لازم را دارد. پمپ با جابه جایی مثبت نیز در دسترس قرار دارد. پمپ با جابه جایی مثبت برای سیستم فومی و سیستم ریز پاش (پودری)  مناسب است که به فشار خیلی زیاد نیاز دارند. باید پمپ ها یک محرک مستقیم الکتریکی داشته باشند. پمپ توربینی عمودی با گیربکس افزاینده سرعت به کار می روند.

بوستر پمپ توربینی عمودی آتش نشانی

وقتی پمپ های توربینی عمودی آتش نشانی طراحی شدند، هدف چیزی جز پمپاژ آب از چاه های آب نبود. چون ذخایر چاه های آب محدود است، از مخازن زیر زمینی، مخازن رو زمینی، حوضچه ها و امثال آنها استفاده می شود. عملکرد این پمپ ها شبیه پمپ های افقی است و فقط مکش آن ها به یک لوله ستونی بزرگ و یک صافی مجهز است. این پمپ ها به طور اتوماتیک و بدون هواگیری راه اندازی می شوند. آنها به حداقل فضای کف نیاز دارند.

بوستر پمپ خطی - زمینی آتش نشانی

نباید پمپ توربینی عمودی با پمپ خطی عمودی اشتباه گرفته شود که یک نوع پمپ زمینی افقی است. هر دو نوع پمپ به فضای کمی نیاز دارند و برای به هنگام سازی ساختمان ها مناسبند. مکش آنها از قسمت جلوست. مکش پمپ زمینی بر محور طولی شفت آن عمود است.بوستر پمپ آتش نشانی
جریان آب یک چرخش  ͦ 90 شعاعی را در پروانه شعاعی دارد. پمپ های آتش نشانی سیل مکانیکی مورد تایید نیستند؛ زیرا احتمال قفل کردن آن ها وجود دارد. پمپ خطی یک موتور دارد که بر روی خود پمپ قرار می گیرد. شفت موتور بر ورودی آن عمود است. بنابراین، مکش از قسمت پایین است و فلنج های ورودی و خروجی در همان صفحه خطی قرار دارند. پمپ خطی بر اساس نیروی سانتریفیوژ کار می کند. تفاوت این دو بوستر پمپ در موقعیت موتور آن هاست. پمپ و پروانه پمپ هم راستا هستند. پمپ خطی عمودی برای ظرفیت 750GPM مناسب است و قیمت آن گران نیست. آن به فونداسیون نیازی ندارد و موتور پمپ به طور عمودی قرار می گیرد.پمپ خطی در بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ دیزلی آتش نشانی

بوستر پمپ های دیزلی آتش نشانی برای مناطقی مناسبند که  با قطع مکرر برق همراه هستند. آن ها در یک اتاق مجزا از ساختمان اصلی نگهداری می شوند. جریان هوا به واسطه گرمای تولید شده برای این اتاق ضروری است. موتورهای دیزلی پمپ های آتش نشانی hp  خاص خود را دارند که با دما و ارتفاع از سطح دریا هماهنگ است.

اگر این نوع پمپ درارتفاع یا دمای بیشتری قرار بگیرد، توان آن کم می شود. باید فروشندگان اطلاعات کافی را در خصوص پمپ داشته باشند. سوخت ، نوع کنترل ، راه اندازی و مدت کارکرد بر انتخاب پمپ دیزلی تاثیر گذارند.پمپ دیزلی به دو باطری نیاز دارد. باید هر باطری دو برابر ظرفیت ضروری را داشته باشد تا سرعت مورد نیاز تحت دمای 40 درجه فارنهایت در مدت سیکل راه اندازی سه دقیقه ای حفظ شود. کابل باطری طبق دستورالعمل های سازنده دیزل باشد.

باطری های سربی- اسیدی بسیار رایج اند. آیین نامه ها بر روش های شارژ مجدد و جریان آن ها تاکید دارند. باطری های نیکل – کادمیوم گران ترند.

انتخاب پمپ برای بوستر پمپ آتش نشانی

خرید پمپ پس از تصمیم گیری نهایی و ملاحظات دقیق انجام می شود. نخست با چند فروشنده پمپ تماس گرفته می شود که حداقل حجم GPM و فشار پمپ چقدر است؟ گزینه های پمپ مورد نظر کدام است؟ باید فروشنده از موارد زیر آگاه باشد.

  1. اندازه لوله آب ورودی
  2. فشار مکش
  3. ولتاژ الکتروموتور پمپ
  4. جهت گردش پروانه پمپ

جهت گردش پروانه پمپ بر اساس مکان پمپ مشخص می شود.اگر  شما روی موتور پمپ بشینید ( رو به پمپ ) و مکش در سمت چپ شما باشد ، شما به یک پمپ چپ گرد نیاز دارید.
پمپ چپ گرد و بوستر پمپ
عمر مفید بوستر پمپ آتش نشانی که سنگین است و باید در زمان ساخت ساختمان نصب شود بین 20 تا 30 سال است. تولید کننده پمپ مسئول رعایت کردن استاندارهای  NFPAلازم است. برای اطمینان از فشار و حجم کافی، تست آن ها توسط  آزمایشگاه های شرکت های بیمه انجام می شود.
آن ها طی چندین دهه با مشکلات انواع پمپ  آشنایی کامل پیدا کرده اند. باید قبل از خرید پمپ اقدام به مطالعه دقیق اطلاعات آن کرد . گاهی محفظه ، فت و یاتاقان  پمپ ها در زمان ارسال دچار نقص می شوند. اگر فشار پمپ مناسب نباشد، باید به تولید کننده عودت داده شوند. مکانیسم های ضامن جریان معکوس از پمپ در برابر چرخش معکوس حاصل از تخلیه آب ستون پمپ محافظت می کند.اگر بوستر پمپ خاموش باشد و شفت آن در جهت عکس بچرخد و ما آن را روشن کنیم ، دچار آسیب جدی می شود.
نگهداری از بوستر پمپ های آتش نشانی بر عهده افراد حرفه ای است. از نظم کاری تجهیزات اطمینان حاصل شود. آلارم ها و سیگنال های کنترل کننده ها ، کابل های باطری ، سطوح روغن یا خنک کننده ها ، شیرهای اطمینان ، تنظیم گلند پکینگ و گریس کاری یاتاقان ها به کنترل ادواری منظم نیاز دارند. باید شخص مسئول پمپ آتش نشانی را به طور منظم تست کند. تست سالیانه به عنوان الزام شناخته شده است.
پمپ های آتش نشانی برای به حداقل رساندن آسیب دیدگی ناشی از فشار زیاد (اضافی) به شیر های اطمینان مجهز می شوند. شیر های اطمینان گردش آب از خشک کار کردن پمپ جلوگیری می کنند و در سمت دهش پمپ و قبل از شیر یک طرفه دهش نصب می شوند.
اگر پمپ آتش نشانی برای مدت زیادی خاموش باشد ، به واسطه دلایل مختلف قادر به راه اندازی نیستند و اصطلاحا قفل می کنند. باید پمپ به طور متناوب راه اندازی شود. نگهداری ناصحیح به خسارات جبران ناپذیر منجر می شود. استاندارد NFPA   توصیه می کند که الکتروپمپ ها حداقل هفته ای 10 دقیقه (هفته ای 30 دقیقه برای بوستر پمپ های دیزلی ) کار کند. یک برنامه نگهداری پیشگیرانه برای پمپ ها ضروری است.

انرژی راه اندازی و بهره برداری از بوستر پمپ آتش نشانی

کنترل کننده پمپ آتش نشانی وسیله ای است که به طور کامل و تست شده ارائه می شود و نباید در نزدیکی شیرهای اطمینان، اتصالات یا تخلیه ها قرار بگیرد؛ زیرا خطر پاشش آب وجود دارد. استارتر موتور، کلید قطع جریان خارجی، رله آلارم و پرشر سوییچ اجزای کنترل کننده را تشکیل می دهند. پرشر سوییچ وظیفه قطع و وصل کردن جریان الکتریکی را بر اساس فشار آب بر عهده دارد. کنترل کننده به استارت دستی نیز مجهز است. باید آمپر کافی برای الکتروپمپ فراهم شود. چیدمان اجزای الکتریکی در زمان راه اندازی بسیار مهم است.
کنترل کننده ها در مراکز صنعتی و تجاری و ساختمانی بزرگ به کار می روند. ولتاژ و گشتاور راه اندازی الکتروپمپ ها باید طبق طرح مورد نظر باشند. باید 600% جریان بار کامل بدون افت ولتاژ تا کمتر از 85% ولتاژ اسمی تحمل شود. فرکانس سرعت گردش موتور 50 یا 60 هرتز است. سرعت های بیشتر به معنای الکتروپمپ های کوچکتر است. اندازه پمپ ارتباط مستقیم با قیمت آن دارد. سرعت های رایج 1450 و 2900 دور در دقیقه برای فرکانس 50هرتز و 1750 و 3500 دور در دقیقه برای فرکانس 60 هرتز است. اگر توان مورد نیاز یک پمپ پرسرعت در دسترس نباشد، می توان از پمپ دیزلی استفاده کرد. باید توان الکتریکی طبق استاندارد NFPA بتواند جریان پیش بینی شده (منحنی عملکرد پمپ) را تامین کند.

آیین نامه های بوستر پمپ آتش نشانی

پمپ های سانتریفیوژ آتش نشانی بر اساس الزامات U.L ، F.M و NFPA ساخته می شوند. پمپ های آتش نشانی اروپایی به واسطه الزامات شورای جلوگیری از خسارت (LPC) ارزان ترند. LPC از FOC به وجود آمده است که یک گروه از شرکت های بیمه است تا قوانین و مقررات حفاظت در برابر آتش را تهیه کنند. که در سال 1993 منحل شد تا یک استاندارد جامع تر ارائه شود.
استاندارد NFPA کلیه قوانین و مقررات را در فصول 2،6 و 7 خود اصلاح کرده است و می تواند به عنوان یک راهنما عمل کند. در مقررات نصب پمپ ؛ باید لوله مکش پمپ در زیر پمپ قرار بگیرد تا هوا نگیرد. کاویتاسیون یا خلا زایی به حالتی گفته می شود که هوا وارد پوسته پمپ شده و باعث آسیب دیدگی جدی پمپ و موتور می شود. پمپ های سانتریفیوژ افقی مستعد کاویتاسیون هستند. نحوه نصب تبدیل باریک شو مختلف المرکز از کاویتاسیون جلوگیری می کند.
جلوگیری از کاویتاسیون در بوستر پمپ
این استاندارد نسبت به قرار گرفتن هرگونه وسیله در لوله مکش هشدار می دهد که باعث محدود شدن جریان دهش پمپ و عمل کاویتاسیون ناشی از تبخیر آب می شود. اگر فشار کمتر از حد مطابق با دما شود، کاویتاسیون در پوسته حلزونی پمپ ایجاد می شود. مسئولین NFPA نصب شیر تقلیل فشار را پس از دهش پمپ توصیه می کنند تا عمل فوق رخ ندهد. یک استثنا در این بخش بیان می کند: شیرهای بازدارنده جریان معکوس در صورت لزوم نصب شوند. استثنای دیگری بیان می کند شیرهای کنترل جریان حساس به فشار مکش در لوله مکش همراه با شیر بازدارنده جریان معکوس یا شیر تقلیل فشار نصب شوند.
اگر شیر بازدارنده جریان معکوس در بالا دست پمپ نصب شوند باید یک حداقل فاصله به میزان 10 برابر قطر لوله بین فلنج مکش پمپ و اتصال تغییر جهت وجود داشته باشد. 
در این صورت، پمپ یک فشار مکش منفی را به میزان 150% ظرفیت دهش پمپ تجربه نخواهد کرد. قطعا منحنی عملکرد میدانی پمپ با منحنی عملکرد کارخانه پمپ فرق دارد؛ زیرا از شیرهای تقلیل فشار استفاده می شود. 
شرکت بامین تهویه بعنوان سازنده و ارائه کننده انواع بوستر پمپ های آبرسانی و بوستر پمپ های آتش نشانی در ظرفیت های متفاوت این امکان را برای مشتریان محترم فراهم آورده تا با در نظر گرفتن شرایط پروژه ، کیفیت متریال و تجهیزات ، بوستر پمپ رابه انتخاب خود برگزینند.

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع پمپ و بوستر پمپ را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر