منو
منبع انبساط موتورخانه
منبع انبساط موتورخانه

دوشنبه 28 شهریور 1401

0 528 38

منبع انبساط موتورخانه

منبع انبساط موتورخانه را می توان از مهم ترین بخش ها و قطعات در سیستم شوفاژ و لوله کشی های سیستم گرمایشی به حساب آورد.

هر چند که از دید افراد و تعمیرکاران پوشیده است اما اهمیت زیادی دارد. از این رو آشنایی با این وسیله اهمیت ویژه ای دارد و سایت بامین تهویه این مهم را برای شما عزیزان انجام خواهد داد. کارشناسان ما همه ساعته در خدمات رسانی آماده هستند و منتظر پاسخگویی به سوالات شما خواهند بود.

نحوه عملکرد منبع انبساط موتورخانه چگونه است

منبع انبساط موتورخانه اهمیت بسیار زیادی دارد و عملکرد آن بسیار مهم و کارآمد است، هرچند عملکرد پیچیده ای ندارد. گفتنی است که گرما در موتورخانه به وسیله آب تولید و منتقل می شود. در سیستم گرمایشی، گرمای تولید شده در قسمت موتورخانه به رادیاتورها و فن کویل ها منتقل خواهد شد. آبی که برای این سیستم مورد نیاز است، از طریق همین منبع انبساط تامین می شود. برای این که آب با فشار منطقی وارد سیستم شود، منبع انبساط را در سطح بالای ساختمان مثل پشت بام قرار می دهند. فشار از طریق لوله های متصل به منبع به شوفاژ خواهد رسید. این نکته را باید بیان کنیم که منبع انبساط از طریق یک لوله قطور آب را تامین می کند. برای این که در فصل سرد سال از یخ زدگی جلوگیری شود، دو‌ لوله در فرآیند رفت و برگشت آب را به جریان می اندازند.

منبع انبساط موتورخانه

انواع منبع انبساط موتورخانه از نظر جنس

منبع انبساط موتورخانه را می توان از نظر جنس و ظرفیت آن دسته بندی کرد. در ابتدای تولید این منبع ها، از ورق های گالوانیزه استفاده می شد. امروزه مواد مختلفی در  تولید این منبع ها کاربرد دارد و همین تنوع در جنس در قیمت آن ها نیز موثر خواهد بود. گران ترین منبع انبساط از فولاد ساخته می شود و در عین حال مرغوب ترین نمونه نیز به حساب می آید. اما وزن این منبع بسیار زیاد است که همین موضوع را به عنوان یک نقطه ضعف در نظر می گیرند. در بازار می توان منبع های دو‌جداره را نیز پیدا کرد که از فولاد ساخته می شوند. بین دو جداره نیز فوم پلی اورتان قرار دارد و لایه داخلی نیز لعاب داده می شود. منبع انبساط موتورخانه با جنس آلومینیوم نیز وجود دارد که بسیار سبک است و طول عمر خوبی دارد و همچنین مقاومت خوبی خواهد داشت. یکی دیگر از انواع منبع های انبساط، با پلی اتیلن ساخته می شود که در واقع امروزه بهترین نمونه در بازار خواهد بود. از لحاظ جنس، وزن و قیمت بهترین گزینه به حساب می آید. این منبع به هیچ عنوان زنگ نمی زند و فرسوده نمی شود و این نقطه قوت آن است. تمام اتصالات این مدل منبع از جنس برنج هستند و بسیار مرغوب هستند.

پیشنهاد مطالعه : مفاهیم منبع انبساط

چه زمانی باید منبع انبساط موتورخانه را تعویض نمود؟

مشاهده هر گونه فرسودگی و پوسیدگی نشانه خطر است و حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد. این موقعیت به ما نشان می دهد که زمان تعمیر یا تعویض منبع انبساط موتورخانه فرا رسیده است. قبلا نیز گفتیم که منبع انبساط در موتورخانه اهمیت بسیار زیادی دارد و باید حتما مرتب مورد بررسی قرار بگیرد. هیچ گونه ضربه ای نباید به منبع وارد شود چرا که باعث آسیب به آن خواهد شد. نکته ای که حتما باید به آن دقت شود این است که به دلیل وجود آب گرم بدنه منبع همیشه داغ است و همین می تواند باعث اکسیده شدن آن شود. تسریع در این عمل باعث خراب شدن منبع و ایجاد خطرات احتمالی خواهد شد. پس باید همیشه مورد بررسی قرار بگیرد.

چه مشکلاتی برای منبع انبساط موتورخانه به وجود می آید

منبع انبساط موتورخانه در جایی قرار می گیرد که زیاد در مقابل دید نخواهد بود. پس امکان دارد مشکلاتی در زمینه نگهداری به وجود بیاید. اتصالات همیشه باید چک شوند و شناور و بدنه و وضعیت داخلی منبع انبساط را حتما باید مرتب مورد بررسی قرار داد. سر ریز شدن آب می تواند از مشکلات به وجود آمده برای منبع انبساط باشد که باید در جهت رفع آن اقدام نمود. سوراخ شدن منبع و پوسیدگی باید جدی گرفته شود و برای تعمیر و تعویض اقدام نمود.

سخن پایانی

منبع انبساط موتورخانه از مهم ترین قطعات در سیستم گرمایشی به شمار می رود. این قطعه باید همیشه مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت مشاهده هرگونه مشکل، در رفع آن اقدام نمود. این مقاله توسط سایت بامین تهویه به نگارش در آمده است و اطلاعات مفیدی در آن گنجانده شده است. مطالعه این دانشنامه به شما توصیه می شود.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید