منو
منبع انبساط چیست؟
منبع انبساط چیست؟

دوشنبه 10 مرداد 1401

0 345 33

منبع انبساط چیست؟

منبع انبساط را می توانید در موتورخانه ها و پکیج های خانگی مشاهده کند. یکی از تجهیزاتی است که از طریق آب، گرمای ساختمان را کنترل می کند. در واقع باید گفت یکی از کاربردی ترین ها در پکیج ایران رادیاتور است.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با منبع انبساط چیست و چه کاربردی در سیستم های گرمایشی دارد؟ با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. درباره منبع انبساط چه می دانید؟
  2. انواع منبع انبساط
  3. آیا می دانید منبع انبساط باز چه عملکردی دارد؟

 

اگر تمایل دارید که اطلاعات بیشتری درباره این قطعه به دست بیاورید، مقاله منبع انبساط چیست را تا آخر مطالعه نمایید. سایت بامین تهویه در مقاله های متعدد در مورد ابزار صنعتی، خنک کننده ها، ابزار سرمایشی و گرمایشی صحبت خواهد کرد. با دنبال کردن این سایت اطلاعات مفیدی را به دست خواهید آورد.

درباره منبع انبساط چه می دانید؟

گفته شد که منبع انبساط کاربردی ترین قطعه در پکیج به حساب می آید. در سیستم حرارتی پکیج که با آب گرم سروکار دارد، وجود این قطعه بسیار ضروری است زیرا فشار اضافی آب را کنترل می کند و کمبود آب را جبران می سازد. همه می دانید که‌ آب پس از گرم شدن، انبساط پیدا می کند. عدم وجود منبع انبساط، باعث بالا رفتن فشار و ترکیدگی لوله ها و‌ در نهایت انفجار خواهد شد. این قطعه با کنترل فشار از این حوادث جلوگیری می کند. این نکته را هم باید بگوییم که برای کنترل فشار آب، شیر های اطمینان تعبیه شده است. اما این شیرها به تنهایی نمی توانند این وظیفه را انجام دهند، از این رو برای اطمینان بیشتر از منبع انبساط استفاده خواهد شد. یکی دیگر از عملکردهای این منبع، جبران کاهش فشار آب است.

انواع منبع انبساط

بنا بر نوع عملکرد منبع انبساط، دو مدل وجود دارد که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم. منبع انبساط باز و بسته عملکردهای متفاوتی دارند که باید برای شما توضیح داده شود‌.

منبع انبساط چیست

پیشنهاد مطالعه : نقش منبع انبساط در موتورخانه‌ها چیست؟

آیا می دانید منبع انبسط باز چه عملکردی دارد؟

حتما از اسم این مخزن می توانید تا حدودی تشخیص دهید که چه عملکردی دارد. منبع انبساط باز با هوای آزاد ارتباط دارد. اما به چه صورت؟ در واقع هوای بیرون بر سطح این مخزن ها و همچنین مایعات درون آن ها تاثیر می گذارد. محل نصب این دستگاه بسیار مهم است. حتما باید آن را بالاتر از مبدل حرارتی نصب نمود. دلیل این کار بالانس کردن فشار سیستم و همچنین جلوگیری از به هدر رفتن آب می باشد‌. بهترین مکان برای نصب این منبع پشت بام است. به این صورت هم در معرض هوای آزاد قرار می گیرد و هم این که ارتفاع آن با سیستم گرمایشی حفظ خواهد شد. می توان این منبع را برای سیستم‌ های گرمایشی استفاده نمود که فشار کم دارند. چرا که فشار هوای داخل آن از طریق فشار هوای اطراف تنظیم خواهد شد‌.

زمانی که در سیستم، دما و در نتیجه حجم آب بالا می رود، سطح آب در مخزن بالا می آید. در این موقعیت، فشار محیط بر لوله ها اعمال شده و باعث می گردد که آب به قسمت های دیگر سیستم گرمایشی منتقل شود. به این شیوه آب به فشار مطلوبی می رسد و در همه قسمت ها به گردش در می آید. این عملکرد در صورتی فشار آب را بیشتر می کند که منبع انبساط در ارتفاع بالاتری قرار بگیرد و فشار وارده بر آب بیشتر شود‌. حداقل ارتفاع برای نصب این منبع را دو متر در نظر می گیرند.

یکی دیگر از مزیت های منبع انبساط باز این است در مواقعی که با کمبود آب مواجه باشد، میزان آب را در سیستم تنظیم می کند. از سوی دیگر اگر فشار آب در سیستم بسیار زیاد باشد می توانید شیر اطمینان را باز کرده تا آب اضافی خارج شود.

در مورد منبع انبساط بسته چه اطلاعاتی دارید؟

منبع انبساط بسته عملکردی متفاوت با نوع باز دارد. این منبع با هوای آزاد تبادل و ارتباطی ندارد. بر خلاف نوع منبع باز، فشار در مخزن از طریق گاز ازت یا بالشتک هوا تامین و کنترل خواهد شد. سیستم این منبع این گونه طراحی شده است که از یک سو آب وارد سیستم گرمایشی می شود و از سوی دیگر بخشی برای گاز تعبیه شده است. در واقع فشار سیستم از طریق تعادلی که بین گاز و جریان آب به وجود می آید، تنظیم خواهد شد‌. بنابراین این‌ منبع نزدیک موتورخانه نصب می شود‌. این نکات در زمان خرید پکیج بوتان و یا خرید پکیج ایران رادیاتور کمک زیادی به شما خواهد کرد.

آیا حجم منبع انبساط متفاوت است؟

در زمان خرید، با توجه به فضا و مساحت مکان، باید حجم مناسب منبع انبساط را انتخاب نمایید. انتخاب نادرست حجم مشکلاتی برای شما به وجود خواهد آورد. کوچک و بزرگ بودن منبع باعث سر ریز شدن و اصراف در مصرف آب می شود یا این که فشار مناسب آب در اختیار شما قرار نمی گیرد. یکی از روشهای محاسبه حجم مورد نیاز منبع انبساط این است که حداکثز دمای مورد نیاز و حداکثر فشار مورد نیاز را در نظر بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله به سوال منبع انبساط چیست پاسخ دادیم. زمانی که قصد خرید پکیج ایران رادیاتور را دارید، در مورد منبع انبساط تحقیق نمایید و مورد مناسب را انتخاب و خریداری نمایید. این قطعه مهم بسیار اهمیت دارد و باید به درستی و در حجم لازم خریداری شود. سایت بامین تهویه تمام تلاش خود را می کند که اطلاعات بسیار ازرنده ای را با شما در میان بگذارد.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید