منو
نقش منبع انبساط در موتورخانه ها چیست ؟
نقش منبع انبساط در موتورخانه ها چیست ؟

دوشنبه 25 مهر 1401

2 313 28

نقش منبع انبساط در موتورخانه ها چیست ؟

آیا می دانید که وجود منبع انبساط در موتورخانه ها امری بسیار مهم است. وظیفه این منبع متعادل کردن فشار اضافی آب گرم شده و جبران کمبود آب است.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با نقش منبع انبساط در موتورخانه ها چیست؟با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. از منبع انبساط چه می دانید؟
  2. انواع مختلف منبع انبساط در موتورخانه‌ها
  3. منبع انبساط باز چگونه کار می‌کند؟

 

موتورخانه‌ها به عنوان مراکزی برای تولید انرژی الکتریکی و گرما از سوخت‌های مختلف مانند گاز طبیعی، نفت، یا ذغال‌سنگ استفاده می‌شوند. این موتورخانه‌ها نقش بسیار مهمی در تأمین نیازهای انرژی مدرن جوامع ایفا می‌کنند. در این مقاله، به بررسی نقش منبع انبساط در موتورخانه ها می‌پردازیم.

از منبع انبساط چه می دانید؟

به طور کلی می توان گفت که منبع انبساط دو نقش مهم را ایفا خواهد کرد. اولین عملکرد آن کاهش فشار آب گرم و افزایش حجم بخار در پکیج ها است. در قدم بعدی نیز این منبع ها قادر هستند کم بودن فشار آب را جبران نمایند. در سیستم های گرمایشی حرارت موجود دمای آب را بالا می برد. در نتیجه این عملکرد، حجم آن اضافه شده و امکان دارد بر لوله ها و اتصالات موجود فشار وارد شود. این فشار ها ممکن است منجر به ترکیدگی و حتی انفجار شود. شیر اطمینان در این گونه موارد می تواند قسمتی از آب را تخلیه کند اما نمی توان همیشه روی آن ها حساب کرد. از این رو باید راه حل را در منبع انبساط پیدا کرد.

انواع مختلف منبع انبساط در موتورخانه‌ ها

در بازار انواع مختلفی از منبع انبساط وجود دارد که شما بر حسب نیاز می توانید مناسب ترین گزینه را خریداری نمایید. منبع انبساط در موتورخانه ها شامل دو نوع باز و بسته هستند.

انواع مختلف منبع انبساط در موتورخانه‌ ها

آن چه باید درباره منبع انبساط باز بدانیم

منبع انبساط باز به طور مستقیم با هوای آزاد ارتباط دارد و فشار هوای بیرون بر آن وارد خواهد شد. نکته مهم در مورد نوع باز از منبع انبساط در موتورخانه ها این است که باید در ارتفاع بالاتر از مبدل حرارتی نصب شود‌. به این صورت بالانس فشار سیستم به راحتی انجام می شود و از هدر رفت آب جلوگیری خواهد شد. برای دستیابی به بهترین عملکرد این منبع ها را بر روی پشت بام نصب می نمایند. منبع انبساط باز برای سیستم های گرمایشی که فشار کم دارند خیلی مناسب است. چرا که فشار هوای محیط می تواند فشار هوای داخل سیستم را تنظیم نماید. در واقع این فشار بستگی به ارتفاع قرارگیری دارد.

پیشنهاد مطالعه : منبع انبساط موتورخانه

منبع انبساط باز چگونه کار می‌کند؟

اگر تصمیم دارید منبع انبساط در موتورخانه ها از نوع باز باشد بهتر است در مورد عملکرد آن آگاهی داشته باشید. زمانی که دما افزایش یافته و حجم آب در سیستم‌ زیاد می شود، سطح آب بالا می آید. تحت فشار هوای محیط نیز این آب از طریق لوله ها به قسمت های مختلف سیستم گرمایشی منتقل خواهد شد. از این رو آب در سراسر این سیستم می‌چرخد و فشار مطلوبی به دست می آورد. چون فشار محیط باعث می شود که آب در سیستم بالا برود، پس افزایش ارتفاع این فشار را بیشتر خواهد کرد و توزیع آب با فشار بیشتری صورت می گیرد. یکی دیگر از وظایف این منبع، تنظیم آب سیستم است. در صورت کم شدن میزان آب مثلا در نتیجه نشتی، این منبع عملکرد را آغاز کرده و‌ با اتصال به آب شهری، این کمبود را جبران می سازد. نکته مهم دیگر این است که اگر فشار آب بیش ازحد شد می توانید شیر اطمینان را باز کرده و آب اضافی را خارج نمایید.

با مزایا و معایب منبع انبساط باز آشنا شویم

معمولا منبع انبساط موتورخانه‌ها از نوع باز می باشد. قیمت این منبع ها تقریبا پایین تر است و نگهداری از آن آسان تر می باشد. ضریب اطمینان این منبع ها نیز بسیار بالا است و کنترل دقیقی روی سیستم دارد. اما این منبع معایبی نیز دارد. از جمله این عیب ها لوله کشی زیاد است. در واقع برای نصب این منبع در پشت بام باید به میزان زیادی لوله کشی نمود. به جهت نصب در فضای آزاد امکان زنگ‌زدگی و خوردگی این منبع ها وجود دارد.

آشنایی با منبع انبساط بسته

منبع انبساط در موتورخانه ها تنها از نوع باز نمی باشد. منبع انبساط بسته با هوای آزاد ارتباطی ندارد از این رو فشار آن تحت فشار هوای بیرون قرار نمی گیرد. فشار در این منبع ها از طریق بالشتک های هوا و گاز ازت تامین خواهد شد. سیستم این منبع ها به گونه ای طراحی شده که یک بخش برای گاز بی اثر در نظر گرفته شده و بخش دیگری نیز برای وارد شدن آب در حال گردش تعبیه شده است. فشار سیستم در منبع انبساط بسته با تعادل بین فشار بخش گاز و بخش آب تنظیم خواهد شد. این امر باعث می شود که محل نصب منبع انبساط بسته در موتورخانه و نزدیک دیگ‌ باشد. اما باید ارتفاع آن بالاتر از آب ورودی به دیگ باشد. این منبع ها باید حتما بالاتر از مبدل ها قرار بگیرند و با خط لوله رفت ارتباط مستقیم داشته باشند. در مسیر نباید هیچ گونه شیر کنترل فشار تعبیه نشود.

سخن پایانی

منبع انبساط به عنوان یک اجزای اساسی در موتورخانه‌ها تأثیر بزرگی در کارایی و پایداری این تجهیزات دارد. این قطعه نه تنها سوخت را ذخیره و تأمین می‌کند بلکه در کنترل دما و تغییرات حجم سوخت نیز نقش اساسی دارد. .شرکت بامین تهویه منبع انبساط در موتورخانه‌ها را با حجم های متفاوت تولید می کند. قیمت منبع انبساط با توجه به حجم های متنوع موجود، متفاوت خواهد بود. از این رو برای اطلاع از قیمت ها می توانید از واحد فروش سایت استعلام بگیرید و با توجه به نیاز و بودجه خود خریداری نمایید.


2 دیدگاه یافت شد!

نظرات
برزگر
سه شنبه 21 شهریور 1402

سلام.قیمت منبع انبساط موتورخانه؟

بامین تهویه
بامین تهویه
سه شنبه 21 شهریور 1402

سلام.
قیمت منابع انبساط موتورخانه ممکن است بسیار متغیر باشد و به عوامل متعددی از جمله نوع و اندازه منبع انبساط، مارک و سازنده، ویژگی‌های تکنیکی و شرایط فروش و تامین بستگی دارد. برای دریافت قیمت دقیق و اطلاعات جاری در مورد منبع انبساط مورد نظر خود، بهتر است با کارشناسان فرو ما تماس بگیرید.


دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید