منو
محاسبه فیلتر شنی
محاسبه فیلتر شنی

دوشنبه 9 اسفند 1395

0 6360 2521

محاسبه فیلتر شنی

محاسبه فیلتر شنی استخر و جکوزی یکی از ابتدایی ترین و اساسی ترین کار برای طراح و یک مهندس مشاور در زمینه استخر و جکوزی می باشد زیرا انتخاب پمپ و دیگر تجهیزات استخر بر مبنا دبی و فشار فیلتر شنی می باشد. با انتخاب صحیح و روش محاسبه فیلتر شنی ، کارکرد درست سیستم فیلتراسیون را تضمین کنید.

 

محاسبه فیلتر شنی جهت تصفیه آب استخر و جکوزی بسیار ساده می باشد. محاسبه فیلتر شنی استخر بر اساس کاربری استخر و جکوزی (خصوصی، عمومی، مسابقات و...) ، نوع پوشش استخر (روباز یا سر پوشیده)، بار آلودگی استخر (تعداد نفرات شناگر در شبانه روز) و ساعات کارکرد استخر می باشد.

محاسبه فیلتر شنی استخر و جکوزی شبیه هم بوده و فقط درانتخاب فیلتر باید به دمای کاری هر فیلتر دقت شود، زیرا دمای آب جکوزی حدود 40 تا 45 درجه سانتی گراد می باشد که با احتساب نواسانات و یا احتمال خرابی سیستم کنترل دما امکان افزایش این دما وجود دارد.

محاسبه حجم آب استخر یا جکوزی برای فیلتر شنی

اولین قدم برای محاسبه فیلتر شنی محاسبه حجم آب استخر یا جکوزی می باشد. اگر استخر یا جکوزی به شکل مستطیل می باشد کافی است طول،عرض و عمق متوسط را بر حسب متر در هم ضرب کرده که عدد حاصل حجم استخر بر حسب متر مکعب می باشد. 

محاسبه فیلتر شنی

 

در این روابط:

L : طول

 W : عرض

R : قطر

A.D : عمق متوسط { (کمترین عمق + بیشترین عمق) / 2}     

واحد تمام اندازه ها متر و حجم بدست آمده بر حسب متر مکعب می باشد.

برای محاسبه فیلتر شنی استخر و یا جکوزی دوره بازگشت یا نرخ گردش آب باید بدست آید.برای این کار می توان از جداول زیر استفاده کرد.

محاسبه فیلتر شنی

 

همچنین می توانید برای محاسبه فیلتر شنی استخر و جکوزی از سیستم محاسبات بامین تهویه استفاده نمایید تا به سهولت و در سریع ترین زمان ممکن ظرفیت فیلتر استخر خود را محاسبه کنید.
جهت مشاهده سیستم محاسبات بامین تهویه به لینک زیر مراجعه نمایید.
  محاسبه ظرفیت فیلتر استخر و جکوزی

 

دوره بازگشت یا نرخ گردش مقدار زمان مورد نیاز برای یکبار گردش کل حجم آب استخر در سیستم فیلتراسیون می باشد. اما این موضوع به آن معنی نمی باشد که پس از گذشت زمان محاسبه شده تمام حجم آب استخر ( تک تک قطرات آب موجود در استخر یا جکوزی) یکبار از روی فیلتر عبور داده شده اند اما بطور میانگین و بر حسب آزمایش نزدیک به 60 درصد آب تصفیه شده و به  همین نسبت کیفیت آب اصلاح می شود اما پس از حدود 7 یا 8 بار تکرار دوره گردش می توان گفت تمام آب استخر حداقل یکبار از فیلتر شنی استخر عبور کرده است.

با تقسیم حجم کل آب استخر بر نرخ گردش یا دوره بازگشت میزان گذر آب (دبی) فیلتر بدست آورد. در اکثر کاتالوگ ها  ظرفیت دبی فیلتر شنی بیان شده است و با داشتن این دبی (محاسبه از روش فوق) می توان فیلتر شنی مورد نیاز را انتخاب کرد.

محاسبه و انتخاب فیلتر شنی

برای محاسبه فیلتر شنی بصورت دقیق تر و یا در صورت نداشتن جدول و کاتالوگ شرکت سازنده قطر فیلتر شنی را می توان از رابطه زیر محاسبه و انتخاب کرد.

برای محاسبه قطر فیلتر شنی تند ( فیلتر شنی فلزی ) به ازای هر فوت مربع سطح فیلتر شنی 5 – 5/1 گالن در دقیقه دبی در نظر می گیریم و برای فیلتر شنی نرخ بالا ( فیلتر شن ها فایبر گلاس) 20 – 15 گالن در دقیقه به ازای هر فوت مربع دبی در نظر گرفته میشود. در محاسبه  و انتخاب فیلتر شنی ارتفاع فیلتر برابر 1 تا 2/1 قطر فیلتر می باشد.

در محاسبه فیلتر شنی زمان بکواش پس از طی 15 الی 20 دوره باز گشت یکبار در نظر گرفته می شود. اما این زمان فقط به صورت تئوری بوده و براساس میزان آلودگی آب و حجم اودگی قابل تغییر است.

بهترین معیار برای زمان بکواش، افت فشار فیلتر شنی می باشد. به همین منظور در زمان راه اندازی فیلتر شنی با نصب یک گیج فشار ( نمایشگر فشار متناسب با فشار پمپ ها و سیستم فیلتراسیون) و اندازه گیری فشار در حالت تمیز فیلتر می توان زمان بکواش فیلتر شنی را به دست آورد. با افزایش فشار فیلتر شنی که نشانگر افزایش افت فشار آن و گرفتگی سطح فیلتر شنی می باشد اقدام به بکواش زدن کرد.

راهنمای خرید انواع فیلتر شنی

فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر، اطلاعات فنی، مشخصات و قیمت انواع فیلتر شنی فایبرگلاس و گالوانیزه در مدل ها و ظرفیت های مختلف را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است.

همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره و خرید فیلتر شنی با کارشناسان بامین تهویه تماس حاصل نمایید.

 

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر