منو
بهترین کولر گازی برای مناطق گرمسیری
بهترین کولر گازی برای مناطق گرمسیری

شنبه 9 اردیبهشت 1402

0 298 20

بهترین کولر گازی برای مناطق گرمسیری

کولر های گازی امروزه در تمامی نقاط کشور مورد استفاده قرار می گیرند. اما اگر بخواهیم بررسی بهتر و دقیق تری داشته باشیم متوجه خواهیم شد که استفاده از این دستگاه های خنک کننده بیشتر در مناطقی با درجه رطوبت بالا کارایی بهتری دارند.

اما این که بهترین کولر گازی برای منطقه جنوب چه نوع کولری بوده و باید دارای چه ویژگی هایی باشد موضوعی است که در مقاله پیش رو به آن پرداخته و در مورد بهترین کولر گازی برای مناطق گرمسیری توضیحاتی خواهیم داد.

کولرگازی چیست و چگونه کار می کند؟

یکی از پرکاربردترین و متداول ترین دستگاه های سرمایشی که در پروژه های مختلف مسکونی، تجاری، اداری و غیره استفاده می شود کولر گازی می باشد.

کولر گازی انرژی الکتریکی را به سرما تبدیل می کند. نحوه کار کولر گازی بدین صورت می باشد که گاز خنک وارد کمپرسور گردیده و توسط کمپرسور با فشار به حالت گاز داغ فشار بالا در می آید. سپس وارد بخش دیگری از دستگاه به نام کندانسور می گردد. کندانسور با انتقال حرارت از مبرد به محیط، گاز سردکننده را از حالت گاز پرفشار به حالت مایع پرفشار تبدیل می کند.

در این مرحله گاز خنک کننده بصورت مایع وارد شیر انبساط و یا لوله های مویی می شود. فشار خود را از دست خواهد داد. در آخرین مرحله گاز خنک کننده با فشار پایین وارد اپراتور می شود.‌ گاز خنک کننده داخل اپراتور با گرفتن گرمای محیط و تبخیر دوباره باعث خنک سازی هوای محیط می گردد‌. گاز خنک کننده که بصورت گاز درآمده دوباره به بخش کمپرسور برمی گردد و این فرایند تکرار می شود. بهترین کولر گازی برای مناطق گرمسیری با خنک کردن محیط می تواند شرایط عالی فراهم کند.

انواع کولر گازی در بامین تهویه

کولر گازی به دو دسته تقسیم می شود. کولرهای سرهم یا یک تکه(پنجره ای) و کولرهای دوتکه یا اسپیلت. کولرهای پنجره ای یا یک تکه به گونه ای طراحی گردیده که به صورت یک سیستم واحد می باشد‌. بدین معنی که قسمتی از کولر داخل محیط و قسمت دیگر خارج از محیط قرار می گیرد. امروزه کولر های یکپارچه(پنجره ای) دیگر متداول نبوده و سیستم ها بصورت اسپیلت می باشند.

کولر های اسپیلت یا دوتکه دارای دو بخش بنام یونیت داخلی و یونیت خارجی می باشد. یونیت یا پنل داخلی بر روی دیوار نصب می گردد و پنل خارجی در قسمت بیرونی ساختمان بر روی دیوار یا پشت بام نصب می گردد. در پنل بیرونی اجزای اصلی مانند موتور و کندانسور قرار دارد و در بخش داخلی لوله های مویی، رادیاتور و فن قرار دارد. گاز خنک کننده از پنل بیرونی وسط کندانسور و لوله های مسی رابط به پنل داخلی منتقل گردیده و با کمک فن هوای داخل محیط را خنک می کند.

تفاوت بین کولر های یکپارچه یا پنجره ای  در فاصله بین بخش موتور و کندانسور با پنل داخلی می باشد که در کولرهای یکپارچه پنجره ای کل سیستم در یک دستگاه قرار گرفته و در کولر های اسپیلت مجزا می باشند.

بهترین کولر گازی برای مناطق گرمسیری کدام است ؟

برای مناطق گرمسیری کولرهای گازی که واجد شرایط زیر باشند مناسب تر می باشند:

کمپرسور قوی

اولین نکته که در مورد بهترین کولر گازی برای مناطق گرمسیری بایستی مدنظر گرفته شود قدرت کمپرسور(موتور ) می باشد. در این مورد نکته مهم در نظر گرفتن ابعاد محیط با قدرت موتور می باشد که هنگام خرید بایستی به این مسئله توجه کنیم. استفاده از کولر های با کمپرسور کوچک برای محیط های بزرگ هدر دادن انرژی و برق می باشد.

سیستم اینورتر

بعد از قدرت موتور و همخوانی آن با ابعاد مورد نظر اینورتر بودن سیستم کولر نیز تاثیر بسیار مثبتی در خنکی محیط خواهد داشت. استفاده از کولرهای گازی اینورتر موحب کارایی بهتر و استفاده بهینه و کمتر برق می شود. البته بایستی این نکته را یادآوری کنیم که مصرف کم انرژی موجب کاهش خنک کنندگی محیط نخواهد شد.

قدرت بالای موتور(کمپرسور)

بهترین کولر گازی برای مناطق گرمسیری دارای قدرت های متفاوت می باشد. برای محیط های مختلف بر مبنای ابعاد از کولرهای کوچک با قدرت کمپرسور 12000 هزار تا سالن های بزرگ حتی 60000 هزار نیز وجود دارد. البته کولر های با قدرت 60000 هزار برای محیط های خانگی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر برای سالن ها مورد استفاده است.معمولا قوی ترین اندازه برای منازل کولر گازی با قدرت 24000 می باشد.

سخن آخر

 اگر در مناطق گرمسیر قرار دارید و قصد خرید بهترین کولر گازی برای مناطق گرمسیری برای منزل یا محل کار خود را دارید بهتر است موارد مهمی را در نظر بگیرید. ابعاد محیط با قدرت کولر در نظر گرفته شود. نکته مهم دیگر نوع سیستم کولر ها باشد. امروزه کولر های اینورتر مصرف برق پایین تری داشته و همین امر موجب صرفه جویی درانرژی و هزینه ها می شود.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید