منو
علت سوراخ شدن دیگ موتورخانه
علت سوراخ شدن دیگ موتورخانه

سه شنبه 13 دی 1401

0 421 37

علت سوراخ شدن دیگ موتورخانه

در موتورخانه ساختمان ها اجزای مختلفی را می توان مشاهده نمود که به جرات باید گفت مهم ترین این اجزا دیگ های آبگرم و بخار هستند.

سوراخ شدن دیگ موتورخانه امری بسیار مهم به شمار می رود، چرا که تجهیزات گرمایشی از مهم‌ ترین تجهیزات در تاسیسات ساختمان ها می باشد. جهت خرید دیگ آب گرم و دیگ بخار از سایت بامین تهویه بهتر است که با کارشناسان ما تماس داشته باشید و قیمت را از واحد فروش استعلام بگیرید. برندهای مختلفی در این فروشگاه وجود دارد که بنا بر نیاز شما، تقدیم خواهد شد.

اهمیت دیگ موتورخانه

در واقع باید گفت قلب حرارت مرکزی در ساختمان ها محسوب می شود. دیگ ها در جنس های چدنی و فولادی ساخته می شوند و می توانند آب گرم را برای تجهیزات گرمایشی مختلف تامین سازند‌. این تجهیزات شامل شوفاژها، فن کویل ، آب گرمکن ها و استخرها می باشند. اما در این بین دغدغه مهمی که خیلی ازمصرف کنندگان و خریداران دارند، مسئله سوراخ شدن دیگ موتورخانه است. نشتی دیگ ها در برخی موارد می تواند به دیگ و سایر اجزای موتورخانه ها آسیب جدی وارد کند و احتمالا هزینه های سنگینی را بر دوش شخص بگذارد. این سوراخ ها و نشتی ها به دلایل متعددی ایجاد می شود که در این مقاله به آن ها می پردازیم.

در مقاله تفاوت دیگ بخار و دیگ آبگرم این دو دیگ پرکاربرد موتورخانه ها را از لحاظ کاربری مقایسه کردیم.

دلایل متعدد سوراخ شدن دیگ موتورخانه

بدون شک مسئله سوراخ شدن دیگ موتورخانه و نشتی آن دیر یا زود به وجود می آید. اما باید توجه داشت که این امر راندمان عملکرد دیگ موتورخانه را به میزان زیادی کاهش خواهد داد. از این رو باید در اسرع وقت عیب یابی را انجام داد. در ادامه این دلایل را با هم مرور خواهیم کرد.

متناسب نبودن مشعل با ظرفیت بویلرها

شاید مهم ترین دلیل سوراخ شدن دیگ موتورخانه متناسب نبودن مشعل با ظرفیت محفظه احتراق باشد. در این صورت محفظه احتراق دچار شک خواهد شد و به مرور زمان دیگ سوراخ می شود.

نصب نکردن سختی گیر در مسیر لوله های دیگ موتورخانه

از آن جایی که آب مصرفی شهری به میزان زیادی حاوی املاح و مواد معدنی می‌ باشد، به مرور زمان باعث رسوب در لوله ها و محفظه احتراق می شود. در واقع گرم شدن آب این رسوب ها را به وجود می آورد و می تواند خسارت های جانی و مالی وارد سازد. این رسوبات و املاح موجود در آب در لوله ها و مسیر عبور آب جرم و گرفتگی به وجود می آورد. این امر باعث می شود که داغ شدن به صورت نقطه ای صورت بگیرد و در نهایت منجر به سوراخ شدن دیگ موتورخانه شود. از این رو استفاده از سختی گیر در مسیر لوله ها توصیه می شود.

سوراخ شدن دیگ موتورخانه به دلیل انفجار در محفظه احتراق

این دلیل یکی از مهم ترین دلایل می‌باشد. به این صورت که گاز در محفظه احتراق جمع شده و با کوچک ترین جرقه انفجار به وجود می آید. این امر باعث سوراخ شدن دیگ موتورخانه خواهد شد. استفاده از مشعل مناسب برای جلوگیری از این اتفاق توصیه جدی می باشد.

مناسب نبودن ظرفیت دیگ موتورخانه

یکی دیگر از دلایل مهم سوراخ شدن دیگ موتورخانه این است که ظرفیت دیگ را به صورت مناسب در نظر نگیرید. ظرفیت را باید به گونه ای انتخاب نمایید که نیاز نباشد دستگاه به صورت مداوم کار کند.

سوراخ شدن دیگ موتورخانه به دلیل فشار زیاد آب

فشار زیاد آب در سیستم گرمایشی موتورخانه نیز می تواند دلیل سوراخ شدن دیگ موتورخانه باشد. برای جلوگیری از وقوع این مشکل باید سیستم آب بندی را به شیوه ای صحیح انجام داد.

سائیدگی کلی در سیستم گرمایشی

مسئله دیگری که در تمام موتورخانه ها به وجود می آید و البته قابل مشاهده و تعمیر می باشد، سائیدگی و خوردگی کل سیستم است. همین امر باعث سوراخ شدن دیگ موتورخانه و نشتی خواهد شد. برای این کار باید بدنه دیگ آب گرم دارای ضخامت یکسان و پیوسته باشد.

سخن پایانی

این مقاله از بامین تهویه را به دلایل مهم سوراخ شدن دیگ موتورخانه و نشتی آن اختصاص دادیم. موتورخانه از مهم ترین تجهیزات در ساختمان می باشد و باید اهمیت ویژه ای به آن داد. زمان خرید دیگ آب گرم و خرید دیگ بخار حتما این نکات را مورد مطالعه قرار دهید. همچنین کارشناسان ما همیشه آماده پاسخگویی به سوالات شما خواهند بود.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر