منو
نحوه عملکرد منبع انبساط
نحوه عملکرد منبع انبساط

سه شنبه 15 شهریور 1401

0 262 28

نحوه عملکرد منبع انبساط

دانستن طرز کار انواع منبع انبساط در سیستم های گرمایشی می تواند به انتخابی درست از منبع انبساط باز یا بسته کمک کند.

آشنایی با نحوه عملکرد منبع انبساط اهمیت ویژه ای دارد چرا که امروزه در هر خانه و مکانی استفاده از سیستم های گرمایشی از ملزومات اصلی به حساب می آید. از این رو در سایت بامین تهویه می توانید اطلاعات لازم درباره این وسیله را در قالب این دانشنامه و مقاله های متعدد دیگر مطالعه فرمایید. در صورت تمایل به خرید یا هر گونه سوال و مشکل با مشاوران و متخصصان ما در تماس باشید و از راهنمایی های آن ها استفاده نمایید. منبع انبساط بامین تهویه می تواند خیال شما را راحت کند‌. با خرید منبع انبساط بسیاری از مشکلات شما در سیستم گرمایشی رفع خواهد شد.

منبع انبساط چیست؟

هنگام ساخت سیستم های گرمایشی تجهیزاتی در آن ها تعبیه می شود که راندمان کاری آن را بالا می برد. منبع انبساط نیز از همین تجهیزات مهم می باشد. بنابراین آشنایی با نحوه عملکرد منبع انبساط باید از مسائل مهم باشد و به آن پرداخته شود. این وسیله مهم باعث می شود که دیگ عملکرد بهتری داشته باشد و فشار آب منبع را کنترل و متعادل می سازد. همچنین می تواند انتقال آب به ساختمان را نیز کنترل نماید. عملکرد مهم دیگر این تجهیزات جلوگیری از فشار زیاد آب است.

آیا با نحوه عملکرد منبع انبساط در سیستم های گرمایشی آشنایی دارید؟

تمامی سیستم های گرمایشی از جمله موتورخانه ها، پکیج ها و دیگر وسایل، حتما منبع انبساط تعبیه می شود. اما نحوه عملکرد منبع انبساط به چه صورت است و چرا این قدر اهمیت دارد؟ آبی که در سیستم‌های گرمایشی وجود دارد به حالت انبساط می رسد و منبع انبساط این حالت را تحت کنترل می گیرد و از افزایش فشار آب پیشگیری خواهد کرد. همان گونه که می دانید بر اثر حرارت دما و حجم آب افزایش پیدا می کند و می توان گفت که تقریبا غیر قابل کنترل می شود. اگر منبع انبساط برای کنترل این افزایش حجم و فشار وجود نداشته باشد، لوله ها ترک می خورند و نشتی می دهند و امکان دارد باعث انفجار دیگ و بقیه تجهیزات بشود. این امر خطرات زیادی دارد و خسارات بیشماری به بار می آورد. شیر اطمینان تعبیه شده در منبع از این اتفاق جلوگیری می کند. عملکرد این شیر تخلیه آب اضافی و نرمال کردن فشار است‌.

توضیح درباره طرز کار منبع انبساط

منبع انبساط بامین تهویه با کنترل فشار استاتیک سیستم گرمایشی می تواند حجم اضافی آب را کنترل کرده و از اتفاقات بعدی جلوگیری نماید. در این قسمت نحوه عملکرد منبع انبساط را به صورت کامل توضیح خواهیم داد. این وسیله پرکاربرد و مهم انبساط آب را گرفته و فشار سیستم را ثابت نگه می دارد. منبع انبساط به دو صورت باز و بسته وجود دارد. منبع انبساط باز با هوای آزاد مرتبط بوده و در بالاترین مکان تجهیزات سیستم نصب خواهد شد، اما منبع انبساط بسته اصلا راهی به فضای باز ندارد و می توان در موتورخانه نصب نمود.

نحوه عملکرد منبع انبساط باز به چه صورت است؟

همانگونه که گفته شد این منبع بالاتر از سایر وسایل و معمولا روی پشت بام نصب می شود. این وسیله را با ورق گالوانیزه، ورق فولادی، فایبر گلاس می سازند. نکته ای که باید حتما مد نظر داشته باشید این است که در فصل زمستان و شروع سرما حتما آن را عایق بندی نمایید. با این کار جلوی یخ زدگی را خواهید گرفت. زمانی که حجم آب زیاد می شود و به انبساط می رسد، این منبع پر شده و روی آن فشار استاتیکی وارد می کند. این فشار به آب منتقل خواهد شد و از لوله های سیستم بالا می رود‌. در واقع باید گفت که آب اضافی جمع آوری می شود و فشار یکسان خواهد شد. برای این سیستم به لوله کشی زیادی نیاز است و شاید این نکته منفی برای سیستم باز باشد.

نحوه عملکرد منبع انبساط بسته چگونه می باشد؟

در مواردی که نتوان منبع انبساط باز را نصب نمود و درجه حرارت سیستم بالاتر از منبع انبساط باز باشد، از مدل بسته استفاده می شود. برای آگاهی از نحوه عملکرد منبع انبساط بسته باید گفت که دو مدل از این منبع وجود دارد. منبع انبساط بسته ساده و دیاگرامی موجود است. نوع ساده را در سیستم های گرمایشی بسیار بزرگ که دما و فشار بالا است مورد استفاده قرار می دهند و نمونه دیاگرامی در تاسیسات کوچک کاربرد دارد. ساختار این منبع به صورت استوانه است که در بخش پایین آن آب و در بخش بالایی گاز ازت یا هوای فشرده وجود دارد. در موتورخانه ها این منبع را قسمت مکش پمپ نصب می‌کنند. این وسیله کمبود آب را جبران خواهد کرد. از این رو برای طبقه های بالای ساختمان بسیار مناسب است. این منبع را می توان بر سر راه پمپ آب قرار داد تا فشار آب مورد نیاز تامین شود.

سخن پایانی

نحوه عملکرد منبع انبساط به رفع مشکلات نوسانات دما در پکیج ها کمک زیادی خواهد کرد. این قطعه مهم در سیستم گرمایشی جلوی بالا رفتن فشار آب در اثر حرارت را می گیرد و از اتفاقات ناگوار و انفجار احتمالی جلوگیری خواهد کرد. اهمیت این وسیله، سایت بامین تهویه را بر آن داشت که در این مورد اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهد. با خرید منبع انبساط بامین تهویه، این مشکلات را نخواهید داشت. همچنین تمام خدمات پس از فروش و پشتیبانی به صورت مدام صورت می گیرد. کارشناسان و متخصصان ما در هر ساعت از شبانه روز و به صورت آنلاین آماده پاسخگویی به سوالات احتمالی شما هستند.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید