منو
نحوه نصب سختی گیر
نحوه نصب سختی گیر

چهارشنبه 13 شهریور 1398

0 2722 724

نحوه نصب سختی گیر

توجه به موارد ذیل در هنگام نصب و راه اندازی سختی گیر باعث عملکرد عالی و سرویس مناسب دستگاه به مدت طولانی خواهد شد.
اقدامات لازم قبل از نصب و راه اندازی سختی گیر از کارهایی است که برای جلوگیری از آسیب به سختی گیر باید انجام شود.
در این مقاله به تفصیل به آن پرداخته ایم.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با نحوه نصب سختی گیر با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. نکات قبل از نصب و راه اندازی سختی گیر
  2. اقدامات لازم قبل از نصب و راه اندازی سختی گیر
  3. تست آزمایشی عملکرد دستگاه سختی گیر
  4. روش های راه اندازی سختی گیر فلزی

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های سختی گیر ، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از سختی گیر به لینک زیر مراجعه نمایند.

جهت مشاهده لیست انواع سختی گیر کلیک نمایید.

 

رسوبات در آب، اگرچه طبیعی است، اما ممکن است با گذر زمان به عنوان یک مشکل جدی در سیستم‌های آبی خانگی و صنعتی به وجود آید. نصب رسوب‌زدا یک راهکار مؤثر برای جلوگیری از این مشکل و حفظ عملکرد بهینه تجهیزات آبی است. در این مقاله، نحوه نصب سختی گیر به‌طور جامع توضیح داده شده است.

نکات قبل از نصب و راه اندازی سختی گیر

توجه به موارد ذیل در هنگام نصب و راه اندازی سختی گیر باعث عملکرد عالی و سرویس مناسب دستگاه به مدت طولانی خواهد شد.

سختی گیری برای جدا کردن دو عنصر کلسیم و منیزیم به کار میرود،اگر این دو عنصر از آب جدا نشوند،همان اتفاقی در دیگ بخار می افتد که در کتری رخ می دهد.در واقع رسوبات،سطح بین لوله های آتش خوار با آب را کاهش می دهد و انرژی بیشتری برای تولید میزان معینی فشار مصرف می شود.

همچنین پاکسازی این لوله ها علاوه بر هزینه بر بودن خط تولید را نیز متوقف متداولترین روش برای حذف سختی آب ،استفاده از سختی گیر رزینی می باشد ،دستگاه شامل یک استوانه است که در داخل آن مواد موثر در سختی زدایی ( رزین های تبادل یونی ) قرار گرفته است رزینها ، کلسیم و منیزیم را با سدیم تعویض کرده و آب سخت را به آب نرم تبدیل می کنند.رزین های دستگاه سختی گیر پس از مدت زمان معین اشباع می شود.کارایی خود را از دست می دهند با اشباع می شوند.کارایی خود را از دست می دهند با اشباع شدن رزین فوق می توان مجددا آن را توسط شستشو با نمک طعام احیا نمود.

این نوع مبادله را مدار سدیمی می نامند استفاده از این رزین سبب می شود تا یون هایی نظیر کلسیم ،منیزیم،آهن ،منگنز که موجب سختی آب هستند از آب حذف گردند.

رزین های موازانه کننده یون ، ذرات جامدی هستند که می توانند یون های نامطلوب در محلول را با همان مقدار اکی والان از یون مطلوب با بار الکتریکی مشابه جایگزین کنند.رزین های تعویض یونی شامل بار مثبت کاتیونی و بار منفی آنیونی می باشد بگونه ای که از نظر الکتریکی خنثی هستند.
دستگاه سختی گیر نیمه توماتیک FRP ، ساخته شده از مواد پلی پروپیلن و پلی استر با پوشش های گوناگون با بازدهی بالا و تحمل فشار 6 بار و دمای کاری 60 درجه سانتی گراد با ضخام 3.8 تا 7.6 میلیمتر (متناسب با قطر مخزن ) دارای سه سال گارانتی می باشد.
شیر نیمه اتوماتیک دستگاه دارای استحکام بالایی بوده که بر مبنای تکنولوژی روز و مواد مناسب ساخته شده است.
قطعات متحرک داخل آن از قطعات سرامیکی با کیفیت بالایی ساخته شده اند دو قطعه سرامیکی ثابت و متحرک داخلی دارای مجراهای بسته و باز می باشند که در حالات مختلف بر اساس چرخش به ترتیب در مقابل یکدیگر قرار می گیرند،با تغییر موقعیت دسته شیر چند راهه ، زاویه نسبی دو قطعه سرامیکی تغییر کرده و در یک چرخش کامل دسته 5 سیکل متفاوت بر اساس جریان های سیال عبوری از داخل چند راهه ایجاد می گردد.
پنح حالت عملکرد دستگاه سختی گیر عبارتند از:

  1. سیکل بهره برداری یا سرویس
  2. سیکل شستشوی معکوس
  3. سیکل احیا
  4. سیکل پر کن نمک
  5. سیکل شستشوی سریع

اقدامات لازم قبل از نصب و راه اندازی سختی گیر

  1. دستگاه را در فضای سرپوشیده نصب نمایید و از قرار دادن دستگاه در نزدیکی منبع گرما و یا زیر تابش مستقیم آفتاب جدا پرهیز نمایید.
  2. هرچه محل نصب به مجرای فاضلاب نزدیکتر باشد بهتر است.
  3. می بایست امکان دسترسی به دستگاه جهت کاربری و نگهداری وجود داشته باشد.
  4. دستگاه را در ارتفاع مناسب و به گونه ای قرار دهید که شیر چند حالته نصب شده به آسانی در دسترس باشد.
  5. در صورت بالا بودن ذرات معلق شن و ماسه در آب می بایست در ورودی دستگاه یک صافی نصب گردد تا قطعات داخلی شیر صدمه وارد نگردد. همچنین در صورت کدورت بالا در آب ورودی به سیستم باعث گرفتگی و کور شدن رزین ها و در نهایت از بین رفتن آن ها می شود که پیشنهاد می گردد از فیلتر میکرونی قبل از سختی گیر استفاده شود.
  6. در صورت استفاده از لوله کشی فلزی جهت اتصال به سختی گیر ، پیشنهاد می گردد از اتصالات و رابط پلاستیک فشرده و یا پلی اتیلن استفاده شود تا در صورت بی احتیاطی در بستن اتصالات صدمه ای به بدنه شیر وارد نگردد. برای مثال باید دقت شود در هنگام نصب اتصالات به شیر چند راهه از دنده به دنده شدن دو اتصال جلوگیری شود.
  7. تمامی اتصالات باید کاملا آب بندی باشند، در غیر این صورت دبی جریان های مورد نظر از قبیل دبی مکش ، آب نمک تامین نمی گردد.
  8. لوله ها را به گونه ای به شیر چند حالته نصب کنید که هیچگونه فشاری بر اثر وزن ، انبساط یا کوتاهی طول لوله به شیر وارد نگردد.
  9. از فشار مجاز تعیین شده تجاوز نکنید!در غیر اینصورت ممکن است به شیر و ستون سختی گیر صدمه وارد شود.در صورتیکه احتمال می دهید در اثر بستن یک شیر یا مسدود شدن خط لوله ، ممکن است از فشار مجاز تجاوز شود ، از تمهیداتی که برای آزاد سازی فشاور اضافی استفاده کنید.
  10. توصیه می شود که برای چک کردن فشار در سیستم لوله کشی ، اتصالات مناسبی برای فشار سنج ها در کنار شیرهای ورودی و خروجی در نظر گرفته شود.
  11. استفاده از قسمت های خارجی خصوصا دسته شیر به عنوان نقطه اتکا جهت جابه جایی شیر و یا اهرم کردن ، شدیدا ، منع گردد.
  12. منبع آب نمک باید کاملا به منبع سختی گیر نزدیک باشد.
  13. پیشنهاد می گردد از کنترل کننده سطح سیال ( فلوتر ) در منبع نمک استفاده شود.
  14. توصیه می گردد بر سرعت مکش آب نمک صافی نصب گردد تا از مکیده شدن ذرات ریز و درشت در منبع ممانعت به عمل آید.تاکید می گردد حتما در داخل منبع نمک از سنگ نمک استفاده شود و هیچگاه از ذرات ریز و درشت نمک استفاده نشود.

پیشنهاد مطالعه : تفاوت سختی گیر و فیلتر شنی

تست آزمایشی عملکرد دستگاه سختی گیر

  1. دستگاه را طبق دستورالعمل نصب لوله کشی کرده و تا روی نازل های کف سنگ سیلیس درون آن ریخته سپس رزین ها را به آن اضافه کنید.
  2. شیر آب ورودی به سیستم را به آرامی 1.4 دور باز کنید و اجازه دهید آب به داخل منبع وارد شود.پس از پر شدن آن و توقف جریان در داخل منبع شیر خروجی را باز نمایید تا هوای داخل سیستم خارج گردد.سپس شیر خروجی هوا را ببندید.
  3. پس از هواگیری سیستم ، شیر ورودی را به طور کامل باز کنید.
  4. اهرم دستگاه را بر روی حالت Back wash قرار دهید و به مدت 3 الی 10 دقیقه بگذارید آب از مجرای فاضلاب خارج گردد.
  5. منبع آب نمک را از آب پر کرده و سپس به مقدار کافی سنگ نمک با آن اضافه کنید.( لازم به ذکر است هر 100 گرین ظرفیت رزین 200 الی 250 گرم نمک جهت احیا نیاز دارد.)
  6. با چرخش اهرم آن را در موقعیت regeneration قرار دهید و بگذارید مکش تا اتمام آب نمک منبع ادامه یابد.
  7. اهرم را در موقعیت Brine Refill (پر کردن مجدد منبع ) قرار دهید و صبر کنید منبع آب نمک تا ارتفاع مورد نظر را پر کند.
  8. با چرخش دوباره اهرم را در حالت Fast rine (آب کشی سریع ) قرار دهید تا رزین داخل منبع و همچنین داخل سختی گیر شسته شود.
  9. در صورت عملکرد صحیح تمامی موارد ، سیستم آماده به کار می باشد ، دسته را در حالت In server قرار دهید تا سیستم آغاز به کار کند.

توجه:
در سیکل پر کردن منبع آب نمک ، علاوه بر آب خروجی از مسیر لوله مکش آب نمک از مجرای فاضلاب نیز آب خارج می گردد که تمهیدی جهت شستشوی مجرا و نازل مکش آب نمک می باشد. این خروج دوگانه آب از مزایای این دستگاه بوده و بر حسب عدم آگاهی نیاید آن را نشتی آب به حساب آورد.

تست آزمایشی عملکرد دستگاه سختی گیر

تست آزمایشی عملکرد دستگاه سختی گیر

تست آزمایشی عملکرد دستگاه سختی گیر

روش‌های راه اندازی سختی گیر فلزی

دستگاه سختی گیر فلزی تولید شده در شرکت صاف آب با تصفیه شیمیایی آب به کمک رزین های مخصوص ، آب کاملا نرمی را با هزینه اندک برای مصارف صنعتی و از جمله تغذیه دیگ بخار در اختیار می گذارند.این سختی گیر ها به صورت نیمه اتوماتیک عمل می کنند که در زیر روش راه اندازی آن ها شرح داده شده است:

روش راه اندازی سختی گیر فلزی

پیشنهاد مطالعه : نحوه کار سختی گیر رزینی

عملیات مقدماتی سختی گیر

پس از استقرار دستگاه سختی گیر در محل مورد نظر:

  1. لوله های آب ورودی و خروجی دستگاه را به سیستم وصل کنید.
  2. پس از باز کردن درب دریچه دست رو با فلنچ بالای مخزن ، مطابق شکل با سیلیس و رزین کاتیونی بستر سازی کرده و سپس دریچه دسترو یا فلنچ را محکم ببندید.
  3. تانک نمک ( حاوی محلول آب و نمک با غلظت مناسب ) را زیر لوله آب نمک دستگاه قرار دهید.
  4. راه اندازی
  5. ابتدا همه شیرها را ببندید و شیر هواگیری دستگاه را باز کنید.
  6. دسته شیر سولو را در وضعیت RUN قرار دهید.
  7. شیر شماره 1 ( ورودی ) را باز کنید در این حالت مخزن دستگاه به تدریج پر از آب می گردد.
  8. به محض خروج آب از لوله هواگیری ، شیر هواگیری را ببندید.
  9. شیر شماره 2 (خروجی ) را باز کنید ، بدین ترتیب دستگاه آماده بهره برداری و تصفیه آب است.

نکته 1:

در حین بهره داری از دستگاه سختی گیر ، اطمینان حاصل کنید که فشار نسبی داخل مخزن بین 2.5-1.7 bar باشد.اگر فشار داخل مخزن کمتر از 1.7 bar باشد ، در آب بندی شیر سولو و مکش آب نمک اختلال ایجاد خواهد شد. همچنین در فشارهای بالا ممکن است قطعات شیر سوله صدمه ببیند.در هر حال بهره برداری از شیر سوله در فشارهای بالاتر از 2.5 bar به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

نکته 2 :

سختی آب تصفیه شده خروجی از سختی گیرها همواره باید با تست کیت کنترل شده و مورد آزمایش قرار بگیرد. به محض اینکه سختی آب از حد مجاز بیشتر شود،بلافاصله باید نسبت به عمل احیا کردن رزین که در زیر شرح داده شده است اقدام نمود.

احیا کردن رزین سختی گیر با محلول آب و نمک

  1. ابتدا شیر شماره 1 تا 4 را ببندید.
  2. بعد از آن دسته شیر سولو را در وضعیت REGEN قرار دهید.
  3. شیر شماره 3 تا 4 را باز کنید تا محلول آب و نمک وارد سیستم شود.اگر در پوش برنجی روی نازل نمک را که به همین منظور در پشت شیر سولو و در کنار لوله تخلیه تعبیه شده است،باز کنید به کمک پیچ گوشتی مناسب می توانید میزان مکش را تنظیم نمایید.
  4. پس از گذشت مدت لازم مرحله بعدی یعنی شستشوی رزین با آب را انجام دهید.

شستشو رزین با آب

  1. ابتدا تمامی شیرها را ببندید
  2. دسته شیر سلو را در وضعیت WASH قرار دهید.
  3. شیر ورودی و تخلیه را باز کنید در این حالت آب از سمت پایین ستون رزینه داخل مخزن دستگاه شسته شده و محلول آب و نمک از آن تخلیه گردد
  4. آن گاه کلیه شیرها را ببندید و شیر شماره 1 را باز کنید.
  5. سپس دسته شیر سولو را در وضعیت RUN قرار دهید،در این حالت دستگاه مجددا آماده به کار است.

سخن پایانی

نصب رسوب‌زدا به عنوان یکی از روش‌های پیشگیری از مشکلات مرتبط با رسوبات در سیستم‌های آبی باعث افزایش عمر مفید و بهره‌وری این سیستم‌ها خواهد شد. با پیروی از مراحل فوق، می‌توانید به بهترین نحوه از این تجهیزات استفاده کرده و از عملکرد بهینه سیستم آبی خود لذت ببرید.

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع سختی گیر را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه