منو
هواساز چیست و چه کاربردی دارد؟
هواساز چیست و چه کاربردی دارد؟

یکشنبه 27 مرداد 1398

0 1845 733

هواساز چیست و چه کاربردی دارد؟

هواساز دستگاهی جهت تامین هوای مطبوع با هدف ایجاد دما و رطوبت مناسب و قابل کنترل در محیط است.هواساز که یکی از مهمترین تجهیزات تهویه مطبوع به شمار می رود دستگاهی بسیار کارآمد است که در فصول سرد و گرم سال قابل استفاده است.
در این مقاله با هواساز خانگی، صنعتی، عملکرد و اجزای تشکیل دهنده آنها آشنا خواهید شد.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با دستگاه هواساز و انواع آن با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. کاربرد هواساز
  2. عملکرد دستگاه هواساز
  3. اجزای تشکیل دهنده هواساز
  4. هواساز خانگی
  5. هواساز صنعتی

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های هواساز بامین تهویه، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های هواساز به لینک زیر مراجعه نمایند.

جهت مشاهده لیست انواع هواساز بامین تهویه کلیک نمایید.

کاربرد هواساز

هواساز دستگاهی جهت تامین هوای مطبوع با هدف ایجاد دما و رطوبت مناسب و قابل کنترل در محیط است. هواساز که یکی از مهمترین تجهیزات تهویه مطبوع به شمار می رود دستگاهی بسیار کارآمد است که در فصول سرد و گرم سال قابل استفاده است و متناسب با فصلی که در آن قرار داریم وظیفه گرم کردن یا خنک کردن هوا را به عهده دارد.

هواساز خانگی-هواساز صنعتی

عملکرد دستگاه هواساز

آب گرم موجود در بویلر ها و پکیج ها و یا آب سرد موجود در چیلر و مینی چیلر توسط لوله کشی هایی که از قبل انجام شده به هواساز منتقل می شود. فن تعبیه شده در دستگاه هواساز با دمیدن هوا اطراف کویل ها بسته به شرایط و فصل مربوطه هوای محیط مورد نظر را گرم و یا سرد می کند. از کویل های آب گرم در فصول سرد سال  جهت گرم کردن محیط و از کویل های آب سرد در فصول گرم سال جهت خنک کردن هوای محیط استفاده می شود.

هواساز ها علاوه بر عملکرد سرمایشی و گرمایشی این قابلیت را دارند که هوای اطراف را تصفیه کنند. دستگاه هواساز برای تصفیه هوا نیازمند فیلتراسیون خاصی است که باید از قبل در دستگاه تعبیه شده باشد. به منظور بالا بردن راندمان و بهبود عملکرد دستگاه هواساز از فیلتر های قابل شست و شو استفاده می شود. فیلتر های قابل استفاده در هواساز ها انواع مختلفی دارند و بر اساس نوع عملکرد در انواع فیلتر های کیسه ای، هپا و قابل شست و شو دسته بندی می شوند.

 

اجزای تشکیل دهنده هواساز

هواساز از اجزای مختلفی  تشکیل شده است که عملکرد هریک از اجزا روی عملکرد و راندمان هواساز تاثیرگذار خواهد بود.

  1. کویل های آب گرم و آب سرد  و یا مبرد  DX
  2. فن های سانتریفیوژ و یا محوری
  3. فیلتر ها
  4. رطوبت زن و رطوبت گیر
  5. کانالهای انتقال هوا
  6. محفظه تامین هوای سرد و گرم
  7. تجهیزات کنترل کننده، ترموستات یا سنسور تنظیم دمای مورد نظر

هواساز خانگی

هواساز ها از نظر ابعاد و کاربرد به دو دسته هواساز ساختمانی و هواساز صنعتی تقسیم می شوند. هواساز آپارتمانی یا ساختمانی را می توان در اماکن مسکونی، اداری و تجاری بکار برد. در واقع به دستگاه های هواساز آپارتمانی با ابعاد کوچکتر اصطلاحا دستگاه هواساز خانگی می گویند.  این هواساز ها در مقایسه با هواساز صنعتی در عملکرد  دارای تفاوت چندانی نبوده و تنها در ابعاد و نوع فیلتر بکار رفته دارای تفاوت هایی هستند. بطور مثال در هواساز های صنعتی که در محیطی وسیع و آلوده کار می کنند از فیلتر های جذب آلاینده ها استفاده می شود و یا در هواساز های خانگی کنترل دما و رطوبت حائز اهمیت است لذا در این مدل از دستگاه های هواسازاز تجهیزات کنترل کننده دما و رطوبت استفاده می شود.

هواساز صنعتی

از دستگاه های هواساز صنعتی در کارخانه ها، سالن های بزرگ ورزشی، تهویه هوا در انبارها و سوله های صنعتی استفاده می شود.

دستگاه هواساز صنعتی عملکردی مشابه دستگاه هواساز خانگی دارد. در هواساز های صنعتی از فیلترهای متفاوت و تاثیر گذاری بهره می گیرند تا از ورود و یا انتقال آلاینده ها جلوگیری شود.

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع هواساز و ایرواشر را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

 

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر