منو
مبدل حرارتی صفحه ای جایگزین منبع دوجداره
مبدل حرارتی صفحه ای جایگزین منبع دوجداره

سه شنبه 28 شهریور 1402

0 943 27

مبدل حرارتی صفحه ای جایگزین منبع دوجداره

در پاسخ به این سوال که مبدل حرارتی صفحه ای جایگزین منبع دوجداره می تواند باشد؟ بهتر است ابتدا به بررسی ساختار و عملکرد هر دو دستگاه و سپس به بررسی مزایا و معایب استفاده از آنها بپردازیم تا با توجه به این اطلاعات انتخابی مطمئن انجام دهیم.

در صنعت تاسیسات ساختمانی تجهیزات گوناگونی جهت تأمین گرمایش و آبگرم مصرفی منازل و صنایع، طراحی و تولید شده است که هر روزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، تجهیزات جدیدی وارد بازار ایران می شود.

از پرکاربردترین این تجهیزات می توان به مبدل حرارتی صفحه ای که کاربرد های متنوع با مزایا و معایب خاص خودش را دارد و منبع دو جداره که از زمان افزایش استفاده از موتورخانه ها، مقرون به صرفه ترین جهت تولید آبگرم مصرفی بوده است و پس از آن منبع کویل دار که با راندمان بالاتری نسبت به منبع دوجداره از محبوبیت زیادی در بازار ایران برخوردار می باشد اشاره نمود.

در مقاله مقایسه منبع کویل دار و منبع دو جداره به تفصیل به بررسی مزایا و معایب این دو نوع از منابع پرداخته ایم، در این مقاله به این سوال که مبدل حرارتی جایگزین منبع دوجداره می تواند باشد؟ جایگزین مناسبی است؟ می پردازیم.

برای پاسخ به این سوالات ابتدا باید ساختار و نحوه ی عملکرد مبدل حرارتی صفحه ای و منبع دو جداره را بررسی نماییم.

عملکرد منبع دو جداره

در سیستم ساختمان هایی که موتورخانه دارند به منظور تهیه و نگهداری آبگرم بهداشتی و مصرفی ساختمان از منبع دو جداره استفاده می شود که همانطور که از اسم آن مشخص است از دو جدار داخلی و خارجی که در جدار داخلی آب مصرفی شهر و در جدار خارجی آبگرمی در جریان است که با انتقال حرارت خود به آب مصرفی موجود در جدار داخلی، آبگرم مصرفی بهداشتی تولید و نگهداری می شود.

عملکرد منبع دو جداره آبگرم شبیه به یک آبگرمکن غیر مستقیم می باشد که آبگرم مصرفی بهداشتی هیچگونه تماسی با منبع گرمایی ندارد.

در صورت نصب صحیح منبع دوجداره، در محل عبور آبگرم دیگ از منبع دوجداره، افت فشار پایینی ایجاد می شود و شما را از نصب پمپ سیرکولاتور در مسیر آب دیگ بی نیاز می کند.

منبع دو جداره

عملکرد مبدل حرارتی صفحه ای

مبدل حرارتی صفحه ای از صفحاتی نازک و مستطیلی از جنس استنلس استیل با شیار یا موج های هماهنگ می باشد که این صفحات توسط واشرهای پلیمری از هم جدا می شوند و این مجموعه داخل یک قاب فولادی قرار می گیرد و از راندمانی بالای 98% برخوردار هستند و گرما را در سطح گسترده ای انتقال می دهد.

مبدل حرارتی صفحه ای می تواند در چیلر ها، اواپراتور صفحه ای یا کندانسور صفحه ای، تجهیزات استخری، موتورخانه، پکیج، اویل کولر، ایر درایر، ایر کولر، فشارشکن و صنایع غذایی و لبنی کاربرد داشته باشد که از جمله کاربری های رایج مبدل حرارتی صفحه ای موتورخانه در ساختمان ها جهت تولید آبگرم مصرفی جایگزین منبع دوجداره می باشد.

عملکرد مبدل حرارتی صفحه ای به این صورت است که بدون تماس مستقیم دو سیال سرد و گرم با یکدیگر توسط صفحات، تبادل حرارت صورت می گیرد.

مبدل حرارتی صفحه ای

مبدل حرارتی صفحه ای جایگزین منبع دوجداره است ؟

باید به این نکته توجه شود که منظور ما از مبدل حرارتی صفحه ای، به هیچ وجه مبدل های پکیجی نیست و ما نصب این نوع مبدل مسی در موتورخانه ها را توصیه نمی کنیم. در این جا به 10 دلیل برای جایگزینی مبدل حرارتی صفحه ای به جای منبع دو جداره پرداخته ایم.

  • قیمت مبدل های حرارتی تقریبا 60 درصد نسبت به منبع دو جداره کمتر است.

  • حمل و نقل مبدل حرارتی به داخل موتورخانه راحت تر بوده و بدون هرگونه تخریب در موتورخانه یا باز کردن لوله ها انجام می گردد.

  • ابعاد مبدل نسبت به منبع دو جداره کوچکتر بوده و فضای کمتری را اشغال می کند.

  • راندمان مبدل حرارتی از منبع دو جداره بیشتر می باشد.

  • تعمیر، نگهداری و سرویس مبدل حرارتی نسبت به منبع دوجداره آسان و سریعتر است.

  • در ساختمان هایی با طبقات زیاد تحمل فشار مبدل حرارتی بالاتر می باشد.

  • در استفاده از مبدل حرارتی صفحه ای مصرف گاز کاهش می یابد.

  • از آنجاییکه  سیال درون مبدل صفحه ای در جریان است و ثابت نمی باشد، رسوبات کمتری به جای می گذارد.

  • از مهمترین ویژگی های مبدل حرارتی صفحه ای این است که با توجه به نیاز می توان ظرفیت کلی دستگاه را تغییر داد.

  • در مبدل حرارتی صفحه ای می توان از چند سیال مختلف درون مبدل استفاده کرد.

معایب مبدل حرارتی صفحه ای نسبت به منبع دوجداره

همانگونه که استفاده از مبدل حرارتی صفحه ای جایگزین منبع دوجداره مزایای قابل توجه خود را دارد و نمی توان معایب مبدل ها نسبت به منبع دو جداره را نادیده گرفت.

  • در مبدل حرارتی صفحه ای فاصله صفحه های استیل بسیار کم بوده که موجب ایجاد رسوب و به طبع کاهش بازدهی و نیاز به اسید واش می شود که عملیاتی پرهزینه می باشد.

  • در زمان عملیات اسید واش مبدل حرارتی صفحه ای امکان خروج کلیه رسوبات نمی باشد و ممکن است بعداً به مسیر لوله کشی و شیرآلات بهداشتی منتقل شود.

  • جهت سیرکولاسیون و انتقال آب باید یک پمپ سیرکولاتور موتورخانه بی وقفه در مسیر آب داغ شوفاژ فعال باشد.

  • مبدل های حرارتی صفحه ای به یک رسوب گیر مغناطیسی نیاز.

  • در بعضی از موارد و برندها قیمت مبدل حرارتی صفحه ای از ساخت یک منبع دوجداره و منبع کویل دار بیشتر خواهد شد.

  • مبدل حرارتی صفحه ای نمی تواند آب گرم ذخیره کند و هیچ فضایی جهت ذخیره سازی تعبیه نشده است.

  • هزینه تامین قطعات و لوله کشی جایگزینی مبدل حرارتی صفحه ای با منبع دوجداره بسیار بالا می باشد.

سخن پایانی

حال که به بررسی عملکرد هر دو دستگاه منبع دو جداره و مبدل حرارتی پرداخته ایم، اگر مبدل حرارتی جایگزین منبع دوجداره شود مزایایی همچون کاهش مصرف انرژی و برطرف شدن معایب و نقطه ضعف های گذشته نصیبمان می شود و باید یادآور شویم که مبدل حرارتی صفحه ای هیچ ذخیره ی آب گرمی نداشته و با قطع برق یا گاز یا خرابی در بخشی از موتورخانه به آبگرم نیز قطع خواهد شد و منابع دو جداره و منبع کویل دار یکنواخت و دائمی آبگرم تولید می کند.

بهتر است زمانی مبدل حرارتی صفحه ای جایگزین منبع دوجداره شود که فضای کافی در محل موتورخانه برای نصب یا تعویض وجود نداشته باشد.

حال این شما هستید که با توجه به مزایا و معایب و عملکرد هر یک از دستگاه ها باید بر اساس نیاز و خواسته خود تصمیم به خرید بگیرید و در این میان می توانید برای مشاوره و کمک در خرید مبدل حرارتی و منبع دوجداره با مشاورین فروش بامین تهویه در  تماس باشید.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید