منو
مشعل گازی اتمسفریک (Aerated burners)
مشعل گازی اتمسفریک (Aerated burners)

پنجشنبه 30 خرداد 1398

0 8229 2449

مشعل گازی اتمسفریک (Aerated burners)

مشعل گازی اتمسفریک (Aerated burners) ، بدین گونه است که سرعت خروج گاز از نازل (اوریفیس)موجب ایجاد خلاء نسبی در مجاورت لوله شده و نتیجتا هوای اطراف به داخل لوله (ونتوری) مکیده می شود .

مشعل های گازی اتمسفریک بدون موتور و فن هستند و به عبارت دیگر در این مشعل ها دمنده هوا وجود ندارد و گاز در کوره ی دیگ در فشار اتمسفریک می سوزد(مانند اجاق گاز)به همین علت به آنها مشعل اتمسفریک می گویند.

مشعل گازی اتمسفریک (Aerated burners)

مشعل گازی اتمسفریک (Aerated burners)

هوای مورد استفاده در این نوع مشعل ها در دو مرحله (هوای اولیه و ثانویه) با گاز ترکیب می شود و البته به همبن دلیل وضعیت دودکش در محل نصب مشعل اتمسفریک از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. 
در صورت عدم تناسب دودکش و کافی نبودن هوای ثانویه علاوه بر اتلاف انرژی آثار زیان بخشی نیز بر محیط زیست نهاده می شود.
مکانیزم کار مشعل اتمسفریک بدین گونه است که سرعت خروج گاز از نازل (اوریفیس)موجب ایجاد خلاء نسبی در مجاورت لوله شده و نتیجتا هوای اطراف به داخل لوله(ونتوری)مکیده می شود .
 این لوله وظیفه هدایت گاز و هوا به سر مشعل و تخلیط هر چه بهتر آنها را به عهده دارد. این مخلوط در سر مشعل پس از اختلاط با هوای ثانویه که در اثر مکش دودکش به داخل دیگ آبگرم یا بخار کشیده میشود تامین میشود،در این حالت سوخت کامل و آماده احتراق است.
مشعل اتمسفریک دارای شمعک است و عمل احتراق توسط شعله شمعک (پیلوت)صورت می گیرد .شمعک دارای شعله ای بسیار کوچک است که خود به وسیله جرقه زن روشن می شود.
 پس از روشن شدن شعله شمعک باید حرارت آن به اندازه ای باشد که با برخورد به ترموکوپل ولتاژ لازم را برای باز نگه داشتن شیر ترموالکتریک که دارای دو مجرا برای شمعک و دیگری برای شعله اصلی مشعل می باشد تولید نماید و در غیر این صورت مشعل روشن نخواهد شد.
 بدین لحاظ اندازه شعله شمعک و طرز قرار گرفتن آن نسبت به ترموکوپل و سر مشعل در کیفیت کار مشعل از اهمیت زیادی برخوردار است.
 جهت عملکرد هر چه بهتر و ایمن تر مشعل های اتمسفریک از وسایلی هم چون کنترل های الکتریکی ،‌ شمعک کمکی ،‌ ترموستات حد و غیره استفاده می گردد.

انواع مشعل اتمسفریک

۱)مشعل های اتمسفریک فشار ضعیف
حداکثر فشار پشت نازل مشعل های اتمسفریک فشار ضعیف حدود ۵۰ میلی بار می باشدو به مشعل های (خانگی و تجاری)مرسومند.

۲)مشعل های اتمسفریک فشار قوی
حداکثر فشارپشت نازل مشعل های اتمسفریک فشار قوی بیش از ۷۰ میلی بار می باشد و عنوان مشعل های اتمسفریک (صنعتی)نیز خوانده می شود.

مشخصات مشعل اتمسفریک

  1. کار بردون صدا
  2. عمر طولانی و نداشتن و یا کم داشتن هزینه سرویس و تعمیرات
  3. مصرف برق فوق العاه کم (حداکثر ۱۰ وات)

اجزای مشعل گازی اتمسفریک

هر مشعل گازی اتمسفریک از قسمت های اصلی زیر تشکیل شده است:

۱-شیر برقی
به وسیله ی شیر برقی جریان گاز به داخل کوره ی دیگ بخار یا آبگرم ، ‌برقرار و یا قطع می گردد.

۲-جرقه زدن خودکار
جرقه زدن عمل جرقه زدن برای روشن شدن (پیلوت)را انجام می دهدو شامل (ترانس جرقه) و (الکترودهای )مربوطه به آن است.

۳-شمعک
در تمامی زمانی که مشعل مورد استفاده قرار می گیرد، ‌شمعک روشن خواهد بود.

۴-لوله های هدایت کننده گاز
مخلوط گاز و هوا از طریق این لوله ها وارد دیگ می شود.

۵-انژکتور
به وسیله ی آن گاز در دهانه ی لوله ی هدایت کننده رها می شود.

۶-ترموکوپل
در شعله های گازی اتمسفریک ترموکوپل (که لبه ی آن در کنار شعله شمعک قرار داده می شود)وظیفه ی حفاظت و ایمنی را عهده دار است ،مانند ترموکوپل های اجاق گاز

۷-توزیع کننده گاز
گاز پس از عبور از شیر برقی وارد توزیع کننده می شود به وسیله ی آن به انژکتور ها هدایت می شود.

۸-شستی روشن کننده
با فشار دادن این شستی عمل جرقه زدن صورت گرفته و پس از آن شمعک روشن می شود.

۹-شستی خاموش
با فشار دادن این شستی مشعل خاموش می شود.

۱۰-بدنه مشعل
پوشش فلزی رنگ شده ای است که بر روی قطعات مونتاژ شده مشعل نصب می گردد. 

طرز کار مشعل اتمسفریک

هرگاه درجه حرارت آب داخل دیگ بخار یا آبگرم از درجه حرارت تنظیم شده بر روی آکوستات آن پائین برود و شمعک هم روشن باشد شیربرقی باز می شود ، با باز شدن شیر برقی گاز از طریق انژکتور ها در دهانه لوله های هدایت کننده رها شده پس از مخلوط شدن با هوا (هوای اولیه )به وسیله همین لوله ها وارد دیگ می شود.
 داخل کوره دیگ این مخلوط (گاز و هوا)به وسیله شمعک روشن کننده با هوای داخل کوره (هوای ثانویه )می سوزد. 
محصولات احتراق پس از تبادل حرارت با جداره های دیگ آبگرم یا بخار در اثر مکش دودکش به خارج هدایت می گردد .در نتیجه فشار داخل کوره ی دیگ از فشار هوای محل کمتر شده ،‌ هوای موتور خانه به طور طبیعی وارد کوره دیگ می شود و عمل سوختن هدایت می گردد. 
زمانی که درجه حرارت آب داخل دیگ به درجه حرارت تنظیم شده برروی آکوستات رسید فاز شیر برقی پس از قطع شدن ،‌بسته می شودو مشعل نیز خاموش می گردد.

توجه: چون انشعاب گاز شمعک قبل از شیر برقی است بسته شدن شیر برقی باعث خاموش شدن شمعک نمی گردد.

 

مشعل گازی اتمسفریک (Aerated burners)

کاربرد مشعل اتمسفریک

نوع ساده ای از این مشعل ها در نانوایی، قنادی ها ، سوناهای خشک و...استفاده می شود .کاربرد دیگر مشعل های اتمسفریک بر روی دیگ های حرارت مرکزی ساختمان های کوچک است.

تنظیم مشعل اتمسفریک

۱-تنظیم شیر برقی
فشار شیر برقی در کارخانه ها بین ۱۸ تا ۲۰ میلی بار تنظیم شده و این فشار می تواند بر حسب احتیاج تعیین و تنظیم شود و افت فشار مجاز شیر برقی در حدود ۵/۲ میلیمتر ستون آب می باشد.

۲-تنظیم شعله شمعک و مقدار گاز آن 
اگر شعله شمعک زیاد است پیچ تنظیم PILOT.ADJ که بر روی شیر برقی قرار دارد را در جهت عقربه های ساعت بپیچانید تا میزان گاز لازم برای داشتن یک شعله ی نرم و ثابت که به طرف سر ترموکوپل کشیده می شود و به خوبی آن را می پوشاند بدست آید و برای زیاد کردن شعله شمعک پیچ تنظیم PILOT.ADJ را در جهت عکس عقربه های ساعت بپیچانید تا میزان گاز شمعک بیشتر شده و شعله مورد نیاز ایجاد شود.

۳-تنطیم فشار گاز خروجی مشعل
در ابتدا در پوش پلاستیکی تنظیم فشار گاز را بردارید برای زیاد کردن فشار، پیچ رگلاژREG.ADJ را که بر روی شیر برقی قرار دارد به آرامی در جهت عقربه های ساعت بپیچانید تا فشار مورد نظر به دست آید و برا ی کم کردن فشار گاز خروجی از شیر برقی ،پیچ تنظیم REG.ADJ را در جهت عکس عقربه های ساعت به اندازه ای بپیچانید تا فشار دلخواه به دست آید.
توجه:اندازه گیری مقدارصحیح فشار ورودی و خروجی شیر برقی باید حداقل ۳۰ ثانیه بعد از رگلاژ صورت گیرد.

۴-تنظیم شعله مشعل
قبل از هر آزمایشی باید مقدار گاز و هوا ی اولیه برای داشتن یک شعله خوب و احتراق کامل تنظیم گردد. مقدار هوای مورد نیاز برای احتراق کامل را می توان به وسیله ی تغییر فاصله شیپورک ونتوری ، با انژکتور تنظیم نمود .شعله مشعل و در نتیجه مقدار قدرت مشعل را تغییر داد .
درحالت تغییر مقدار شعله و قدرت باید هوای لازم برای احتراق کامل را نیز با تغییر فاصله شیپورک ونتوری تنظیم نمود.شمعک باید بطور کم صدا مشعل را روشن نماید ،شعله ی شمعک نباید در زمان خاموش و یا روشن بودن مشعل همراه با دود باشد.

۵-تغییر گاز 
در صورت تغییر گاز از گاز طبیعی به گاز مایع  تعویض انژکتور مشعل ، انژکتور شمعک و تنظیم و یا تغییر شیر برقی ضروری است.

نحوه ی راه اندازی مشعل اتمسفریک

۱-روشن کردن پیلوت
برای راه اندازی مشعل اتمسفریک، ابتدا شیر دستی انشعاب گاز را باز نموده و آکوستات دیگ را روی درجه حرارت مناسب قرار دهید سپس دکمه گردان شیر کنترل گاز را در وضعیت پیلوت که با علامت(*)مشخص است روی نشانه ای روبه روی ورودی گاز است قرار داده و آن را به داخل فشار دهید مجرای گاز پیلوت باز شود ، بلافاصله جرقه ی الکتریکی زده شود و شعله ی پیلوت که از دهانه مشعل قابل رویت است تشکیل می شود.
با نگه داشتن این دکمه به مدت حداکثر ۳۰ ثانیه شعله پیلوت ثابت می شود.در این مرحله ممکن است به دلیل وجود هوا در مسیر گاز پیلوت ،‌جرقه زدن قادر به روشن نمودن پیلوت نشود ، پس از حداکثر ۳۰ ثانیه به جرقه زنی خاتمه دهد. برای شروع جرقه مجدد دکمه راه اندازی جرقه را فشار دهید.

۲-روشن کردن شعله اصلی
دکمه گردان را چرخانده تا علامت شعله ( ًَ )رو به روی نشانه مقابل ورودی گاز قرار گیرد تا شعله ی اصلی براقرار شود.

۳-تنظیم شعله پیلوت 
شعله پیلوت باید آبی کمرنگ و از نوک ترموکوپل به اندازه ۱۳ تا ۱۰ میلیمتر با آن در تماس باشد به گونه ای باشد که حداقل ۵ میلی متر شعله در مقابل دهانه و نتوری قرارگیرد. جهت تنظیم، پیچ برنجی را در جهت عقربه های ساعت چرخانده شعله کم و برعکس شعله پیلوت زیاد می شود.

۴-تنظیم شعله اصلی 
برای کم و زیاد کردن شعله اصلی درپوش برنجی را برداشته ،‌پیچ پلاستیکی سفید رنگ را در جهت عقربه های ساعت می چرخانیم تا شعله زیادتر شود و با چرخش در جهت عکس نیز شعله کم شود.

۵-خاموش کردن موقت
کلید برق را از تابلو قطع کرده و یا می توان دکمه  گردان را از شعله اصلی به محل ستاره(*)تغییر دهید .در این حالت تنها شعله پیلوت روشن باقی می ماند.

۶-خاموش کردن دائم مشعل
دکمه گردان را چرخانده تا علامت (0)روبه روی علامت  حک شده روی بدنه شیر قرار گیرد آنگاه مشعل خاموش می شود.

نکات قبل از نصب و راه اندازی مشعل اتمسفریک

-دیگ و دودکش را به طور کامل از دوده تمیز نمایید.

-دودکش مجهز به کلاهک H بوده و انتهای این کلاهک از بالاترین قسمت ساختمان و یا دیوار ساختمان مجاور ۶۰ سانتی متر بالاتر می باشد.

-لوله افقی دودکش باید حدالامکان کوتاه بوده و از بکارگیری زانو و پیچ و خم اضافی خودداری شود.

-معمولا دودکش هایی که ارتفاع آنها بیش از ۶ متر باشد سه راهی دمپر هوا نصب می شود .

-چنانچه دودکش دیگ در قسمت پائین دیگ قرار گرفته باشد حتما لوله ای جهت تخلیه و ایمنی در قسمت بالای دیگ تعبیه و به کانال دودکش متصل شود.

-دیگ آبگرم یا بخار و سیستم حرارتی پر از آب باشد.

-موتور خانه مجهز به تابلو برق باشد.

-پنجره ورودی هوای آزاد به موتور خانه باز باشد.

-انشعاب گاز وصل شده باشد.

مشاوره و فروش مشعل در بامین تهویه

مشاورین شرکت بامین تهویه امکان ارائه مشاروه جهت انتخاب و خرید مشعل در انواع مختلف را به مشتریان محترم دارا میباشد.
فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تمامی اطلاعات فنی و تصاویر دستگاه های مشعل را با نازل ترین قیمت ها جهت مقایسه دستگاهها و خرید آسان، خارج از محدوده زمانی و مکانی و به آسان ترین روش ممکن را در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. 



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید